El-biler fra Volkswagen – Få overblikket her

I denne artikel vil vi kigge på de forskellige el-biler Volkswagen tilbyder – både dem der er på det danske marked og dem der ikke er.

Volkswagen er langt fremme når det kommer til el-biler, og de har planlagt at lancere hele 10 el-biler inden år 2026. De kommende år vil vi altså se mange nye el-biler fra Volkswagen. Volkswagen var da også i Danmark i år 2022 den producent der solgte flest el-biler.

På nuværende tidspunkt kan du finde fire el-biler fra Volkswagen på det danske marked: ID.3, ID.4, ID.5 og ID. Buzz. Herudover producerer Volkswagen også en e-Up, men den er desværre pt. forsvundet fra det danske marked. Herudover er der en del konceptbiler fra Volkswagen, der løfter sløret for de el-biler de vil lancere de kommende år. Blandt andet kan vi snart se en ID.7 blive lanceret i en Sedan-version og en Stationcar-version hhv. i slutningen af 2023 og starten af 2024.

Lad os prøve at se nærmere på de forskellige el-biler fra Volkswagen.

ID.3

Volkswagen ID.3 blev lanceret i 2019 som den første bil i ID-serien. Den kommer i en opdateret udgave fra sommeren 2023. Den er en hatchback og har en længde på knap 4,3 meter og et bagagerum på 385 liter.

Den er lanceret i fire udstyrsvarianter der kaldes Life, Business, Style og Tour. De første tre versioner fås med det mindre 58 kWh batteri, mens Tour fås med 77 kWh batteriet. Samtidig er det kun de første tre versioner der fås med fem sæder, hvor Tour fås med 4 sæder.

Du kan altså få ID.3 med enten et 58 kWh batteri (nettokapacitet) eller et 77 kWh batteri. Med 58 kWh versionen vil du kunne få en rækkevidde op til 426 km, mens 77 kWh vil give en rækkevidde på op til 546 km. Opladningen derhjemme kan gøres op til 11 kW som de fleste andre el-biler, mens lynopladning vil kunne gøres op til 120 kW. Det betyder det vil tage ca. en halv time at lade batteriet op fra 10 til 80% med en lynlader.

ID.3 Life versionen fås fra 329.995 kroner, Business fra 349.995 kr., Style fra 379.995 kr. og Tour fra 419.995 kr.

ID.4

Volkswagen ID.4 blev lanceret september 2020 som den anden bil i ID-serien. Den er en SUV og har en længde på knap 4,6 meter og et bagagerum på 540 liter. Samtidig har den også trækkrog og må trække en trailer op til 1.000 kg. ID.4 blev også den mest solgte el-bil i år 2021.

Den er lanceret i fire udstyrsvarianter der kaldes Pure Active, Pure, Pro Active og Pro. De første to udgaver har en batterikapacitet på netto 52 kWh, mens de sidste to udgaver har 77 kWh. Udover batteristørrelserne varierer motorydelserne også for de forskellige versioner.

Med 52 kWh fås en rækkevidde på op til 359 km, mens 77 kWh giver en rækkevidde på op til 527 km. Opladningen derhjemme kan gøres med 7,2 kW for de to billigste modeller og 11 kW for de to dyreste. Ved lynladning kan de to billigste versioner lade med op til 110 kW, mens de to dyreste kan med op til 135 kW. Dette betyder at opladning fra 10 til 80% tager ca. en halv time.

ID.4 Pure Active fås fra 339.995 kr., Pure fra 359.995 kr., Pro Active fra 384.995 kr. og Pro fra 414.995 kr.

ID.5

Volkswagen ID.5 blev lanceret november 2021 som den tredje bil i ID-serien. Det er nærmest en Coupé SUV version af ID.4 og har ligesom ID.4 en længde på 4,6 meter og et bagagerum på 549 liter, og så har den også en trækkrog. De to modeller er derfor næsten ens.

Den fås i to udstyrsmodeller der kaldes Pro Active og Pro. Den kan fås både i en version med en motorydelse på 174 hk og en med en motorydelse på 204 hk.

Batterikapaciteten fås kun netto på 77 kWh, og det giver en rækkevidde på op til 533 km. Opladningen hjemme kan gøres med 11 kW og lynladning med 135 kW. Det giver en fuld opladning derhjemme på 7,5 time, mens en lynladning fra 0 til 80% tager en halv time.

ID.5 Pro Active fås fra 399.995 kr. mens Pro fås fra 429.995 kr.

ID.6

Volkswagen ID.6 blev lanceret april 2021, men kun i Kina. Længden er 4,8 meter og den er derfor en SUV, der er en anelse større end ID.4 og ID.5. Den fås i to versioner kaldet ID.6 X og ID.6 Cross. Ligesom ID.3, ID.4 og ID.5 er ID.6 baseret på Volkswagens MEB platform, og den er lanceret i en syvpersoners udgave.

Batteriet fås med hhv. 58 og 77 kWh, og dette giver en rækkevidde på hhv. 439 km og 565 km.

ID.6 er lige nu udelukkende lanceret i Kina, og Volkswagen har indtil videre sagt at de har ikke planer om også at lancere den i Europa.

ID.7

Den næste model i serien der forventes lanceret er en ID.7, som forventes at komme i en Sedan-udgave i slutningen af 2023 og en stationcar fra 2024. Motoren vil have en ydelse fra 279 hk, men kombinerer man den med endnu en el-motor får man en ydelse på samlet set 340 hk.

Batteriet vil fås fra 77 kWh, men der går også rygter om at Volkswagen i Europa vil lancere en 100 kWh. Rækkevidden lover de op til 700 km. Opladningen hjemme vil man kunne gøre op til 11 kW, mens lynladning vil kunne gøres fra 170-200 kW. Tiden for en lynladning fra 10 til 80% vil derfor tage under en halv time.

Vi kender endnu ikke prisen for den kommende ID.7, men det vil der formentlig komme mere ud om senere.

ID. Buzz

Volkswagen ID. Buzz blev lanceret i marts 2022 og er en moderne el-udgave af det gamle folkevognsrugbrød. Længden af ID. Buzz er 4,7 meter og du får dermed næsten en mindre bus at køre rundt i. Den fås i to udstyrsvarianter der kaldes for Life og Style. Motoreffekten er 204 hk.

Batteriet fås netto med 77 kWh, og rækkevidden er op til 417 km. Opladningen hjemme sker med op til 11 kW, mens lynladning kan ske op til 170 kW. Dette giver en lynladning fra 10 til 80% på en halv time.

Prisen for Life-udgaven fås fra 489.995 kr. mens Style-udgaven fås fra 579.995 kr. Snart vil den blive lanceret i en 7-personers udgave, og den vil også udkomme med et både mindre og større batteri.

e-Up

Vi bør også nævne Volkswagen e-Up, som er en elektrisk udgave af den populære Up fra Volkswagen. Desværre er denne pt. udgået fra det danske marked, hvilket du kan læse mere om her. Sidst den kom på markedet var i april 2022, hvor prisen var 187.000 kr.

e-Up har en motoreffekt på 83 hk, en topfart på 130 km/t og den accelererer fra 0 til 100 km/t på 11,9 sekunder. Længden er kun 3,6 meter, ligesom vi kender fra Up, og bagagerummet er på kun 251 liter. Batteriets rækkevidde er på 258 km.

ID.1

Volkswagen ventes at lancere en ID.1 i mikrobilklassen omkring 2025, som vil være den mindste el-bil i serien og formentlig vil erstatte e-Up. Ligesom de andre ID-biler, vil den være baseret på MEB-platformen.

ID.2

Senere i 2025 ventes Volkswagen også at lancere en ID.2 i minibilklassen, som også er bygget på MEB platformen. Den vil blive lanceret i en crossover og en hatchback version, og vil blive alternativet til deres nuværende Polo. Prisen ventes at blive fra 25.000 euro svarende til under 200.000 kroner.

Med denne portfølje af el-biler er Volkswagen godt med på el-bilmarkedet. De er stille og rolig ved at erstatte de nuværende Volkswagen biler med el-biler, man kan vel næsten sammenligne modellerne på følgende måde:

  • Mikrobil: ID.1 svarer til Up.
  • Minibil: ID.2 og ID.3 svarer til Polo.
  • Lille mellemklasse: ID.4 og ID.5 svarer til Golf.
  • Stor mellemklasse: ID.6 og ID.7 svarer til Passat.

Vi glæder os til at se flere el-biler fra Volkswagen, og også at Volkswagen-gruppens øvrige bilmærker lancerer tilsvarende biler der er ækvivalente hertil.

5 1 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x