Sådan installerer du NemID nøglefil
NemID som nøglefil er ofte den første man får som NemID administrator. Her kan du læse hvordan man installerer den og tager en sikkerhedskopi. Guiden er skrevet udfra at det er en Mac du har.
Herefter kan du læse denne guide til hvordan du bestiller et ekstra nøglekort til din virksomhed.
Når man bestiller sådan en nøglefil, får man både tilsendt en aktiveringsmail og en installationskode med posten. Herefter kan du installere nøglefilen.
Når man får installationskoden med posten, skal man åbne mailen og trykke på det link der findes i mailen. Vær opmærksom på at det skal være en browser der understøtter Java. Det kan være Firefox eller Internet Explorer – men ikke Microsoft Edge eller Google Chrome.
Når du trykker på linket, kommer du til følgende side:
Her sætter du kryds i “Jeg accepterer” og trykker på næste. Så indtaster du installationskoden i feltet og trykker på “Udsted”.
Så åbnes en advarsel om hvorvidt du vil køre den java applet som NemID anvender. Tryk på “Run”.
Så bliver du bedt om at oprette en adgangskode til dit NemID.
Så bliver selve certifikatet gemt på computeren. På Mac foregår dette i .oces mappen i din brugermappe.
Så er certifikatet gemt på harddisken og du får følgende meddelelse.
Så får du en endelig bekræftelse på at NemID er blevet udstedt.
Hvordan tager jeg en sikkerhedskopi?
Det er altid en god ide at tage en sikkerhedskopi af din nøglefil, i fald den senere bliver væk eller du skifter computer. Først går du til skrivebordet og vælger “Gå” og herefter “Gå til mappe” (eller Cmd+Shift+G).
Så skriver du ~/.oces i feltet og trykker OK.
Her vil man af og til få beskeden at mappen ikke eksisterer (hvilket naturligvis ikke er sandt). Hvis man får denne besked, kan man alternativt finde mappen ved at vise de skjulte mapper i Finder (da .OCES er en skjult mappe). Her kan du evt. følge denne guide.
Når dine skjulte mapper er vist, kan du herefter se .OCES mappen og dit certifikat i din brugermappe, ved at åbne Finder og trykke på din brugermappe (her mappen “Andreas”).
Den fil der ender med .p12 skal du herefter tage backup af. Bemærk at dette ikke stemmer overens med den fil Nets selv beskriver, da de her siger den skal ende på .html. Er du i tvivl kan du tage backup af hele .OCES mappen.
Hvordan logger jeg ind på selvbetjeningen?
Når du har udsted dit NemID, kan du herefter logge ind på selvbetjeningen. Det er f.eks. her du administrerer rettigheder og udsteder nye medarbejdersignaturer. Gå til selvbetjeningen, vælg Nøglefil og log herefter ind med det password du har valgt.