Ello – det nye sociale netværk
Det nye sociale netværk Ello stormer frem. Det byder på et minimalistisk udseende, hvor man kan være anonym og slippe fra reklamer som på Facebook. Men hvad har Ello at byde på? Har vi overhovedet brug for endnu et socialt netværk? Hvordan får man en Ello-profil? Og kan man bruge Ello til Social marketing? Det er allesammen spørgsmål vi alle stiller lige nu. Se nogle af svarene her.
Ello er et social netværk der er skabt af en række designere og kunstnere fra Berger & Föhr Studios som var godt trætte af alle de reklamer og overvågning som der foregår på andre sociale netværk, heriblandt Facebook. Facebook indsamler rigtig meget statistik om deres brugere, såsom hvor de kommer fra, hvem kender de, hvilke film kan de godt lide, hvilken mad kan de godt lide osv. Denne information er guld værd for annoncører og dette udnytte Facebook ved at tilbyde annoncører ekstrem målrettet annoncering via Facebook på deres nye annoncenetværk Atlas. Dette giver annoncører mulighed for at ramme præcis den målgruppe de ønsker – og hvem kender os bedre end Facebook.
Herudover var de altså også træt af alle de reklamer der flyder på sociale netværk. Og udfra denne tanke blev Ello skabt. Faktisk skulle det i starten kun være et socialt netværk for designere og kunstnere, men da rigtig mange tilmeldte sig Ello besluttede de sig for at gøre det offentligt for alle. Lige nu er de stadig i en betaversion, så man skal inviteres for at kunne være med.
Hvordan får jeg en profil på Ello?
Ello er stadig en betaversion og derfor skal man inviteres for at være med. Dette er naturligvis for at undgå at serverne bryder sammen fordi der ikke er plads nok. Senere vil tilmelding blive helt frit.
Hver bruger skal altså inviteres og når man så får en konto, har man mulighed for at invitere 5 andre. Har du brug for en profil er du velkommen til at skrive en kommentar hvis du ønsker en invitation. Skriv blot e-mail i e-mailfeltet – dette bliver ikke offentliggjort på hjemmesiden.
Med invitationen kan du gå ind og oprette din egen Ello profil. Du vælger et brugernavn, password og indtaster din e-mail og så er du igang.
Hvordan ser Ello ud?
Første gang man ser Ello ser man at det ser meget minimalistisk og simpelt ud. Der er ikke alverdens funktioner (endnu), men du har mulighed for at finde venner, skrive indlæg og se andres indlæg. Og hvad mere har man så brug for?
I venstre side ser du tre ikoner: Et der ligner en mand med et plus – det er “Discover” sektionen hvor du kan opdage nye venner. Et der er en cirkel med et plus – Det er her du inviterer nye til Ello. Og til slut et tandhjul – det er her du sætter dine indstillinger.
I sektionen indstillinger kan du angive dit rigtige navn og en beskrivelse af dig selv. Du kan også angive links til din(e) websider, som vil være en del af din profil.
Endelig kan du også tilføje et profilfoto. Det gør du ved at trække et billede over cirklen hvor profilfotoet skal være. Så uploades det og beskæres så det bliver rundt.
Kan man bruge Ello til social marketing?
Hvorvidt man kommer til at kunne bruge Ello for alvor til social marketing afhænger af hvor populært det bliver. Som det ser ud nu eksploderer medlemsantallet – men dette kan bare være en boble som hurtigt sprænger. Det kan være meget svært for nye sociale netværk at komme på banen, da de fleste personer faktisk ikke har brug for sociale netværk. Spørgsmålet er dels hvor irriteret folk er på at Facebook reklamerer så meget og indsamler data og dels om man kan lokke sine venner med over.
Men ellers er det naturligvis muligt at kunne anvende Ello til social marketing – og der kommer formentlig flere muligheder med tiden. Man har mulighed for at skrive indlæg og angive links. Og man kan også angive links i sin profil.
En anden detalje ved sociale netværk er også de tekniske detaljer der er omkring et netværk. Hvordan fungerer venskabet er én teknisk detalje. Ved Facebook skal man være gensidigt venner (symmetrisk venskab), hvilket kan være en hindring for mange i forbindelse med social marketing, da det så bliver en opgave at få folk til at acceptere én. Ved Twitter og Google Plus er der derimod ikke-gensidigt venskab (asymmetrisk venskab) hvilket betyder at du kan altid følge en person uden at de behøver at følge tilbage igen. Ello har asymmetriske venskab ligesom Twitter og Google Plus og det lover godt for social marketing.
Alt man poster bliver også offentliggjort – også for andre end Ello brugere. Her bliver det interessant hvordan Google vil indexere disse indlæg, fordi dette kan blive vigtig for Ellos evne til social marketing.
Man får en URL-adresse til sin Ello profil der er meget simpelt. F.eks. er min Ello adresse https://ello.co/aphandersen. Dette er lidt anderledes end Google Plus startede ud, hvor man kun fik en adresse der var meget kompleks opbygget med et langt ID-nummer.
Friends vs. Noice
I Ello er det muligt at gruppere dine venner i enten Friends eller Noice. Friends er dem du er mest interesseret i at følge, mens Noice er dem som du kun engang imellem gerne vil se hvad de laver. Du kan selv vælge om en du følger skal være i Friends eller Noice.
Dette løser et generelt problem mange sociale netværk har: at der er nogle personer du er mere interesseret i end andre. De fleste sociale netværk har løst dette problem med en algoritme som forsøger på at beregne hvilke indlæg du helst vil se baseret på din opførsel. Sådan gør Ello ikke – her kan du selv vælge hvem du vil se noget fra og hvem du ikke vil.
De fleste vil nok placere de fleste i Friends gruppen, men de med tiden kommer over i Noice.
Lav dit eget Ello ansigt
Ello tilbyder at du kan lave et Ello ansigt, hvor Ello putter en sort smiley over dit ansigt. Dette symboliserer Ellos tanke om at alle skal have ret til at være anonym. Du kan let lave dit eget ansigt ved at gå til adressen https://ello.co/facemaker. Her indsætter du et billede og sætter herefter smileyen over dit ansigt.
Find nogle at følge på Ello
Udover at du sikkert kan finde links til andre personers Ello profil, kan du også bare klikke på Discover ikonet (manden med et plus) hvor du kan søge frit efter en bruger.
Det er dog ikke særlig nemt at finde andre personer der. Måske er det nemmeste stadigvæk at gå ind på en profil og så se hvem de følger eller hvem der følger dem. Her finder du ofte også andre personer du gerne vil følge.
Hvad mangler i Ello?
Ello er stadig på betastadiet og det kan tydeligt ses. Der mangler stadig basale muligheder, såsom muligheden for at kunne reshare et indlæg. Men mon ikke snart det kommer.
Umiddelbart mangler der også muligheden for at kunne anvende hashtags.
Til gengæld har man allerede mulighed for at nævne en andens profil i et indlæg, ved at vælge @aphandersen tagget.
Hvor finder jeg mere om Ello?
Ja, enten kan du jo gå til Ellos hjemmeside eller se denne udemærket guide til Ello af Mark Traphagen. Denne indeholder meget detaljeret hvad mulighederne i Ello er.
Hvad synes du om Ello og tror du at de får en afgørende placering i markedet for sociale netværk?