Nissan Leaf – En af de billigste el-biler i Danmark
Leder du efter en billig el-bil, kan du tjekke Nissan Leaf ud, som er en af de billigste el-biler vi har i Danmark pt.
I år 2035 bliver det forbudt at sælge benzin- og dieselbiler i EU. Det betyder at inden for få år skal de fleste vælge en el-bil, når de skal anskaffe sig en ny bil. For mange vil det betyde at de skal have flere penge op af lommen, når de skal ud og købe en ny bil. En el-bil koster nemlig ofte omkring 100.000 kroner mere end en tilsvarende benzinbil ville koste i dag.
Selvom priserne på el-biler har været faldende de seneste år, så mangler vi stadig at se el-biler i den helt billige prisklasse, hvor alle kan være med. Jeg tjekkede priserne på 15 forskellige bilforhandleres hjemmesider, og en af de billigste el-biler jeg fandt kostede 216.000 kroner. Det var en Nissan Leaf i den mest skrabede model du kan få til den pris.
Batterikapaciteten i den mest skrabede udgave af Nissan Leaf er kun 39 kWh, hvilket faktisk er den mindste batterikapacitet for el-biler på det danske marked jeg har kunnet finde. Men hvad kan man næsten forvente for en pris på kun 216.000 kroner? Rækkevidden ved blandet kørsel er 285 km, mens du ved bykørsel kan få den til at strække op til 389 km. Den har derfor en udemærket rækkevidde ift. den lave pris.
Skal du oplade bilen, kan du enten oplade med alm. vekselstrøm (AC), hvor du kan oplade med 3,7 kW. Hvis du vil anvende en hurtiglader med jævnstrøm (DC), vil du kunne oplade op til 50 kW. En hurtigopladning fra 20% til 80% tager 60 minutter. Der medfølger et Type 2 ladestik som du kan bruge til at lade bilen op derhjemme. Skal du bruge hurtigopladning ude i byen, så skal du bruge en CHAdeMO hurtiglader. Bemærk derfor at Nissan Leaf bruger den forældede japanske CHAdeMO standard, som efterhånden bliver afløst af den europæiske CCS standard. Det er kun Nissan og Mitsubishi der har brugt den japanske standard, men de er også igang med at skifte til CCS standarden. Fordi CHAdeMO standarden er på vej ud, vil netop denne standard for hurtigopladning ikke blive udbygget så meget, så det er lidt en ulempe når du vælger at købe en Nissan Leaf.
Maksimumhastigheden for bilen er 144 km/t, så du vil lige kunne køre det man må på de danske motorveje. Den er forhjulstrukket og har selvfølgelig automatgear som alle andre el-biler.
Bilens længde er 4,49 meter, hvilket gør den længere end en Skoda Fabia Combi, men kortere end en Skoda Octavia. Der er altså ikke tale om en meget lille bil, selvom prisen er billig. Der kan være 435 L i bagagerummet, hvilket er en udemærket størrelse for et bagagerum, selvom det ikke er den største familiebil. Der er plads til 5 personer i bilen, og du kan få den med 5 døre.
Det er en udemærket bil du får for 216.000 kroner ved Nissan Leaf, selvom de fleste måske gerne vil have mere ekstraudstyr. Det er en fin bil til dig der især kører bykørsel og ikke pendler over meget lange afstande, da du så vil skulle lade hele tiden. Især også fordi at du selv med hurtigopladning maks kan oplade med 50 kW, hvor du vil skulle vente en time på at få laddet batteriet op.
De kommende år vil vi formentlig se mange flere elbiler i den helt billige prisklasse, og forhåbentlig også flere biler der koster under 200.000 kroner.