SEO i 2014 – og hvad kan vi forvente af 2015?

Året er ved at være slut og det er tid til at kigge tilbage. 2014 har været et år, hvor der er sket en del på SEO-fronten, selvom trenden er den samme som de tidligere år. Vi kigger også lige på hvad vi kan forvente af 2015. 

Authorship blev trukket tilbage

2014 var året hvor Google trak authorship tilbage – noget de ellers har prøvet at få os allesammen til at bruge de forrige år. Meningen var at kunne måle mere kvalitetsfyldte sites udfra social deling og autoritet inden for et bestemt område. Mange blev nok skuffede da Google meddelte at authorship ikke længere blev vist så tydeligt i søgeresultaterne, men sådan sker det jo tit når Google annoncerer noget.
Bemærk dog at det stadig kan være en god ide at markedsføre websider på samme måde som under authorship tiden. Autoritet er en vigtig faktor for SEO for tiden.

Den store kamp for HTTPS

Google kæmper for at få os alle til at anvende HTTPS protokollen. Dette er ikke så populært, da det kan være svært at opsætte og kræver at man køber et certifikat.
Ikke desto mindre kan vi forvente at sikre websider får et boost i Google fremover. Faktisk har Google netop meddelt at de måske i søgeresultaterne vil advare mod sider der ikke anvender HTTPS. Det får nok næppe en stor effekt, så længe så mange sider ikke anvender denne protokol, men viser alligevel hvor meget Google mener det.

Social interaktion

Google fokuserer også meget på at måle brugernes sociale opførsel, hvilket også har indflydelse på søgeresultaterne. Derfor er det fortsat vigtig for virksomheder at være repræsenteret på sociale medier. Måske ikke dem alle, men nogle enkelte er vigtig.

Hastighed

Hastighed for din webside får også større betydning. Brugere kan ikke lide en hjemmeside der er langsom og det kan Google hellere ikke. Så hvis du har en dårlig udbyder, bør du skifte den ud med en der er bedre.

Hvad kan vi forvente af 2015?

Google bliver bedre og bedre til at vurdere kvalitet af sider. Det bedste du kan gøre for din side, er at fokusere på unikt indhold ingen andre har.
Herudover er det meget vigtig at din webside er kompatibelt med mobiltelefoner. Faktisk advarer Google nogle gange mod websider der ikke er mobilkompatible hvis du søger i Google via en mobiltelefon. Sådan en advarsel har du ikke brug for.
Google bliver også bedre til at detektere mange af de beskidte SEO trick og spamsider der findes rundt omkring. Så lad være med at anvende dem – fokuser i stedet på indholdet.
Det var lidt om SEO i 2014 og hvad vi kan forvente af 2015. Hvad mener du har været vigtig for SEO i 2014?
 

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x