Polestar 4 – deres hurtigste bil nogensinde

Polestar 4 kan accelerere fra 0 til 100 km/t på kun på 3,8 sekunder og bliver derfor deres hurtigst accelerende bil nogensinde.

Svenske Polestar er på vej med næste elbil i deres serie. Det bliver Polestar 4 som bliver lanceret i dag og forventes solgt fra efteråret med en startpris omkring 4-500.000 kroner. Nu har vi fået flere informationer om den kommende elbil.

Der kommer en bagjulstrukket og en firhjulstrukket variant. Den baghjulstrukne variant kommer med en motorydelse på 272 hk og et drejningsmoment på 343 Nm. Den firhjulstrukne variant vil have en motorydelse på 544 hk og et drejningsmoment på 686 Nm, og så er det denne version der kan nå 0 til 100 km/t på kun 3,8 sekunder, hvilket er det bedste resultat for alle Polestar bilerne.

Begge varianter er long range modeller (giver det overhovedet mening?), som er udstyret med et batteri på 102 kWh, hvilket med de amerikanske EPA standarder skulle give en rækkevidde på 483 km, hvilket skulle give en WLTP rækkevidde over 500 km. DC opladningen er på hele 200 kW, mens AC opladningen er på hele 22 kW. Polestar 4 bliver med andre ord en af de få elbiler hvor du faktisk kan oplade derhjemme med 22 kW, men det er måske også nødvendigt fordi det ville tage over 9 timer at oplade hele batteriet hjemme med kun de traditionelle 11 kW. Som standard har Polestar 4 også en varmepumpe, og så har den bidirektionel opladning, hvilket betyder at du kan også bruge elbilens strøm til at levere strøm tilbage igen, hvilket af nogen forudses som en måde at stabilisere elnettet på.

Platformen der anvendes i Polestar 4 er Geely’s SEA platform, som er den elbilplatform der vil blive anvendt på Geely’s elbiler, herunder Polestar og Volvo.

Længden af Polestar 4 er 4,8 m. hvilket gør det til en mellemklassebil. Akselafstanden er næsten 3 meter, hvilket gør den lige så rummelig som en Audi Q7. Indeni ses en 15,4″ infortainmentskærm og så kører den operativsystemet Android Automotive. Man kan også tilknytte Android Carplay, men hvem har brug for det? Udover den 15,4″ infotainmentskærm så har den også 14,7″ head-up-display og 10,2″ digital-driver-display, så der er adgang til masser af informationer når du kører.

Som noget specielt har Polestar 4 ikke noget bagvindue, men det er ligesom soltaget der bare går lidt længere tilbage. Ser okay pænt ud, men kan måske gå ud over udsyndet ud af bagruden. Som kompensation for dette har den et kamera monteret på taget, som giver et digitalt bakspejl i en høj opløsning.

5 1 vote
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x