Facebook lancerer Instant Articles

Facebook har netop lanceret Instant Articles, hvor de har tænkt sig at hoste nyheder fra store nyhedssites på deres servere. Fordelene for brugerne er hurtig indlæsning af indholdet. Til gengæld tilbyder Facebook at disse nyhedssites kan reklamere på sitet.
Er dette en ny trend som vi vil se brede sig? Vil Facebook i fremtiden hoste alle eksterne links på deres site? Vil Google gøre det samme? Og hvad betyder dette for søgemaskineoptimering?
Til at starte med vil det være følgende sites (publishere), hvis indhold vil blive hostet på Facebook:

  • The New York Times
  • National Geographic
  • BuzzFeed
  • NBC
  • The Atlantic
  • The Guardian
  • BBC News
  • Spiegel
  • Bild

Det vil give mobilbrugere på facebook en hurtigere indlæsning af nyhederne fra disse sites. Dette er mere brugervenligt. I dag indlæses disse nyheder på gennemsnitlig 8 sekunder, men dette vil blive op til 10 gange hurtigere med Instant articles.
Publishere vil stadig have mulighed for at kunne reklamere i deres artikler og dermed tjene penge på indholdet.
Man kunne måske forestille sig at Instant articles bliver udvidet i fremtiden, så mere eksternt indhold bliver hostet på Facebook.

Problemer med Instant articles

Umiddelbart har Facebook altså lanceret en tjeneste der giver mange fordele, idet man jo stadig bevarer sin indtægt ved artiklerne. Herudover får læserne en bedre og hurtigere brugeroplevelse. Dette har været vigtig for at kunne sikre opbakning fra publishere.
Der kan dog alligevel være noget bekymrende ved at Facebook begynder at hoste eksternt indhold. Websider er jo i forvejen meget afhængig af Facebook – og hvis nu også indholdet kommer derover stiger denne afhængighed.
Hvis man så forestiller sig at Google gjorde det samme og så tilbød AdSense indtægter, så ville vi stå med to store IT giganter som står for en stor del af den samlede trafik på internettet.
Google har jo allerede valgt at vise udsnit af websider i deres søgeresultater. Man kan i Google købe varer direkte, se flyafgange og udsnit fra Wikipedia artikler. På den måde stjæler Google jo trafik fra destinationssiderne.

Man kan ikke gøre noget

Problemet er jo at man ikke rigtig kan gøre noget ved det. Man kan jo selvfølgelig blokere Google fra at indexere sin side eller Facebook fra at hente siden. Men så mister man til gengæld trafik fra samme kilde og dette er altafgørende for trafikken til ens site.
Jeg tror generelt ikke at Facebooks lancering af Instant articles er et problem – ja måske kan det vise sig at blive en fordel på længere sigt. Men hvis trenden fortsætter, vil vi få et internet hvor indholdet ikke er så spredt som hidtil.
Hvad synes du? Er det bekymrende at IT giganter begynder at hoste mere og mere af dele eller hele af indhold fra websider?

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x