Forandringsparathed
I denne artikel vil jeg præsentere begrebet forandringsparathed og Kübler-Ross’ forandringskurve som forklarer meget folks reaktion på forandringer. Og hvorfor er dette egentlig relevant for en virksomhed? Det er det fordi at være forandringsparat er en af de sundeste ting for enhver virkomhed. Det betyder nemlig at man hele tiden er klar til at indstille sig på den situation ens virksomheds situation befinder sig i.
I virkeligheden kan man faktisk godt sammenligne virksomheder med levende organismer. De lever i nogle omgivelser som totalt forandres – og dem der overlever er dem der er bedst tilpasset disse omgivelser. Det er også det man kalder for survival of the fittest.
Der er nemlig konstant en masse ting der forandrer ens virksomheds omgivelser. I nogle tilfælde er det politiske ændringer der giver ens virksomhed nye betingelser. Et eksempel er den nye One Stop Moms som giver nogle virksomheder der handler i EU nogle særlige nye udfordringer. Her gælder det om at være forandringsparat og acceptere at sådan er tingenes tilstand og det kan man ikke gøre noget ved. Det er bedre at acceptere det og så finde nogle offensive strategier som kan udnytte potentialet bedst og få ens virksomhed til at overleve.
Nogle gange ændrer efterspørgslen efter ens produkter sig. Hvis man f.eks. i 90’erne havde en virksomhed som solgte VHS-maskiner så ved vi jo i dag at der er ingen der efterspørger det mere – nu vil de have DVD-maskiner, Blueraymaskiner eller måske streaming TV. Hvis man var forandringsparat, så sørgede man for at følge efter efterspørgslen og udvide sin forretning til også at tilbyde de nye produkter i stedet for at holde fast i sit sædvanlige produkt.
Pointen er blot: Accepter at der er forandringer i omgivelserne der påvirker din virksomhed og udnyt de muligheder du har bedst muligt.
Kübler-Ross forandringskurve
Kübler-Ross har fremstillet en kurve som fortæller lidt om de følelser et menneske går igennem når de præsenteres for forandringer. Denne kurve er vigtig, fordi den fortæller at selvom reaktionerne er store og ser sorte ud – så bliver de bedre hvis man holder fast i forandringerne.
Til at starte med når man præsenteres for forandringerne bliver man chokeret. Folk bliver ofte meget stille og siger ikke særlig meget.
Herefter forsøger man at forsvare de procedurer man har i forvejen og benægte forandringerne. Man forsøger at finde argumenter for at forandringerne ikke er smarte – men at det er smartere at blive ved de procedurer man har i forvejen.
Så kommer frustrationen. Det er her hvor man bliver vred eller ked af det over de forandringer der er og ikke kan se sig selv i fremtiden med disse forandringer.
Så kommer depressionen, hvor mange folk helt giver op og faktisk ikke synes man er en del af virksomheden længere. Man giver helt op og kan ikke finde ud af noget.
Men så går det fremad igen. Så begynder man at acceptere den nye situation og eksperimentere sig frem til hvordan man kan få forandringerne til at virke i hverdagen.
Så kommer beslutningsfasen hvor man besluttr sig for at de her forandringer var måske ikke så dårlige endda. Her lærer man for alvor at arbejde under de nye forandringer.
Til slut er forandringen integreret og fungerer fint. Her kigger man ofte tilbage på de gamle procedurer og kan slet ikke forstå hvorfor nogen ikke tidligere fandt på de nye forandringer.
Så pointen er egentlig at denne reaktion er naturlig for mennesker. Hvis man ved at en forandring er det rigtige at gøre skal man holde fast i den. Fordi selvom nogen ikke kan acceptere den til at starte med, så kommer det. Vi mennesker er nemlig ikke glade for forandringer – vi er tryghedssøgende. Men det er bare ikke altid det sundeste for en virksomhed.
Så sørg for selv at være forandringsparat hele tiden og hvis du har medarbejdere, så sørg for at det er de også. Hjælp dem igennem processen som er helt naturlig.
Sådan håndterer du en forandring
Hvis du skal gennemføre en forandring i din virksomhed over for dine ansatte, så er her nogle gode råd til hvordan du håndterer en forandringsproces bedst muligt:
- Husk at kommunikere risikoen ved IKKE at gennemføre forandringer.
- Indvolver teamet i beslutninger vedrørende forandringen – dog kun når det er muligt.
- Forsøg at minimere den usikkerhed der er ved forandringerne.
- Sørg for at fejre enhver succes der er i forbindelse med at nærme sig målet for forandringen (Vi gjorde det!).
- Bliv ved med at forklare årsagen til at det er nødvendigt med forandringen.
- Spil med åbne kort og informer dine ansatte. Hvis de ikke føler de bliver informeret tror de ikke at du har ret i nødvendigheden af forandringen.
- Husk at forandringer er ikke så slemme, hvis du selv forsøger at kontrollere dem.
Kend din risiko – så du kan minimere den
Til slut vil jeg også lige præsentere endnu en ting der er vigtig for en virksomhed. Sørg hele tiden for at overvåge din risiko for forskellige scenarier. En anden naturlig reaktion ved at have en risiko, er nemlig at man som mennesker benægter den. Men risikoen forsvinder ikke selvom man benægter den.
Så kig dig omkring og hold løbende øje med din risiko. For kun ved at kende din risiko, kan du lave de forandringer i tide som minimerer din risiko.
Det var lidt omkring forandringer og det at realisere sin risiko som begge er vigtige egenskaber du bør implementere i din virksomhed.