Startmenu virker ikke i Windows 10
Nogle der opdaterer til Windows 10 oplever at startmenuen ikke virker. Her er en løsning til problemet.
Når man prøver at trykke på startmenuen får man altså følgende fejlmeddelelse:
“Alvorlig fejl. Start Menuen fungerer ikke. Vi vil forsøge at løse det, næste gang du logger på”
Løsning 1 – Reparer systemfiler
Først trykker du CTRL+SHIFT+ESC for at åbne task manager. Så trykker du File -> Run new task. Sørg for at have sat kryds i “Opret denne opgave med administrative rettigheder”. Så skriver du “CMD” og herefter OK for at åbne en kommandoprompt. I denne indtaster du:
dism /online /cleanup-image /restorehealth
sfc /scannow
powershell
Get-AppXPackage -AllUsers |Where-Object {$_.InstallLocation -like “*SystemApps*”} | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)AppXManifest.xml”}
Og lukker vinduet. Så burde fejlen være løst.
Løsning 2 – Afinstaller Dropbox
En anden løsning der beskrives er at man kan prøve at afinstallere Dropbox. Det har virket for nogle. Hvorfor Dropbox giver problemer er der stadig ingen der ved, men det er værd at prøve, hvis din startmenu ikke virker. Der kommer formentlig en opdatering til Dropbox snart der løser problemet.
Prøv evt. at bruge IObit Uninstaller til afinstalleringen, da den også fjerner nogle af registreringsfilerne fra Dropbox under afinstalleringen.
Hvis du har nogle spørgsmål eller flere problemer er du velkommen til at skrive en kommentar, eller skrive dit spørgsmål i Windows-forummet.
Hej Andreas
Jeg har det samme problem som mange andre, min START menu virker ikke i WINDOWS 10. Jeg har røvet din tidligere vejledning flere gange men det virker desværre ikke.
I prompt’en indikerer den fejl i den sidste del af din anvisning: Where-Object {$_.InstallLocation -like “*SystemApps*”} | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}
Hej Andreas,
Jeg har samme problem som Steen 🙁
Need some help please 🙂
Mvh Maria
Hvilken fejlmeddelelse får I?
Hej Andreas.
Har haft samme problem, men afinstallerede drop Box, og så virkede det kortvarigt, den skriver ikke som tidligere: “Vi vil forsøge at løse det, næste gang du logger på” nu virker menuen start bare ikke ?
Hjælp
Mvh. Tommy
Du har ret i at det for mange har virket at afinstallere Dropbox. Har du prøvet IOBIT uninstaller til at afinstallere Dropbox? Den fjerner også nogle af registreringsfilerne.
http://www.iobit.com/en/advanceduninstaller.php
Det er desværre meget udbredt at startmenuen ikke virker for mange ved Windows 10, og alle problemer er åbenbart ikke løst endnu af Microsoft. Vi må håbe der snart kommer en opdatering der løser problemet.
“After the November Update, if you use this method to fix this problem using the Appx PowerShell cmdlet, it may break your Windows Store apps. So we recommend that you do not try it now.”
såååh. hvad gør vi nu? 😀 har ikke engang dropbox indstalleret.