Administrer dit DK domæne hos DK hostmaster
Det særlige ved DK domæner er at de skal administreres gennem DK hostmaster. Det er altså ikke hos din webhosting udbyder at du hverken betaler for domænet eller administrerer det. Det sker hos DK hostmaster.
Hvem er DK hostmaster?
DK hostmaster er den forening der administrerer det danske domænenavn – .DK domænet. Dette gør de i henhold til Domæneloven, hvor også alle reglerne for DK domæner er beskrevet.
Administrationen af DK domæner er meget specielt i forhold til f.eks. .COM domæner. Der kræves f.eks. mere validering af den enkelte køber og hele administrationen og betalingen foregår hos selve DK hostmaster, hvorimod dette kan ordnes af webhotel udbyderen ved stort set alle andre domænenavne. Dette forvirrer temmelig mange der køber et webhotel med domæne, fordi de efter de har betalt for webhotellet så skal ind på DK hostmasters hjemmeside og aktivere domænet. Men sådan er det.
Til gengæld holdes administrationen af DK domæner også meget billigt og derfor har man i mange år kunnet købe DK domænet for kun 45 kroner pr. styk. Det er meget billigt.
Sådan logger du ind på selvbetjeningen?
Du logger ind på selvbetjeningen for dit DK domæne, ved at gå til DK hostmasters hjemmeside. Her vælger du så “Selvbetjening” i øverste venstre hjørne i menuen.
Så logger du ind med dit Bruger-id og adgangskode. Det fik du da du købte dit første DK domæne – både pr. mail og med posten. Indtast dem og log på.
Her kommer du så ind til en liste med alle de domænenavne du ejer. Øverst i menuen kan du skifte mellem listen med domænenavne, men også vælge “Betaling og fakturaer”, hvis det er årsgebyret du skal betale.
Til højre for hvert domænenavn finder du en dropdownbox, hvor du kan administrere det enkelte domæne. Det er altså her du finder alle formularerne du skal bruge for at flytte domænet, skifte ejer eller lign.
Hvad hvis jeg har glemt mit Bruger-id eller adgangskode?
Mange glemmer deres bruger-ID eller adgangskode. Prøv først at kigge i din mail eller måske nogle af papirerne du modtog dengang du købte domænet.
Herudover kan du vælge “Glemt bruger-id” under loginsiden for at få sendt bruger-id’et til din e-mail. Det kræver dog at du kan huske hvilken e-mail du har tilknyttet til dit bruger-id. Har du ikke tilknyttet din e-mail til dit bruger-id kan du ikke bruge denne formular.
Hvis det er adgangskoden du har glemt, kan du også vælge “Glemt adgangskode”. Det kræver så til gengæld at du kender dit bruger-id. Indtast dette og vælg så om den nye adgangskode skal sendes pr. mail eller pr. brev.
Det var lidt en introduktion til DK hostmaster og hvordan man kommer ind på selvbetjeningen. Hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at skrive en kommentar.