Google fjerner Google Authorship
Ikke nok med at Google fjernede authorship billederne fra søgeresultaterne. Nu stopper Google endeligt hele projektet med Google Authorship. Dette sker efter tre år.
John Mueller fra Google Webmaster Tools annoncerede for nyligt i et Google+ indlæg at Google ikke længere vil vise Google Authorship i søgeresultaterne og at de ikke længere vil opsamle data fra rel=author markup’et. Dette sker kort efter Google fjernede forfatterbillederne fra søgeresultaterne.
Historien bag Google Authorship
Google Authorship projektet startede tilbage i 2007 hvor Google tegnede et patent på noget der hed agent rank som beskriver meget det vi senere kom til at kalde Google Authorship. Et patent der beskriver hvordan Google vil måle forfatteres autoritet og lade dette påvirke søgeresultaterne.
I august 2011 annoncerede Google nu Google Authorship. De fortalte hvordan man kunne forbinde ens webside med Google+ og derved styrke sin autoritet og få vist sit profilfoto i søgeresultaterne – noget der kunne forøge ens CTR i søgeresultaterne.
I juni 2014 annoncerede Google at de ikke længere ville vise Google Authorship billeder i søgeresultaterne, men dog ville vise en byline for forfatteren. Baggrunden var at Google ville ensrette søgeresultater for desktop og mobilversionen af Google og at billederne både optog plads og båndbredde. Herudover mente Google ikke at der var forskel i hvilke sider de besøgende klikkede sig ind på efter hvorvidt der var et billede eller ej.
Hvorfor lukker Google Authorship?
Selvom mange inden for den tekniske verden begyndte at bruge Google Authorship var der mange der ikke gjorde. Der var også mange der ikke kunne finde ud af det og fandt det meget komplekst.
Google prøvede derfor at detektere forfatteren selv og autoopsætte Google Authorship. Det gik godt i mange tilfælde, men også skidt i andre tilfælde. Det værste eksempel var da Truman Capote, forfatter for New York Times, blev tildelt som forfatter af en artikel selv 28 efter hans død.
Herudover mener Google som sagt ikke at forfatterskab angivet i søgeresultaterne påvirker særlig meget hvor de besøgende klikker. Det gjorde de måske i starten, men over tiden har de måske vænnet sig til billederne og bemærker dem ikke.
Hvad så nu?
Selvom Google nu har lukket Google Authorship og ikke anvender rel=author mere, skal man ikke regne med at ens repræsentation på sociale medier, herunder Google plus har betydning. Google vil formentlig stadig i fremtiden forsøge at måle den enkelte forfatters autoritet overfor et søgeord og dette vil indgå i rankingen, fordi det er en vigtig faktor for slutbrugeren. Og hvis der er noget Google tænker på, så er det slutbrugeren.
Derfor er det stadig en god ide at dele dit indhold på Google plus – men husk også Facebook og Twitter. Det er stadig en god ide at brande et site med dit navn og det er stadig en god ide at skabe højkvalitetsindhold og få de besøgende til at kommentere og dele det.