Hvad siger Google om søgemaskineoptimering?
I dette indlæg vil jeg gerne opfordre dem der skal starte med at lære søgemaskineoptimering, til at starte med at kigge i de ressourcer som Google giver os. Selvom der selvfølgelig godt kan være punkter, hvor det Google siger mere kan være af strategiske grunde, giver det stadig det bedste grundbillede af hvordan du kan søgemaskineoptimere din side til Google. Udfra dette grundbillede kan du så kigge på andre ressourcer til søgemaskineoptimering og have den bedste opfattelse af hvordan man laver søgemaskineoptimering.
En del af disse videoer er lavet af Matt Cutts fra Google, der ofte udtaler sig om søgemaskineoptimering. Herudover har Maile Ohye fra Google også lavet en masse gode guides til søgemaskineoptimering og Google Webmastertools.
Ressourcer til søgemaskineoptimering fra Google
Først vil jeg lige præsentere de ressourcer som Google giver til webmastere, for at de kan optimere deres webside bedst mulig til Google.
Google Webmaster Tools
Uundværligt værktøj fra Google til alle websideejere. Hver gang du starter en ny webside op, bør en af de første ting du gør, være at tilmelde det til Google Webmastertools. Det giver dig et hav af statistik, muligheder for at give Google besked om at du har ændret din side, fortælle Google om opbygningen af din webside og ikke mindst – Google kan give dig besked, hvis der er nogle problemer med at crawle din side eller lign.
https://www.google.com/webmasters/
Google Webmaster Guidelines
Her skriver Google en del omkring ting du bør undgå at gøre og ting du helt sikkert skal gøre hvis du gerne vil indexeres af Google og opnå høj ranking – altså gode tips til søgemaskineoptimering.
http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=35769
Google Webmaster Tools Youtube kanal
En gang imellem kommer Google ud og meddeler nogle gode råd til webmastere. Desuden besvarer de en gang imellem nogle hyppige spørgsmål omkring søgemaskineoptimering. Det er specielt her du kan lære noget nyt omkring søgemaskineoptimering og det er især denne kanal der er kilde til denne artikel.
http://www.youtube.com/user/GoogleWebmasterHelp?feature=watch
SEO spørgsmål der besvares
I dette afsnit vil jeg give et kort resume af nogle af Google’s Webmaster Tools You Tube Videoer, som altså gennem tiden har givet nye hints og nyheder omkring hvor Google bevæger sig hen og hvordan Google’s algoritme udvikler sig. Der er ikke resume af alle videoer her, men de vigtigste pointer er med.
Går der Pagerank tabt i en 301 redirect?
Nogle gange har man behov for at ændre strukturen på ens webside, således at URL adressen til artikler og andre sider ændrer sig. Her er det vigtigt at man laver en 301 redirect til den nye artikel, dels så brugeren der anvender det gamle link kommer til den nye artikel og dels så Google kan se at adressen har ændret sig. Så der er ingen grund (andre end dårlige) til ikke at lave 301 redirect når du ændrer URL.
Men går der så Pagerank tabt, når man laver en 301 redirect? Dette har Google besvaret, og svaret er at den Pagerank der overføres fra kildesiden til destinationssiden, er præcis (eller næsten den samme) ved et 301 redirect som ved et normalt link. Der er derfor overhovedet ingen grund til ikke at lave 301 redirect.
Skal man anvende samme URL når der er noget nyt til emnet for en artikel?
Nogle gange kommer der nogen nyheder til en artikels emne. Det kan f.eks. være jeg har skrevet en artikel om søgemaskineoptimering, og der så kommer noget nyt inden for det område. Her kan man så være i tvivl om at hvorvidt man skal lave en helt ny artikel, eller man skal opdatere den gamle. Et andet eksempel kan være et nyhedssite, hvor en nyhed udvikler sig.
Her anbefaler Google at man opdaterer den gamle artikel, fremfor at lave en ny. Dels kan man undgå evt. duplicate content, hvis indholdet af de to artikler kommer til at ligne hinanden meget. Dels kan man opbygge Pagerank på den samme artikel. Og dels bliver dine læsere ikke forvirret.
Så opdater altid den samme artikel, og markedsfør i stedet artiklen igen.
Skal man viderestille en URL ved hjælp af rel=canonical fremfor et 301 redirect?
Et 301 redirect viderestiller en gammel URL til en ny URL permanent og fortæller Google at adressen er flyttet. Et rel=canonical tag på den ene URL fortæller at Google kun bør indexere den anden URL, fordi der er duplicate content. Det tag kan altså undgå at din side bliver straffet for duplicate content. Spørgsmålet er så om det ikke er bedst at anvende rel=canonical tags altid fremfor 301 redirect, da en 301 redirect vil forøge indlæsningstiden, da der skal ske en ekstra forespørgsel til serveren.
Google anbefaler at man laver 301 redirect, de steder hvor det kan lade sig gøre, og kun laver rel=canonical de steder hvor 301 redirect ikke kan lade sig gøre. Dette skyldes at 301 redirect er mere understøttet og flere folk kender dem. Desuden er det ofte kun én gang på en brugers besøg at 301 redirect sker, da alle URLs på selve siden gerne skulle være opdateret. Det skader dog ikke din placering i Google at anvende canonical fremfor 301 redirect.
Skal man inkludere synonymer for vigtige termer på artikler?
Ofte kan der være vigtige ord på ens artikel, som er hyppigt anvendt som synonymer også. F.eks. anvender nogen begrebet “Søgemaskineoptimering”, mens andre anvender begrebet “SEO”. Og for at fange begge de to grupper, kunne man anvende begge ord i en artikel. Men hvad er egentlig bedst – at fokusere på et ord for at få en højere søgemaskineoptimering for det ord, eller skal man fokusere på begge ord for at inkludere begge målgrupper?
Google anbefaler, at man for at fange begge målgrupper og bliver repræsenteret i søgeresultaterne for begge ord, at man nævner begge ord på en naturlig måde i artiklerne på ens webside. Det man skal undgå, er at det kommer til at ligne spam.
Hvorfor straffer Google sider med betalte links, men ikke sider med reklamer? Hvad er forskellen på reklamer og betalte links?
Både ved reklamer og betalte links, betaler man for at få et link der peger på ens webside. Forskellen er dog, at betalte links forsøger at manipulere søgemaskinernes søgeresultater – det gør reklamer ikke. Google anser manipulation af søgemaskinen som et brud på deres Webmaster Guidelines.
Giver URL parametre duplicate content, hvis 2 forskellige parametre giver samme side?
Ja, det gør det. Så snart du har 2 forskellige URL-adresser der leder til samme indhold, er der tale om duplicate content. Der findes generelt 3 måder du kan undgå duplicate content her:
- Du kan lave et 301 redirect
- Du kan markere nogle af URL parametrene med rel=canonical – her fortæller du at det er duplicate content og Google vil da ikke straffe dig for det.
- Du kan i Google Webmastertools under “Konfiguration” og “URL parametre” angive at et URL parameter ikke ændrer indholdet og derfor vil lede til duplicate content – denne løsning ville jeg anbefale.
Hvad synes Google om gæsteblogging?
Gæsteblogging er en nem måde at få et godt link til ens webside. Google anser gæsteblogging, hvor man skriver artikler af høj kvalitet, der er relevant for sitet, som OK. Men gæsteblogging, hvor artiklen er af lav kvalitet, synes de ikke så godt om.
Google synes heller ikke så meget om websider, der stort set kun består af gæsteblogging og hvor du ikke selv laver noget indhold. Og hvis dit website linker til andre websider af lav kvalitet, kan det påvirke din websides ranking.
Dette betyder, at det er vigtig, hvis du vil have en gæsteblog sektion på din webside, at du er kræsen med hvem du tillader at gæsteblogge og hvilke artikler du godkender. Artiklen skal være af høj kvalitet og det skal websiderne artiklen linker til også være.
Hvordan skal jeg parkere et nyt domæne indtil jeg får nyt indhold på det?
Ofte når man køber et nyt domæne, starter man med at installere et CMS eller lignende, så man er klar til at skrive indhold. Men det kan være man ikke lige har tid til at skrive indhold med det samme. Domænet vil man så parkere, indtil man er klar til at skrive indhold.
Google har en funktion der detekterer websider der er parkerede, og det betyder at hvis dit website er blevet stemplet som at være parkeret, så kan det tage lang tid før det bliver indexeret op igen og stemplet som ikke-parkeret igen, når der kommer indhold.
Det Google så anbefaler, er at man ikke blot laver en webside der skriver “Under konstruktion” eller “Kommer snart” eller har en tom skabelon, men i stedet skriver noget startindhold, som adskiller den webside fra andre parkerede websider. Det kunne f.eks. være en hurtig side der præsenterer hvad ideen med websitet er.
Er det bedst at konstruere ens webside med subdomæner eller med undermapper?
Nogle gange har man behov for at arrangere ens webside i underwebsider. Dette kan ofte gøres enten via et subdomæne: nyside.domaene.dk eller via en undermappe: domaene.dk/nyside. Men hvordan påvirker dette disse undersider rent søgemaskineoptimering-mæssigt?
Google anser subdomæner og undermapper for lige vigtige. Man skal dog regne med at jo lavere nede i hiarkiet du befinder dig i mappestrukturen, desto mindre vigtig ser Google siden. Derfor er domaene.dk/nyside og nyside.domaene.dk lige vigtige, men domaene.dk/nyside/nyside2 er ikke ligeså vigtig som domaene.dk/nyside.
Påvirkede menneskelige kvalitetstestere ansat ved Google websiders ranking under Panda opdateringen?
Nej, der er ikke nogen mennesker, ifølge Google, der direkte påvirker en websides placering i Google, f.eks. ved at et hold af kvalitetstestere sidder og stemmer enten HOT eller NOT til en webside og på den måde ranker den nedad. Hvis Google vil ramme en bestemt type websider, opfinder de først en algoritmeændring, som gerne skulle ramme disse websider. Herefter lader de et hold af kvalitetstestere teste om algoritmeændringen også rammer den rigtige målgruppe. Denne feedback der kommer ud af det, anvendes så til vurderingen af hvorvidt en algoritmeændring skal lanceres.
Betragtes oversatte artikler som duplicate content
Nej, en dansk og en engelsk version af samme artikel er ikke duplicate content. Dog siger Google, at hvis man f.eks. har anvendt Google translate til at oversætte til en 10-20 forskellige sprog, så kan det betragtes som spam.
Hvad er den ideelle keyword density?
Keyword density er hvor meget et givent søgeord i procent fylder på en given side. Ifølge Google, fungerer rankingen udfra keyword density således at første gang man nævner et søgeord gavner det ens ranking, næste gang gør det måske også. Men lige så stille som at man bliver ved med at nævne søgeordet, gavner det mindre og mindre. Man kan sige at hvis man havde en graf der viste rankingen som funktion af keyword density, ville det være en graf der nærmede sig et plateau niveau. Bliver man ved med at nævne søgeordet, betragtes det som keyword density og rankingen falder.
Google’s ranking ud fra keyword density varierer med en lang række faktorer, såsom geografisk lokation og hvilket søgeord der er tale om. Derfor er det umuligt at kunne bestemme et bestemt niveau af keyword density.
Hvis man bringer en nyhed ligesom andre nyhedssites, er det så duplicate content?
Hvis man bringer en nøjagtig kopi af en nyhed fra en anden webside, betragtes det som duplicate content. Derfor skal man helst tilføre noget unikt tekst til nyheden, for at det ikke betragtes som duplicate content.
Er det bedst at bruge – eller _ i ens URL?
Det er bedst at bruge “-“. Dette skyldes at når Google læser URL’en, springer den “_” over, men læser “-” som mellemrum eller en adskiller mellem ord, så de to ord bliver to søgeord. Se mere om grunden til det her.
Vil en “seneste indlæg” side være duplicate content?
Hvis du kun har indsat et resume fra hver artikel i din seneste indlæg side, betragtes det ikke som duplicate content. Men hvis du har indsat hele artiklen, gør det.
Skal man bruge rel=follow på interne links?
Nej, aldrig. Rel=nofollow skal kun bruges til eksterne links til steder du ikke har tillid til eller til reklamelinks.
Hvis man bliver straffet af Google og retter fejlen, forsvinder straffen så?
Man kan både få en straf automatisk udfra Google’s algoritme og manuelt fordi man har haft spam på siden. En automatisk straf fra algoritmen er reversibel og forsvinder når man retter fejlen. Men hvis det er en manuel straf, kan der gå lang tid før straffen forsvinder, ifølge Google.
Vil citation af tekst fra en bestemt webside betragtes som duplicate content?
Hvis man blot tager et lille uddrag af tekst fra en side og indsætter et link til kilden, betragtes det ikke som duplicate content. Hvis man derimod inkluderer hele teksten, uden at have noget unikt indhold selv, vil dette betragtes som duplicate content af Google og vil kunne føre til straf for duplicate content. Også selvom du indsætter et link til en kilde.
Er det vigtigt at have opdateret, nyt indhold på ens webside?
Dette afhænger af hvilket søgeord man gerne vil ranke på. Generelt findes der 3 typer af søgeord: Navigeringssøgeord, Informationssøgeord og Transaktionssøgeord. Navigationssøgeord er hvis personen der søger i Google godt ved hvad de søger efter, som f.eks. søgeordet “TV2” er formentlig folk der godt ved at de vil til TV2’s webside. Informationssøgeord er hvor personen søger efter guides til at gøre noget, som f.eks. “Hvordan installerer jeg…”, hvor personen søger svar på noget helt bestemt. Transaktionssøgeord er hvor personen f.eks. handler eller søger efter et bestemt produkt.
Her skal man vide at det er forskel på hvilket søgeord, hvor det kan gavne i Google at man har nyt indhold. Disse søgeord kaldes også for QDF eller Query that Deserves Freshness / Søgeord som bør give nyt indhold. Kun på QDF søgeord kan det være en fordel at have nyt indhold. Google’s algoritme skelner mellem disse søgeord.
Hvilken fordel har søgeord i domænenavne i Google?
Når man skal registrere et nyt domænenavn, kan man gå efter enten søgeord i domænenavnet eller et navn der er nemt at brande. Fordelen ved søgeord i domænenavne, er at de har en lille fordel i rankingen af den webside overfor det søgeord. Til gengæld kan det være svært at brande og huske for de besøgende. Hvis der er 100 forskellige websider der hedder tjenpengeonline.dk eller noget lign. kan folk ikke huske det. Fordelen ved et domænenavn der er nem at brande, er at det kan folk huske når de skal komme igen.
Så hvorvidt man skal bruge den ene type eller den anden type afhænger nok af hvilken webside man vil lave, da en webside hvor man gerne vil have nye besøgende hele tiden nok helst skulle være et domænenavn med søgeord, mens en webside hvor man gerne vil have folk til at komme igen skal være et domænenavn der er nemt at brande.
Hvilke ranking faktorer har SEO-folk for meget fokus på?
Her mener Google, at især keyword density, der angiver hvor mange procent et bestemt søgeord man gerne vil ranke overfor, fylder på ens webside. Herudover mener Google at SEO-folk har for meget fokus på ranking faktorer generelt, i stedet for hvor læsbar ens artikel er og hvor meget læseren har lyst til at dele dem. Af det må man vist konkludere at de vigtigste ranking faktorer i søgemaskineoptimering er læsbarhed og delbarhed.