Tesla starter priskrig, men tjener stadig penge
Tesla har sænket priserne meget på deres elbiler og startet en priskrig, men har konkurrenterne råd til at være med?
Siden januar har Tesla sænket priserne på deres elbiler flere gange. De har netop præsenteret deres seneste regnskab og selvom de har gjort det tjener de stadig penge på deres elbiler.
Nettoindtjeningen per solgt Tesla var i 3. kvartal 2022 (altså inden prisnedsættelserne) på 9.574 $, svarende til 64.952 kroner. I Teslas nyeste regnskab fra 1. kvartal 2023 er det faldet til 5.942 $, svarende til 40.312 kroner, hvilket er mindre men stadig flot.
Til sammenligning havde de andre elbilproducenter en indtjening per elbil der var langt mindre i 3. kvartal 2022. Dem kan du se her:
- Tesla 9.574 $ (64.952 kr.)
- GM 2.150 $ (14.586 kr.)
- BYD 1.550 $ (10.516 kr.)
- Toyota 1.197 $ (8.121 kr.)
- Volkswagen 973 $ (6.601 kr.)
- Hyundai 927 $ (6.289 kr.)
- Ford 762 $ (5.169 kr.)
- Xpeng -11.735 $ (-79.613 kr.)
- NIO -19.141 $ (-129.158 kr.)
Som man kan se har Tesla selv efter prissænkelserne fortsat mere rentable end resultaterne fra de andre elbilproducenter. De har formået at standardisere deres produktion og skære dyre led væk på en måde så de faktisk kan tjene penge på deres elbiler.
I kvartalsrapporten kommenterer Tesla selv prisnedsættelserne:
“Although we implemented price reductions on many vehicle models across regions in the first quarter, our operating margins reduced at a manageable rate. We expect ongoing cost reduction of our vehicles, including improved production efficiency at our newest factories and lower logistics costs, and remain focused on operating leverage as we scale.“
De forventer fortsat også færre omkostninger på deres elbiler, hvilket vil øge overskuddet og gøre det muligt at sætte priserne endnu længere ned. Elon Musk har også udtalt at han ikke har problemer med endda at sætte prisen ned, så de slet ikke tjener penge nu. Lige nu handler det nemlig om at øge volumen, ikke profitten, med henblik på at få en større Tesla flåde, hvor de på sigt kan tjene mere på opdateringer, mere autonom kørsel og deres ladenetværk.
Når Tesla så sænker priserne nu så presser de de andre producenter rigtig meget. De skal stå med valget at sænke deres priser og tjene endnu mindre på dem eller miste markedsandele. Lige nu gør de det sidste, men på sigt er de nødt til at gøre det første hvis de skal overleve overgangen fra fossilbiler til elbiler.