Fastspeed Bredbånd – Mine erfaringer
Her kan du læse om mine erfaringer med skift af bredbånd fra Stofa til Fastspeed, som jeg bestilte til november 2019.
Jeg har haft Stofa Bredbånd efterhånden gennem mere end 7 år. Jeg har dog aldrig været helt tilfredse med dem, fordi de har aldrig leveret den hastighed de har lovet i praksis.
Ved Stofa har jeg aktuelt en hastighed på 50/50 Mbit Fiberbredbånd, som jeg giver 239 kroner for pr. måned. Det er sådan set okay, men i praksis hakker bredbåndet en del, og minder mig om de gamle dage hvor jeg havde et 56k modem. Jeg har før målt hastigheden ned til 6 Mbit, og det er jo uacceptabelt når jeg har købt 50 Mbit. Jeg har også tidligere kontaktet Stofa, men de siger bare at alt ser okay inde fra dem. Det kan jeg jo ikke bruge til så meget.
Der kan selvfølgelig være mange grunde til at hastigheden hos Stofa ikke er optimal, men da det faktuelt har været sådan har jeg længe ledt efter en afløser. Forleden så jeg så en reklame for Fastspeed, og det har nu ført til at jeg har bestilt bredbånd hos dem, til levering i november 2019.
Jeg har siden også gennemført et pristjek på bredbånd, som også viser at Fastspeed vil være billigst for mig.
Hvem er Fastspeed?
Fastspeed er endnu en af de her selskaber der konkurrerer med de store bredbåndsudbydere med billigt bredbånd. Selskabet er relativt nyt og er stiftet af Jens Raith, Morten Boe Andersen og Peter Mægbæk, der er tidligere aktører fra bredbåndsbranchen.
De har flotte anmeldelser på Trustpilot og har aktuelt knap 1400 anmeldelser med et gennemsnit på 5 stjerner ud af 5.
Hvad får man hos Fastspeed?
Jeg har bestilt Fastspeed bredbånd, hvor man får 1000 Mbit download og 100 Mbit upload for 249 kroner pr. måned. Lige nu har de gratis oprettelser og giver et gratis teknikerbesøg og router med.
Med andre ord altså en 20 gange højere hastighed for kun en tier mere pr. måned. Det syntes jeg var et forsøg værd, så det har jeg hermed bestilt.
Den router jeg vil modtage er Sagem Fast 3890V3, som blandet andet også anvendes af Yousee bredbånd. Den understøtter både en 2,4 og 5 GHz forbindelse. Man vil modtage routeren ca. en uge før.
Du skal som udgangspunkt have et kabel tv stik i din bolig. Nogle gange skal dette opgraderes til et hurtighastighedsstik og det er her et teknikerbesøg er nødvendig. Du vil få at vide ved bestillingen om der skal en tekniker til. Besøget er gratis.
Betalingen sker ved automatisk kortbetaling tre måneder forud, første gang når bredbåndet aktiveres. Bindingsperioden er på et halvt år efter oprettelsen, og kan efterfølgende opsige med en måneds varsel.
Hvordan er deres support?
En god support er altafgørende for en god oplevelse, når man skal have en bredbåndsudbyder. Jeg synes det er en god test for hvor nemt man kan få support, hvis man ser hvor hurtigt de svarer på en henvendelse.
Jeg bestilte Fastspeed bredbånd den 29. oktober. Jeg kom dog til at bestille bredbånd til en dato, hvor det ikke passede teknikeren skulle komme. Jeg havde derfor behov for at rykke datoen to dage. Det skrev jeg til Fastspeed, og jeg fik svar inden for 24 timer.
Til sammenligning skrev jeg samme dag til Stofa, for at opsige mit eksisterende bredbånd. Jeg har endnu ikke fået nogen bekræftelse på dette eller svar på min henvendelse, når vi ser bort fra autosvar.
Jeg er spændt på om jeg vil have bedre erfaringer med Fastspeed end jeg har med Stofa bredbånd. Hvis du har nogle erfaringer, må du gerne skrive om dem nedenunder i en kommentar. Jeg vil følge op på min oplevelse med Fastspeed i fremtidige artikler her på siden, når jeg modtager routeren og når bredbåndet kommer oppe at køre.
Økonomisk overfaldet af Fastspeed.
Jeg har d. 24/1/modtaget en regning fra Fastspeed på 957kr, en regning jeg skulle have modtaget senest d. 1/1. Det kom helt uforudset så beløbet står reserveret på min konto indtil jeg får løn, det betyder samtidig at de penge jeg havde planlagt at bruge på mad de sidste 7 dage i denne måned er reserveret og altså ikke tilgængelige.
Jeg ringede til Fastspeed og hørte om det virkeligt kunne være rigtigt at de overfalder deres kunder med regninger sidst på måneden, det svarede de nej til, der måtte være sket en fejl. Medarbejderen lovede mig stort at han nok skulle tage fat i deres Driftsafdeling samme dag og få stoppet reservationen hos min bank, det blev jeg naturligvis lettet over at høre og tænkte at det hele nu var løst.
Jeg ringede så ind til Fastspeed dagen efter for lige at bekræfte hvad jeg havde fået af vide dagen før, nu får jeg så af vide at det ikke er muligt for Fastspeed at fjerne reserveringen.
Jeg ringer til Sydbank og hører om de kan fjerne reserveringen når nu Fastspeed ikke kan, men det kan Sydbank ikke, de bliver nødt til at modtage en mail fra Fastspeed om at reserveringen skal ophæves.
Jeg ringer endnu engang til Fastspeed og fortæller dem at Sydbank siger at Fastspeed blot skal sende dem en mail om at reserveringen skal ophæves, kvinden i telefonen siger at det ikke er korrekt, jeg spørger hende så om hun helt seriøst mener at hun ved mere om dette end Sydbank, det gør hun åbenbart. Jeg beder hende om at tale med hendes chef, dette nægter hun, og siger at hendes chef er enig med hende.
Jeg ringer endnu engang til Sydbank og fortæller om situationen, og de fortæller mig endnu engang at Fastspeed bliver nødt til at sende dem en mail, før de kan ophæve reserveringen.
Resultatet er nu det at jeg skal sulte til d. 31/1, først og fremmest fordi Fastspeed har for vane at overfalde deres kunder sidst på måneden med regninger, og dernæst fordi Fastspeed mener at deres kompetencer indenfor bankering står over Sydbanks kompetencer.
Mit møde med Fastspeed er den værste relation jeg har haft med en virksomhed nogensinde, og altså, hvis de ikke kan finde ud af at sende regninger korrekt og de ikke kender til hvordan bankerings systemet fungerer, jamen hvad ellers kan de så ikke finde ud af? Er de fortrolige med vores data? Hvad med vores forbindelse, er de i stand til at gøre den sikker nok så fx vores netbanks info ikke bliver lækket?
Hvis du hverken har lyst til at sulte og blive økonomisk overfaldet sidst på måneden, så vil jeg foreslå dig at finde en professionel internet udbyder fremfor for Fastspeed.
Fastspeed har netop kontaktet mig i dag d. 27/1 og meddeler at de har sendt en mail til banken for at ophæve reservationen.