Fisker Ocean – Elbil produceret af en dansker

En række elbiler er på vej fra det amerikanske firma Fisker, og det særlige ved disse er at det er en dansker der står bag udviklingen af dem.

Det er ikke så tit at der er stor interesse for spritnye bilproducenter. Ikke desto mindre er det tilfældet for det amerikanske firma Fisker, og årsagen skyldes at manden bag er dansker, og mange danskere ser derfor måske bilerne som danske biler. Det er danskeren Henrik Fisker der står bag Fisker firmaet, der de kommende år kommer til at lancere flere elbiler.

Fisker er en producent som har valgt en slank organisation, uden dyre værksteder og forhandlere. Det er lidt samme princip som Tesla kører med, hvor man bare bestiller bilen på nettet. Mange ser da også Fisker Ocean som et alternativ til en Tesla, for de mest eksklusive. Der er dog planer om nogle udstillingssteder, hvor man også har mulighed for at prøvekøre bilen.

Den første bil fra Fisker kommer til at hedde Fisker Ocean. De bliver produceret på en fabrik i Østrig til de europæiske købere, og det særlige ved dette firma er at de har bestræbt sig på at producere så meget af bilen i genbrugsmateraler. Blandt andet er noget af kabinemateralet fremstillet af brugte fiskenet og plastik man finder i havet. Noget andet bemærkelsesværdig er at bagruden også kan åbne ligesom sideruderne, hvilket skulle gøre det muligt at have noget stikkende ud af vinduet, som fx. et surfbræt. Bilen har også solceller på taget, der kan generere ekstra strøm til bilen.

Bilerne er bygget på en platform, der som udgangspunkt er forhjulstrukket, men der er også mulighed for at supplere med en elmotor bagpå således at den er firhjulstrukket. Den har en rækkevidde på op til 630 km, og placerer sig derfor i front i klassen når det kommer til rækkevidde. Makshastigheden er 160-200 km/t og den kan accelerere fra 0 til 100 km/t på kun 3,9 sekunder. Længden af bilen er 4,8 meter, hvilket gør det til en mellemklassebil. Bilen kan også trække en trailer, hvor Sport-versionen kan trække 1.090 kg og de andre modeller kan trække 1.815 kg. Bagagerummet er på 566 L, og lægger du sæderne ned får du hele 1.274 L. Som standard har bilen 20″ hjul, men du kan få den med 22″.

Fisker Ocean er også den første elbil der introducerer en digital radar. Den skulle registrere forhindringer med en højere præcision sammenlignet med en analog radar. Den vil blandt andet kunne se i mørke og lukkede vejområder som tunneler og broer. Den vil kunne adskille små køretøjer fra store, som fx. en motorcykel fra to lastbiler. Den vil lettere kunne adskille fodgængere fra genstande i nærheden af dem. Og så vil den bedre kunne registrere lavtliggende genstande på vejen.

Fisker Ocean Sport vil have et Lithiumion-fosfatbatteri (Touring range batteri), mens de andre modeller vil have et Nikkel-mangan-koboltbatteri (Hyper range batteri). Touring range batteriet vil have en batterikapacitet på 75 kWh, mens Hyper range batteri vil have på 100 kWh. Det fremgår dog ikke helt om der er tale om en bruttokapacitet eller nettokapacitet. AC ladehastigheden er 11 kW, mens DC ladehastigheden er mellem 200 og 250 kW. Bilen er selvfølgelig udstyret med både Type 2 stik og CCS stik.

Den fås i fire udstyrsniveauer, der kaldes Fisker Ocean Extreme, Ultra, Sport og One. Fisker Ocean One svarer til en Extreme, men med ekstra eksklusive funktioner. Den billigste er Fisker Ocean Sport, som du kan få fra 329.280 kroner. Den har dog kun en rækkevidde på 440 km.

5 1 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x