Stigende afgift på elbiler vil æde prisfald op
Frem mod 2035 er der planlagt udfasning af den rabat på registreringsafgift som elbiler hidtil har haft. Det vil kunne æde de prisfald på elbiler op, som vi har set de seneste år.
Siden nytåret har Tesla sænket priserne på deres elbiler med 20-30%. Det har fået mange danskere til at købe deres første elbil, og selvom andre producenter også har sænket deres priser, er det klart Teslaer der bliver solgt i disse måneder til danskerne. Det er selvfølgelig godt at elbiler begynder at falde i pris, så de er i et prisleje hvor flere kan være med. Men faktisk er der planlagt store stigninger i registreringsafgiften for elbiler de kommende år, og de kan risikere at æde gevinsterne ved lavere priser op, så elbiler fortsat bliver dyre at købe.
Fradrag i registreringsafgift for elbiler
Der har nemlig i flere år været en særlig rabat i registreringsafgiften for elbiler, som har gjort at man faktisk slet ikke betalte registreringsafgift for nogle elbiler. Beregningen af rabatten i registreringsafgift er lidt kompliceret, men grundlæggende set inddeles rabatterne eller fradragene i tre typer:
- Batterifradrag
- Indfasningsrabat
- Afgiftsfradrag
Batterifradraget er et fradrag der beregnes pr. kWh batterikapacitet elbilen har, men kun op til maksimum 45 kWh. Det har de fleste elbiler, så derfor får de fleste elbiler fuldt fradrag her. Fradraget er 900 kr. pr. kWh (40.500 kroner for 45 kWh) i 2023, 500 kr. pr. kWh (22.500 kroner for 45 kWh) og i 2025 er batterifradraget helt udfaset.
Indfasningsrabatten er en rabat der er indført for at give et incitament til at flere vælger at købe en elbil fremfor en fossilbil. Det er en procentsats som man slipper for at betale af den tilsvarende registreringsafgift der gælder for fossilbiler. Rabatten er lige nu 60%, så man kun betaler 40% af den tilsvarende registreringsafgift for fossilbiler. Denne rabat falder med 8% årlig fra 2026 til 2030 og 4% årlig fra 2031 til 2035 hvor den vil være fuldt udfaset. Indfasningsrabatten er altså 60% i 2023, 60% i 2024, 60% i 2025, 52% i 2026, 44% i 2027, 36% i 2028, 28% i 2029, 20% i 2030, 16% i 2031, 12% i 2032, 8% i 2033, 4% i 2034 og 0% i 2035.
Afgiftsfradraget er et fradrag der kan fratrækkes i sidste ende fra registreringsafgiften. Dette fradrag er 165.000 kroner i 2023, og vil falde med 2.500 kroner årligt frem til 2025, således at det i 2024 er 162.500 kroner og fra 2025 160.000 kroner. Herefter aftrappes fradraget med 4.600 kroner årligt frem mod 2030, så det i 2026 er 155.400 kroner, i 2027 er det 150.800 kroner, i 2028 er det 146.200 kroner, i 2029 er det 141.600 kroner og i 2030 er det 137.000 kroner. Herefter vil det fast være på 137.000 kroner.
Rabatten i registreringsafgift falder altså markant frem mod 2035, og det betyder at med mindre elbilernes pris falder mere end dette, så vil folk ikke kunne mærke de aktuelle prisfald der er på elbiler. Derfor kan der faktisk også være en gevinst i at slå til nu hvor der er sket prisfald, men inden at registreringsafgiften stiger.
Sådan beregnes registreringsafgiften
Lad os tage et eksempel på hvordan registreringsafgiften beregnes for en elbil. Først skal man have prisen på bilen inkl. moms før afgifter. Lad os her tage udgangspunkt i en elbil med en pris på 300.000 kroner inkl. moms (240.000 kroner excl. moms) og et batteri på mindst 45 kWh (som de fleste elbiler har). Her starter man med at trække batterifradraget fra. I år 2023 er dette 40.500 kroner der skal trækkes fra hvis elbilen har mindst 45 kWh batteri, dvs. grundlaget for beregning af registreringsafgift bliver 300.000 – 40.500 kroner = 259.500 kroner.
Så skal man beregne selve registreringsafgiften. Det foregår på samme måde som almindelige fossilbiler. I år 2023 betaler man 25% af de første 67.800 kroner, 85% af beløbet mellem 67.800 og 210.600 kroner og 150% af resten. For dette eksempel bliver det 25% af 67.800 kroner = 16.950 kroner + 85% af 142.800 kroner = 121.380 kroner + 150% af 48.900 kroner = 73.350 kroner, dvs. samlet set 211.680 kroner. Herfra skal man trække et bundfradrag fra, som trækkes fra i registreringsafgift for alle biler, og det er i år 2023 på 22.600 kroner. Registreringsafgiften efter batterifradraget er altså på 189.080 kroner.
Denne registreringsafgift skal nu reduceres med indfasningsrabatten og afgiftsfradraget. Indfasningsrabatten var i 2023 på 60%, så registreringsafgiften efter fradrag af indfasningsrabatten er altså 75.632 kroner. Til slut kan man fratrække afgiftsfradraget som i 2023 var 165.000 kroner. Da grundlaget her er under dette, skal denne elbil der koster 300.000 kroner inkl. moms altså slet ikke betales noget registreringsafgift af, og den endelige pris bliver 300.000 kroner inkl. moms.
I år 2035 vil registreringsafgiften for denne bil være 43.794 kroner. Det skyldes at der ikke længere er hverken et batterifradrag eller indfasningsrabat. Det eneste fradrag er afgiftsfradraget som i 2035 vil være på 137.000 kroner.
Vil Teslas prisfald blive ædt op af afgifter?
Til slut kan vi kigge på hvad afgiftsstigningerne der er planlagt har af betydning for de prisfald der er sket på Teslas biler. Som eksempel er prisen på en Tesla Model 3 Standard Range fra nytår til nu faldet fra 451.180 kroner til 329.990 kroner, et prisfald på ca. 27%.
Hvis vi ser bort fra at dette ikke er prisen før registreringsafgifter (hvilket stort set er sandt fordi man i dag stort set ikke betaler registreringsafgift af denne elbil), så ville den nuværende rabat i registreringsafgift gøre at der kun skulle betales 1.340 kroner for en Tesla Model 3 Standard Range i registreringsafgift. I 2035 ville registreringsafgiften for samme bil være steget til 270.564 kroner, så elbilen ville have kostet 721.744 kroner. Efter prisfaldet til 329.990 kroner vil registreringsafgiften i 2035 dog kun være 88.779 kroner, så prisen ville være 418.769 kroner.
En Tesla Model 3 Standard Range vil altså i 2035 stadig være ca. 32.000 kroner billigere end starten af 2023 efter Teslas prissænkninger. Men cirka 75% af rabatten er blevet ædt op af stigende registreringsafgifter, med udgangspunkt i dette eksempel. Beregner man det samme for de andre varianter, gælder det samme ikke her. Her er stigningerne i registreringsafgifterne så store, at prisen med registreringsafgift bliver højere end prisen før prissænkningerne i år 2023.
Variant | Pris før 13. januar 2023 | Nuværende pris | Pris 2035 |
---|---|---|---|
Tesla Model 3 Standard Range | 451.180 kr. | 329.990 kr. | 418.769 kr. |
Tesla Model 3 Long Range | 547.872 kr. | 389.990 kr. | 568.779 kr. |
Tesla Model 3 Performance | 567.072 kr. | 426.990 kr. | 661.269 kr. |
Tesla Model Y Standard Range | 476.208 kr. | 374.990 kr. | 531.269 kr. |
Tesla Model Y Long Range | 589.290 kr. | 433.490 kr. | 677.519 kr. |
Tesla Model Y Performance | 630.096 kr. | 456.496 kr. | 735.034 kr. |
Disse tal er selvfølgelig beregnet med udgangspunkt i at man i dag ikke betaler registreringsafgift af disse elbiler, hvilket ikke er helt sandt. I starten af 2023 var prisen på en Tesla Model Y Performance 630.096 kroner inkl. registreringsafgift, mens prisen excl. registreringsafgift var 562.165 kroner, altså en registreringsafgift på 67.931 kroner. Efter prissænkelsen til 456.496 kroner inkl. registreringsafgift er prisen excl. registreringsafgift 453.665 kroner, dvs. man betaler 2.831 kroner i registreringsafgift. Dette stiger til 274.291 kroner i 2035, hvorfor prisen inkl. registreringsafgift i 2035 bliver 727.956 kroner, og ikke de 735.034 kroner der blev beregnet under antagelse af at man ikke betaler registreringsafgift.
Elbilviden.dk har lavet en fin beregner, hvor du kan beregne hvor stor registreringsafgiften er for de enkelte elbiler de kommende år. Du kan også læse mere om afgifterne på Skats hjemmeside.
@aphandersen interessant! Tak fordi du tager dig tid til at dele al din research med alle os andre!