Derfor skal du have en Facebook profil når du søger job
Facebook bliver ofte fremstillet som noget negativt når du søger job. Men du må for alt i verden ikke undvære en facebook profil når du søger job. Hør her hvorfor.
I gamle dage kunne man sagtens søge et job uden at have en Facebook profil. Til gengæld var det en fordel, hvis man lagde et billede ved sin ansøgning. På den måde kunne ens kommende arbejdsgiver nemmere identificere sig med dig, og dette gav altså en større sandsynlighed for at få et job.
På samme måde er det i dag med en facebook profil. En facebook profil kan både give dig større og mindre sandsynlighed for at få drømmejobbet. Men tænker du dig godt om og overvejer hvad du deler på de sociale medier, er det med til at øge sandsynligheden for at få jobbet.
Sandheden i dag er nemlig at stort set alle arbejdsgivere i dag Googler deres ansøgere og tjekker deres facebook profil ud. Dette gør de naturligvis for ikke bare at se hvordan du ser ud, men også for at se om du passer til den profil de leder efter.
Og her er det altså en ulempe hvis du slet ikke har en facebook profil, fordi så vil de nok hellere have en af de andre ansøgere der har en profil der ser godt ud.
6 gode råd til Facebook
Så vil du bruge din facebook profil proaktivt til at øge sandsynligheden for at få et job, skal du følge nedenstående 6 gode råd:
- Hav altid en Facebook profil – og også gerne en LinkedIn profil.
- Del kun ting som kan tåle at blive set af alle.
- Del kun ting der er med til at tegne et image af den person du gerne vil fremstå som.
- Del gerne ting der er med til at fremme dit image.
- Sørg for at have et billede på din profil.
- Udtal dig aldrig om dine tidligere arbejdsgivere på Facebook – din kommende arbejdsgiver vil ikke risikere det samme.
Du skal altså ikke frygte at have en Facebook profil. Du skal ikke kun tænke “det her bør jeg ikke dele”, men i stedet “det her bør jeg dele”. Sørg for at sætte et mål for hvordan du gerne vil have at dit image præsenteres. Så deler du ting der fremmer det image, og deler ikke de ting der ikke fremmer det image.
Hav en LinkedIn profil
Udover en fintunet Facebook profil bør du også have en LinkedIn profil. Flere og flere jobs findes på LinkedIn og det er her du plejer dit netværk. Det er her du vedligeholder dit CV, så det altid er opdateret.
Med LinkedIn kan du også bede tidligere arbejdsgivere eller kollegaer om at give dig en anbefaling eller endorsements, der kan være med til nemmere at skaffe et job fremover.
Lav en Google søgning
Herudover kan det også være en god ide at søge efter dit eget fulde navn i Google og se hvad der dukker op. Vær især opmærksom på om de sider der vises i søgeresultaterne på side 1, er ting der fremmer det image du gerne vil tegne.
Her er det vigtig at du ikke bare går til Google og søger på dit navn. Dette skyldes at disse søgeresultater er tilpasset til netop dig, og du vil derfor altid se ting der er mere relevant for dig end for andre. Med andre ord vil du ikke se det samme som din arbejdsgiver.
I stedet skal du gå ind på hjemmesiden Impersonal.me. Her skriver du så dit eget navn og trykker så på “.dk” nedenunder. Herefter trykker du på GO.
Herefter laves der en Google-søgning, der ikke er tilpasset til dig. Det er med andre ord de søgeresultater din kommende arbejdsgiver også vil se.
Her skal du så lægge mærke til at der på side 1 primært er links til dine sociale profiler. Og disse sociale profiler skal du så lave, så de netop fremmer et godt image.
Jeg håber disse gode råd gjorde dig lidt klogere på hvordan du skal bruge de sociale medier proaktivt, for at få et job. Hvis du kunne bruge disse råd, må du meget gerne dele dem med dine kollegaer.