Der sælges flere elbiler, men sælges der færre fossilbiler?

Der er ingen tvivl om at der sælges flere elbiler for øjeblikket, men er det dem der tidligere har købt benzin- og dieselbiler der nu køber elbiler. Det kigger vi på her.

Tesla har siden nytår dumpet priserne på deres elbiler flere gange. Det har sat skub i salget af ikke bare elbiler generelt, men især Tesla biler. Men er det dem der tidligere købte fossilbiler der nu køber elbiler? Det skal vi se på i denne artikel.

I år 2022 var den mest solgte elbil en Skoda Enyaq men sådan er det ikke mere. Ifølge en oversigt over alle solgte elbiler i Danmark, blev der i 1. kvartal 2023 solgt 11.904 nye elbiler og her var de 5.225 en Tesla. Det giver Tesla en markedsandel af salget i Danmark på 44%.

Den mest populære Tesla der bliver solgt er uden tvivl Tesla Model Y. Der blev solgt 4.702 af dem i 1. kvartal, og derfor udgør de langt størstedelen af Teslas salg lige nu. Tesla Model Y er ikke den billigste Tesla, det er Tesla Model 3. Det ser derfor ud til at folk har ønsket at bruge en lille smule mere penge på at opgradere til en lidt større bil, som Tesla Model Y er. Den er nemlig mere rummelig, men har da så heller ikke helt lige så lang rækkevidde som Tesla Model 3. Det er nok især børnefamilierne der her har prioriteret rummelighed fremfor rækkevidden. Den koster også kun 45.000 kroner mere og både ydelsen og rækkevidden er rigtig fin.

De 10 mest solgte elbiler i 1. kvartal 2023 var følgende:

  1. Tesla Model Y – 4.702 stk.
  2. Volkswagen ID.4 – 566 stk.
  3. Tesla Model 3 – 482 stk.
  4. Audi Q4 e-tron – 466 stk.
  5. Volvo XC40 – 445 stk.
  6. Hyundai IONIQ 5 – 365 stk.
  7. Renault Megane – 323 stk.
  8. Skoda Enyaq – 282 stk.
  9. Cupra Born – 282 stk.
  10. Nissan Ariya – 258 stk.

De største elbilproducenter i Danmark baseret på salg er lige nu derfor Tesla, Volkswagen, Volvo, BMW og Audi.

Ifølge de danske bilimportører blev der i 1. kvartal 2023 solgt i alt 39.957 personbiler, hvilket betyder at markedsandelen for elbiler nu er oppe på hele 30%. Det er en kæmpe fremgang ift. tidligere, fordi i år 2022 var 21% af de solgte biler en elbil. Det ser dog ud til at dem der vælger elbil i dag, tidligere har valgt en pluginhybrid. Hvis man ser på det samlede salg af elbiler og plugin-hybrid-biler, så er markedsandelen nemlig kun steget fra 45 til 46%. Hvis man sammenligner med fossilbiler, så er markedsandelen for dieselbiler faldet fra 10 til 8%, mens den for benzinbiler faktisk er steget fra 45 til 46%.

Det ser altså endnu ikke ud til at de lavere priser på Tesla har fået folk til at vælge en elbil fremfor en fossilbil. Selvom en Tesla Model 3 nu kan fås fra 374.990 kr. kan man stadigvæk også få fx. en Skoda Octavia Combi fra 279.995 kr., altså cirka 100.000 kroner billigere. Priserne på elbiler skal formentlig derfor endnu længere ned, hvis dem der køber fossilbiler nu skal til at købe elbiler. Men det ser ud til at plugin-hybridbiler snart er fortid.

5 1 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x