Discovery mister 800.000 kr. om dagen – men vinder krigen på sigt
En ny analyse viser at Discovery mister 800.000 kr. om dagen efter at deres kanaler ikke længere vises af YouSee. Men på sigt er det formentlig dem der vinder tv-krigen.
YouSee og Discovery har været i krig de seneste mange måneder. Det endte i slutningen af 2019 med, at YouSee meldte ud at alle Discoverys kanaler blev fjernet fra YouSee fra 1. januar 2020.
Mange YouSee kunder blev sure, og begyndte at lede efter alternativer til YouSee. Hvorfor skulle de betale det samme for YouSee, når de mister 11 vigtige kanaler fra Discovery? Der er ingen tvivl om at YouSee har mistet kunder på den konto.
Men hvad med Discovery? De er om nogen blevet ramt hårdt af denne krig mellem dem og YouSee. En ny analyse viser faktisk, at de hver eneste dag mister 800.000 kroner, fordi deres kanaler ikke bliver vist hos YouSee. En stor del af deres omsætning i Danmark er blevet fjernet med et knipsslag.
Der er ingen tvivl om at det gør ondt hos Discovery. Men heldigvis er Discovery jo en stor medievirksomhed, og faktisk er det danske marked kun en dråbe i havet for dem. De har altså med andre ord muskler til at kunne overleve det omsætningstab som YouSee har udsat dem for.
Samtidig har tv-krigen fået Discovery til at satse endnu mere på streaming med deres egen streamingtjeneste Dplay. Det er den streamingtjeneste hvor man i flere år har kunnet se en del af programmerne fra Discovery. Nu kan man også se alle deres kanaler live direkte fra tjenesten. Med andre ord vil de gamle YouSee kunder altså fortsat kunne se Discoverys kanaler, hvis de tegner et abonnement hos Dplay. Og det gør det jo endnu nemmere at undvære YouSee.
YouSee derimod får et dårligere og dårligere produkt, der koster en del. Det forværres år for år, og på et tidspunkt vil rigtig mange af deres kunder få nok. Så vil de opsige YouSee og i stedet streame de tv-kanaler de ønsker. Det er både billigere og der er større valgfrihed. Hvis ikke YouSee moderniserer deres produkt for alvor, så vil denne udvikling være uundgåelig.
Så på sigt vil Discovery formentlig vise sig at vinde tv-krigen. De taber godt nok på kort sigt, men de overlever formentlig, og til gengæld har de fundet nøglen til fortsat at tjene penge på tv-kanaler i fremtiden. Nemlig streaming.