Lademuligheder for el-biler
I denne artikel vil du få en opsummering af de forskellige opladningsmuligheder for din el-bil.
Når du køber en el-bil, har du flere forskellige muligheder for at oplade din el-bil, og du skal helst have tænkt over det inden du køber bilen. De forskellige muligheder er:
- Ladeboks hjemme med serviceaftale
- Ladeboks hjemme uden serviceaftale
- Abonnement
- Offentlig opladning
For det første kan du få installeret en ladeboks derhjemme. Den kan du enten leje eller købe, og herudover kan du vælge om du vil have den med eller uden en serviceaftale. En serviceaftale betyder at et firma (kaldet ladeoperatør) står for at vedligeholde og servicere ladeboksen.
Når du har en serviceaftale, har du mulighed for at få afgiftsrefusion. Afgiftsrefusion betyder at du betaler den strøm du bruger til dit el-selskab, men så får du en del af udgiften refunderet af din ladeoperatør. Det er ikke nødvendigvis den samme pris du får refunderet strøm for i forhold til den pris du giver til dit el-selskab, hvorfor det i princippet kan give et mindre underskud. Det koster at have en serviceaftale – typisk 100 kroner hver måned.
Hvis du vælger ikke at have en serviceaftale, så får du ikke afgiftsrefusion. Du får altså ikke noget af den strøm retur, som du bruger på din el-bil. Til gengæld koster det ikke et servicegebyr. Men hvorfor skulle du så vælge det? For det første er der nogen der ikke kan få afgiftsrefusion – det kan man som udgangspunkt ikke hvis du har solceller eller elvarme i din bolig. En anden årsag er at du kører meget lidt i din el-bil, så vil den del af strømmen du får refunderet være mindre end det koster at have serviceaftalen, hvorfor det ikke kan lønne sig.
Den tredje mulighed er en abonnement løsning. Her betaler du typisk et abonnement på 800 kroner pr. måned – og i disse tider nogle gange også et tillæg på omkring 450 kroner pr. måned, fordi el-priserne er høje. Det fungerer lidt som når du har en serviceaftale – du betaler strømmen til dit el-selskab og så får du strømmen refunderet. Prisen du får refunderet er en gennemsnitspris af strømmen mellem kl. 23 og 06 for det el-selskab din ladeoperatør bruger. Vil du have samme pris har du mulighed for at skifte til samme el-leverandør, men vær opmærksom på at du så er tvunget til at have el med variabel pris. En fordel ved et abonnement er typisk, at udover at du frit kan oplade derhjemme kan du også frit oplade på udbyderens ladestationer landet over.
Den fjerde mulighed er offentlig opladning. Det er især en løsning til dem der ikke kan have en ladestander installeret derhjemme. Du kører så i stedet hen til et sted hvor der er offentlige ladestandere. Priserne kan være forskelligt fra udbyder til udbyder.
Refusion og solceller
Det med at du ikke kan få refusion, hvis du også har solceller kan virke lidt mærkeligt. Men det skyldes at når man har solceller, så får man i forvejen reduceret el-afgift, og du kan derfor ikke få refusion for en afgift du ikke har betalt.
Men når man har solceller er det ofte mere kompliceret end som så. Fordi solcellerne producerer kun dele af den strøm husstanden bruger, så ofte køber man stadig en del af el-firmaet. Og der har derfor været spekuleret i om man kunne få refusion, hvis man satte en bimåler op der kunne dokumentere forbruget af el til el-bilen, og at man samtidig kunne dokumentere at man har købt en tilsvarende mængde strøm ved et el-selskab. Men her er svaret nej, ifølge en afgørelse fra Skat.
Nogle rygter siger at man kan sætte et ekstra målepunkt op, og derved få refusion. Dette er lidt spekulativt og risikabelt, da du ikke kan være garanteret at du får refusion. Jeg kender ikke nogen hvor det er lykkedes for, men gør du er du meget velkommen til at skrive en kommentar nederst.
Clever har dog valgt en model, hvor de alligevel giver refusion til kunder der har solceller eller el-varme.