Ødelægger lynladning elbilers batteri?
Ny undersøgelse fra AVILOO viser at DC opladning af en elbils batteri slider hurtigere på batteriet. Men det er ikke noget nyt.
På nettet florerer der historier om at lynladning (DC opladning) ødelægger elbilernes batteri. Der fremgår blandt andet at det slider voldsomt på et batteri at slutte den til en lydlader. Men er det virkelig rigtig? I denne artikel skal vi se nærmere på det fænomen, at valget af opladningshastighed måske også kan påvirke batteriets kapacitet på sigt.
Den historie om at lynladning skader batteriet der florerer lige nu, tager udgangspunkt i en undersøgelse fra Aviloo. Aviloo er en virksomhed som arbejder med batteridiagnostik til elbiler, dvs. de producerer en test som undersøger tilstanden for et batteri. Det er selvfølgelig relevant, fordi mange vil sikkert godt vide hvordan batteriet i en brugt elbil har det før de køber den. Blandt andet er den quicktest du kan få fra Applus der tester elbilbatteriet fra Aviloo.
Det er velkendt at kapaciteten for et batteri vil aftage med tiden – det er helt naturligt. Hvor meget kapacitet der er tilbage i forhold til da bilen blev produceret kalder man for State of Health (SoH). Og det er netop en test af SoH som Aviloo blandt andet arbejder med.
Hvad viser undersøgelsen fra Aviloo?
Lad os kigge nærmere på undersøgelsen fra Aviloo, som du selv kan læse her. De målte SoH for forskellige elbiler og sammenlignede dette med andelen af lynladning de havde benyttet. Undersøgelsen omfattede kun 160 elbiler, hvorfor der er tale om en temmelig lille undersøgelse, men den kan selvfølgelig stadig være interessant at se resultatet af. De ekskluderede elbiler hvor batteriet direkte var defekt, men ellers fremgår der ikke af deres pressemeddelelse, hvordan de inkluderede de 160 elbiler.
I undersøgelsen sammenligner de SoH med andelen af lynladning. Men der fremgår ikke hvordan de definerer lynladning, dvs. hvilken ladehastighed kalder de for lynladning. Typisk defineres dette som mere end 100 kW, men det fremgår ikke af undersøgelsen. Der fremgår heller ikke hvordan de kom frem til hvad andelen af lynladning var. Var det noget kunderne selv oplyste, at de fx. ca. benyttede lynladning i 10% tilfælde eller hvordan er det kvantificeret. Selve SoH er formentlig målt ved Aviloo’s egen test, men der fremgår ikke nærmere hvilken af deres tests der er benyttet.
Når vi tager forbehold for dette, så lad os kigge nærmere på selve resultaterne. De prøvede at plotte sammenhængen med SoH og andel lynladning for elbiler der havde kørt mellem 80.000 og 100.000 km. Her fik de nedenstående graf. De har så indsat en trendlinje og udfra hældningen af denne kommet frem til at hvis man lynlader 100% (dvs. slet ikke AC oplader sin bil), så vil en elbil der har kørt 80.000-100.000 km have 7,5% mindre SoH ift. dem der slet ikke benytter lynladning. Der indgik dog ikke særlig mange biler der havde en høj andel af lynladning, kan man se udfra grafen.
Bemærk her, at undersøgelsen her viser IKKE at batteriet i gennemsnit har 7,5% af sin batterikapacitet tilbage efter 100.000 km, hvis man primært benytter lynladning. Den viser bare, at for biler der allerede har kørt 80.000-100.000 km, så vil dem med 100% lynladning have 7,5% mindre SoH sammenlignet med dem med 0% lynladning.
De lavede samme graf for biler der havde kørt 180.000-200.000 km. Her indgik kun 22 biler, og de to af dem blev markeret som outliers. Så resultatet her er altså kun baseret på 20 biler. På samme måde kun en fremskrivning af trendlinjen for SoH ift. lynladeprocenten vise en 17% lavere SoH for dem der benyttede 100% lynladning sammenlignet med dem der benyttede 0% lynladning.
Bemærk igen, undersøgelsen viser IKKE at hvis du primært bruger lynladning, så har du igennemsnit 17% mindre batterikapapcitet efter 200.000 km.
Hvad viser andre undersøgelser?
For det første skal det lige slås fast, at det er ikke ny viden at DC opladning formentlig slider mere på et batteri end AC opladning. Når man oplader med højere hastighed bliver batteriet mere varmt, og så nedbrydes det simpelthen hurtigere. Dette er også fundet i andre undersøgelser. Blandt andet viste en undersøgelse fra 2020, der omfattede mere end 6.000 elbiler, at DC-opladning medførte et større gennemsnitlig fald i SoH over tid, jo mere det blev benyttet. Det kan ses i nedenstående graf hvor DCFC betyder DC opladning (Direct current fast charger). Her kan man se at faldet i SoH er større, hvis man bruger DC-opladning mere end 3 gange per måned sammenlignet med hvis man slet ikke bruger DC-opladning. Bemærk at undersøgelsen her er gennemført på elbiler i et varmt klima, og kun for elbiler der primært hjemmelader (charge level 2 opladning er opladning ved 240 V).
En anden undersøgelse prøvede at sammenligne AC opladning med DC opladning for to ens Nissan Leaf biler. Man opladede bilerne 2x daglig over et helt år, hvor den ene kun blev opladet med AC og den anden kun med DC. Efter bilerne var kørt ca. 85.000 km, viste SoH for bilen med AC opladning at være på 77%, mens SoH for bilen med DC opladning var på 73%. Altså et større tab i SoH på 4%.
Det er altså ikke noget nyt at DC opladning er dårligere for batteriet end AC opladning. Derfor viser undersøgelsen fra Aviloo ikke noget vi ikke vidste i forvejen. Har man mulighed for det, kan det derfor være en god ide generelt at anvende AC opladning og så kun benytte DC opladning når det er nødvendigt. Men du skal ikke regne med at valget af opladningsform kommer til at være den eneste eller største faktor i forhold til batteriets aftagende SoH med tiden. Her er der mange andre faktorer.