Burde DK-hostmaster moderniseres?

DK-hostmaster er dem der administrerer DK-domænet. De gør det godt – men der er også en del punkter der er besværlige. Burde de moderniseres?
Når man skal have et nyt .DK domæne, anvender man en registrator, f.eks. Meebox. Her kan man søge efter det domæne man vil have og købe det igennem Meebox. Meebox modtager betalingen for domænet inkl. første års abonnement.
Men herefter skal en del af oprettelsen ske igennem DK-hostmaster. Man skal herefter logge ind på DK-hostmasters hjemmeside og aktivere domænet, hvorefter de kan begynde at pege det hen på registratorens navneserver.
Herefter vil du som kunde modtage et brev med posten med bekræftelse af domænet. Dette synes jeg er mærkeligt, når nu alt andet post kan leveres via eBoks. Hvorfor skal man så have alle de breve med posten.
Herudover SKAL man også som ejer af domænet stå med Navn og adresse – lige med undtagelse af hvis du har navnebeskyttelse. Det er måske ikke alle der synes det er så fedt at deres adresse skal stå der og flagre på en hjemmeside, bare fordi man har et domæne.
Der er en del ulemper ved dette:

  • Det giver en del forsinkelser fra bestillingen af domæner til at de virker. Hvis du køber et .COM domæne, så virker det med det samme. Men et .DK domæne kan tage flere timer før det virker.
  • Du skal som kunde have kontakt med flere firmaer, dels registratoren og dels DK-hostmaster.
  • Det er bøvlet at skulle logge ind på DK-hostmaster for at aktivere et domæne. Dette burde ske automatisk.
  • Det er ikke alle der gerne vil have deres Navn og adresse offentliggjort.
  • Mærkeligt at skulle modtage alle de breve med posten fremfor med eBoks.

Når man bestiller domænet første gang, er det registratoren man betaler til. Men når det skal fornyes så er det DK-hostmaster du skal betale til. Registratoren kan ikke gøre det på vegne af dig.
Dette giver også en del ulemper:

  • Folk kan ikke huske at de har aktiveret domænet hos DK-hostmaster når de købte det. De kunne tro at DK-hostmaster var et fupfirma der bare ville svindle dem for penge.
  • Dette kan give mere support til registratoren.
  • Mange folk kan have glemt deres loginoplysninger, og skal så først til at finde dem.

Mine forslag til en fornyelse af DK-hostmaster er derfor følgende:

  • At alle breve med posten erstattes af breve i eBoks i stedet. Dette skal alle andre offentlige virksomheder også.
  • At bekræftelsen af en person kunne gøres med NemID.
  • At login kunne ske med NemID.
  • At det ville være muligt for en registrator at kunne forny et domæne automatisk på vegne af en kunde, så kunden betaler til registratoren og registratoren videre til DK-hostmaster.
  • At aktiveringen af et domæne også kunne ske automatisk via registratoren.

Jeg er godt klar over at alle udenlandske kunder f.eks. ikke kan anvende NemID, men så kunne man jo anvende NemID til alle danskere og så noget andet til de resterende personer.
Hvad synes du der mangler ved DK-hostmaster? Har du oplevet nogle mærkelige situationer? Skriv gerne om dem i kommentarerne.

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x