11 kW vs 22 kW ladestation – Hvad skal du vælge?
I denne artikel vil vi se på hvad forskellen er mellem en 11 kW ladestation og en 22 kW ladestation, når du skal vælge ladestation til hjemmet.
De fleste lader med 11 kW når de lader deres elbil op derhjemme. Men når du kigger på markedet for ladestationer, så har du måske bemærket at man nogle gange også kan vælge imellem en ladestation der kan lade med 11 kW og en ladestation der kan lade med 22 kW.
Formålet med at vælge en større effekt af ladestation er selvfølgelig at kunne få en kortere opladningstid, når du lader din elbil op. Men så simpelt er det desværre ikke. Der er nemlig mange ting der skal være opfyldt, for at du faktisk også kan lade op med 22 kW.
Flaskehals for opladning
For det første er det sådan, at hvis nogle dele fra elinstallationen i din bolig til din elbil sætter en begrænsning for opladningen, så er det den der gælder. Hvis din elinstallation ikke kan klare at lade med 22 kW, så lader du med mindre. Hvis din ladestation kun er lavet til at lade med 11 kW, så kan du ikke lade med 22 kW. Hvis dit kabel kun er lavet til 11 kW, så lader du kun med 11 kW. Og hvis din elbil maks er lavet til at lade med 11 kW, så lader du kun med det. Dette er vigtigt, fordi de fleste elbiler på markedet lige nu kan maksimalt lade med op til 11 kW ved AC ladning, hvorfor det er ligegyldig om du har købt en ladestation der kan klare 22 kW, den vil stadig kun oplade med 11 kW. Men i fremtiden vil vi måske se flere biler der kan klare en større effekt ved opladningen.
Flere ampere
Det er også vigtigt at være opmærksom på, at du skal have nok strømstyrke (ampere) i din bolig for at kunne få sat en ladestation op. De fleste boligere har 25 ampere installeret som standardinstallation. En 11 kW ladestation kræver 3 faser med 16 A for at kunne fungere. Hvis du skal have en 22 kW, så skal du have 3 faser med 24 A for at det kan fungere. Derfor vil du skulle have flere ampere, hvis du skal have 22 kW og kun har 25 ampere allerede.
For at få flere ampere, skal din el-distributør give dig tilladelse til at du trækker mere strøm. Det tager de et gebyr for, og ved N1 koster det fx 1.350 kr. pr. ampere der skal øges, så hvis man fx. skal have 10 A ekstra, så bliver det 13.500 kroner du skal betale.
Måske vil standarden for hjemmeladning om nogle år være 22 kW, ikke 11 kW. Hvis det sker kan det være en del skal skifte ladestatioerne ud derhjemme. Netop derfor kan det være en god ide at leje din ladestander nu i stedet for at købe den. Men som det er i dag, kan det ikke betale sig at investere i en 22 kW ladestation, fordi du vil højst sandsynlig ikke kunne bruge den til din elbil.