Brugte el-biler – Hvad koster de efterhånden?
Mens nogle kigger efter nye elbiler når de skal anskaffe sig en ny bil, går andre på jagt på brugtbilsmarkedet. Her kigger vi på prislejet for brugte elbiler.
At købe en brugt elbil kan for nogle være genvejen til skiftet mellem en benzinbil og en elbil, når elbilerne stadigvæk er så dyre. Men kan det overhovedet betale sig, og hvad får man for pengene? Det skal vi kigge nærmere på i denne artikel. Jeg har søgt efter brugte elbiler på Biltorvet, og har her fundet priserne for forskellige elbiler og så sammenlignet dem med nyprisen for den mest skrabede model. Det giver en ide om hvor meget priserne er faldet for de enkelte modeller de senste år.
Den billigste elbil jeg kan finde lige nu er en brugt Renault Zoe fra 2013 der har kørt 101.000 km til 49.900 kr.. Generelt er der en del brugte Renault Zoe til salg for tiden i den billigste prisklasse for brugte elbiler.
Lad os kigge lidt nærmere på de billigste elbiler man kan købe som ny, og se hvad man kan få dem til brugt.
Mærke | Nypris fra | Brugtpris fra | Kørt | Brugt årgang | Prisfald mindst/år |
---|---|---|---|---|---|
Dacia Spring | 159.999 kr. | 119.900 kr. | 7.103 km | 2021 | 20.050 kr. (12,5%) |
Nissan Leaf | 216.000 kr. | 70.000 kr. | 113.000 km | 2014 | 16.222 kr. (7,5%) |
Fiat 500e | 229.000 kr. | 164.900 kr. | 34.000 km | 2021 | 32.050 kr. (14,0%) |
MG ZS EV | 254.999 kr. | 169.890 kr. | 17.000 km | 2021 | 42.555 kr. (16,7%) |
Opel Corsa-e | 259.990 kr. | 189.800 kr. | 58.000 km | 2020 | 23.397 kr. (9,0%) |
En tommelfingerregel er at biler taber i gennemsnittet 15-20% af deres værdi hvert år. Her ses et mindste værditab på 7,5-16,7%, hvilket ser ud til at være lidt mindre. Man skal dog regne med at værdien her er et mindste værditab, fordi den brugte bil formentlig har kostet mere end nyprisen for en bil i dag og kan også indeholde ekstraudstyr. Men det giver alligevel et fingerpeg om det.
Hvis vi kigger på de fem mest solgte elbiler i Danmark fra 2022 ser det således ud:
Mærke | Nypris fra | Brugtpris fra | Kørt | Brugt årgang | Prisfald mindst/år |
---|---|---|---|---|---|
Skoda Enyaq | 375.995 kr. | 319.900 kr. | 16.000 km | 2021 | 28.048 kr. (7,5%) |
Volkswagen ID.4 | 339.995 kr. | 298.999 kr. | 19.200 km | 2021 | 20.498 kr. (6,0%) |
Tesla Model Y | 374.990 kr. | 399.995 kr. | 14.000 km | 2022 | – |
Volkswagen ID.5 | 399.995 kr. | 379.500 kr. | 16.000 km | 2022 | 20.495 kr. (5,1%) |
Audi Q4 E-tron | 424.990 kr. | 359.900 kr. | 23.000 km | 2021 | 32.545 kr. (7,7%) |
Også her kan vi se at prisfaldet er ikke så stort som man måske kunne forvente. Det besynderlige er at man kan ikke finde en brugt Tesla Model Y sat til salg, som ikke er dyrere en prisen for en ny. Det kan selvfølgelig være med ekstraudstyr, men skyldes formentlig at nypriserne lige er sat ned. Det betyder at for Tesla kan det nok ikke lønne sig at købe brugt lige nu, vi venter på at priserne falder yderligere.
Når jeg kigger på brugtbilsmarkedet for elbiler, så er priserne ikke meget lavere end tilsvarende nypris for mange mærker. Derfor kan det for mange nok bedre lønne sig at kigge efter en ny elbil i stedet. I den billige ende findes der dog nogle elbiler der er begyndt at komme ned i pris, men de har ofte kørt nogle år og er ikke de bedste elbiler. Der vil formentlig fortsat gå en fem års tid endnu inden der for alvor kommer elbiler ud på brugtbilsmarkedet, som gør det relevant for flere at kigge på dem.