Rækkevidde til elbiler – hvad har jeg brug for?

I denne artikel vil vi kigge på hvordan du finder ud af hvor meget rækkevidde din elbil skal have.

Når du skal skifte din benzin- eller dieselbil ud med en elbil, vil du helst ikke risikere at løbe tør for strøm. Jeg tror de fleste kan sætte sig ind i en situation hvor man pludselig holder på en vej med et tomt batteri, eller næstværst at man skal gå og oplade sin elbil hele tiden fordi batteriet løber tør. Frygten for dette kalder man for rækkeviddeangst og det er noget mange kommende elbilejere har – men som ofte forsvinder når først man får sin første elbil.

Jeg er ingen undtagelse. Jeg har selv sat som mål at min kommende elbil skal have en rækkevidde på minimum 500 km. Udgangspunktet for dette er min nuværende benzinbil, der kan køre over 700 km på en tankfuld benzin. Men skal en elbil nødvendigvis kunne køre lige så længe på et fuldt batteri? Er det overhovedet nødvendigt? Det er det vi skal kigge nærmere på i denne artikel.

En af de ting der taler imod at man har brug for lige så meget rækkevidde på en elbil, som på en benzinbil, er at for en elbil har man muligheden for at “tanke den op” hjemme i modsætning til en benzinbil. Hvis du har en hjemme-ladestander (som jeg helt klart skal have), så vil du lade batteriet op hver nat. Derfor vil du reelt kun have brug for en rækkevidde der svarer til dit daglige forbrug. Det kommer vi tilbage til.

Et argument for mere rækkevidde kunne være, at man også gerne vil have nok rækkevidde til engang imellem at kunne køre lange ture med sin elbil. Se bare et eksempel hvor man skal på kør-selv-ferie til Gardasøen, og her har brug for at forlænge køreturen med adskillige timer fordi man hele tiden skal lade batteriet op. Men i virkeligheden bør man jo ikke indrette rækkevidden for sin elbil for meget efter de få lange ture du tager hvert år, som kun udgør 1% eller lign. af dit kørebehov. Du bør indrette rækkevidden for din elbil efter dit daglige behov.

Så når jeg skal finde svaret på hvor meget rækkevidde jeg har brug for, skal jeg nok svare på spørgsmålet, hvilken rækkevidde har jeg brug for til dagligt. Lad os prøve at lave et forsigtigt estimat for dette:

  • Rækkevidden af din bil svinger meget, for eksempel er rækkevidden meget kortere om vinteren ift. om sommeren. Forskellige tests har vist forskellige resultater, men typisk fås et gennemsnit på 20% mindre rækkevidde om vinteren sammenlignet med om sommeren. Varierende fra 10 til 40% mindre rækkevidde.
  • I praksis vil man ofte kun bruge en del af rækkevidden på et batteri, idet man vil lade et batteri op inden det når ned på 10% og måske kun op til 80%. Det betyder i praksis at du kun bruger 70% af batteriets kapacitet.
  • Jeg kører årligt 50.000 km i min nuværende bil, svarende til 137 km hver dag. I nedenstående estimat sætter jeg dette til 150 km.

Baseret på disse tre antagelser vil jeg lave et estimat for hvor meget rækkevidde jeg i praksis har brug for til daglig. Dette gør jeg på følgende måde:

Rækkevidde = 150 km * (100/70) * (1/0,8) = 268 km

Dette estimat har altså både taget hensyn til mit daglige forbrug, den mindre rækkevidde om vinteren eller andre forhold og at der i praksis kun benyttes 70% af batteriets kapacitet. Baseret på dette estimat vil jeg altså måske kun have brug for en rækkevidde på omkring 300 km. Hvis jeg fx. skulle købe en Skoda Enyaq, ville jeg altså sagtens kunne nøjes med en Skoda Enyaq 60 – den model med det mindste batteri.

5 1 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x