Fradrag & moms på varer købt før virksomhedsstart
Det tager jo nogle uger fra det øjeblik du registrerer en virksomhed til du får den godkendt og får et CVR nummer. I mellemtiden er du måske allerede begyndt at købe nogle ting til virksomheden. Det kan f.eks. være et domæne, logo og diverse andre ting du gerne vil have klar. Alt dette betaler du naturligvis fra din private konto da din virksomhedskonto jo af gode grunde endnu ikke er oprettet. Men kan du så trække dette fra i moms og skat og hvad siger reglerne? Det gennemgår jeg her.
Generelt må man jo gerne trække udgifter fra som tilhører virksomheden både i Skat og Moms (såfremt du er momsregistreret). Man kan dog ikke trække udgifter fra flere år tilbage fra. Der findes ikke nogen fastlagt regel for hvor langt man må gå tilbage, men Skat har en tradition for at acceptere at man trækker opstartsudgifter på op til et halvt år fra før virksomhedsstart fra.
Du kan ikke få fradrag for stiftelsesomkostninger, såsom udgifter til revisor, advokat, markedsanalyser m.m. Den slags omkostninger må du selv betale.
Det er også vigtig at du ikke sælger noget inden du bliver registreret. Dette skyldes at før du er registreret må du jo heller ikke lægge moms på regningen og dermed vil du komme til at sælge noget uden moms. Og har du salgsfakturaer uden moms, kan du ikke bare trække købsmomsen fra når registreringen er gået igennem.
Derfor hvis du har nogle startomkostninger (som ikke er udgifter til advokat eller revisor) fra op til 6 måneder inden virksomhedsstart og du ikke har solgt varer uden moms, så kan du trække dem fra i både moms og skat. Du bogfører disse køb på virksomhedens startdato.
Kan jeg som virksomhed købe ting af mig som privat person. Ting som jeg løbende har købt til virksomheden, men som er ældre end 6 mdr?
Hej Steffan!
Ja, det kan man i princippet godt. Men du må som privatperson jo så ikke lægge moms oveni købet, da du som privatperson ikke er momsregistreret. Det betyder også at du som virksomhed ikke kan trække moms fra.
Lad os bare sige at du køber en genstand til 100 kr. inkl. moms som privatperson. Hvis du sælger den videre uden fortjeneste til din virksomhed, dvs. for 100 kr. uden moms, så kan du altså ikke trække de 20 kr. fra som moms udgjorde ved dit privatkøb.
Havde du købt den som virksomhed ville du have fået den til 100 kr. inkl. moms, men ville så kunne trække 20 kr. fra i moms.
Hvis du køber genstanden til virksomheden, så er det jo også virksomheden der ejer den. Det betyder at du som privatperson skal sælge den eller købe den igen når du engang lukker virksomheden. Og her er det altså inkl. moms, dvs. 125 kr.
Mvh. Andreas
Hej Andreas,
Først og fremmest skal du have stor ros for denne hjemmeside og dens råd om virksomhedsstart.
Jeg har et spørgsmål om PMV, driftomkostninger og fradrag. Jeg er lønmodtager, men overvejer at starte en PMV op. Kan jeg få fradrag for indkøb af elektrisk udstyr m.m. (værdi ca 7.000-8.000 kr.), som skal benyttes i produktionen? I givet fald hvordan registrerer jeg det på forskudsopgørelsen/selvangivelsen, når udstyret vel afskrives? Kan jeg hvert år opgive fx 25% af værdien over en 4-årig periode, eller skal jeg opgive hele værdien for 2015 (hvis jeg starter virksomheden omkring 1. oktober 2015)?
Mvh.
Martin N. Rasmussen
Hej Martin!
Jeg har lige prøvet at besvare dine spørgsmål 🙂
Ja, hvis det elektriske udstyr udelukkende skal bruges til virksomheden og ikke privat, kan du trække skatten fra – men IKKE moms, da du ikke er momsregistreret.
Angivelse på forskudsopgørelse og selvangivelse er faktisk meget simpelt fordi man angiver bare henholdsvis de forventede og faktiske indtægter og udgifter – og så kommer man til at betale skat af overskuddet.
Som udgangspunkt skal du angive hele udgiften for 2015. Der er ganske vist nogle ting der kan afskrives over flere år, men det er ikke generelt og formentlig ikke så lave beløb. Det betyder jo at du vil formentlig få et underskud i år og det vil du jo så kunne fradrage i den skat du betaler på dit lønmodtagerjob. Husk at skat i en personlig virksomhed og din personlige lønmodtagerskat i sidste ende jo er den samme skat.
Mvh. Andreas
Hej Andreas,
Mange tak for svaret! Det sætter jeg stor pris på.
Jeg havde en forhåbning om, at du faktisk ville skrive det, som du gjorde. Men det er rart at få bekræftet, at man ikke er helt galt på den. 😉 Jeg har forresten oprettet virksomheden og ændret min forskudsopgørelsen. Det var der ingen ben i.
Mvh.
Martin
P. S. Skulle du ikke give os brugere en mulighed for at “crowdfunde” din hjemmeside? Give et bidrag for hjælpen? 😉
Hej Martin!
Tusind tak for de rosende ord – det er jo altid dejligt når andre kan bruge hjælpen. Også dejligt du fik styr på virksomhedsoprettelsen og forskudsopgørelsen. Held og lykke med virksomheden.
Mvh. Andreas
Hej Andreas
Jeg er så heldig at min arbejdsgiver har givet accept til at jeg registrer privat virksomhed med fokus på foto og video.
Jeg er dog i tvivl om hvilken type virksomhed form jeg skal starte ud med.
Jeg har en iværksætter konto til rådighed hvor jeg ønsker at trække både beløbene til at dække mine indkøb samt et fortstående kursus samt licens omkostninger.
Alternativt kan jeg vel bare modregne det på selvangivelsen?
Da det er en “fritids virksomhed” er jeg ikke sikker på om jeg kommer over KR 50.000 første år, end der er stort potentiale så på sigt kan det være en hobby der tager overhånd og man muligvis kan gører det til hoved hverv.
Håber Du kan hjælpe mig.
Mvh
René
Jeg har invisteret i div udstyr inden for de seneste 6 md og har lidt ældre udstyr jeg gerne vil overfører til
Hej Rene!
Hvis du ikke er sikker på at komme til at omsætte 50.000 kr. i 12 fortløbende måneder, kan du starte med et PMV. Så hvis du kommer senere hen, og finder ud af at du nok alligevel regner med at omsætte for mere, kan du konvertere det til en enkeltmandsvirksomhed.
Vær dog opmærksom på at din virksomhed kan blive klassificeret af Skat som en hobbyvirksomhed. Dette sker, hvis de vurderer at det ikke er formålet med virksomheden at skabe et overskud. Når dette sker er der særlige regler for fradrag. Bl.a. er det sværere at trække udgifter fra, fordi man kan ikke bare gøre det i anden indkomst.
Det er en konkret vurdering hvad der kan trækkes fra, men der er mere begrænsninger her. De udgifter man skal trække fra, skal nemlig direkte være forbundet med indkomsterhvervelsen. Dette er jeg ikke sikker på man kan sige et kursus er. Desuden tror jeg heller ikke det er så nemt at kunne medtage udgifter du har afholdt inden starten af virksomheden, fordi de ikke er direkte forbundet med en indkomsterhvervelse.
Se evt. mere om hobbyvirksomhed her:
https://www.it-blogger.dk/hobbyvirksomhed/