Teslas V4 Superchargere får længere kabler
Nu begynder Tesla at bygge nye V4 Superchargere, og den største fordel er at de har længere ladekabel.
Tesla har et af de mest udbredte lynlader-netværk, men efter de åbnede op for non-Tesla elbiler også kunne oplade på deres superchargere, har det været et problem at de har meget korte ladekabler.
Det har Tesla traditionelt haft dels fordi det passede fint til Tesla elbiler og placeringen af deres ladestik og dels tvang det Teslaerne til at parkere tæt på ladestanderne så der også var plads til andre.
Det mest paradoksale ved det er at non-Tesla elbiler nu ofte må holde på flere pladser for at ladestikket kan nå. Men det er altså slut nu – hvis man oplader på en af de nye V4 Superchargere.
Verdens første V4 Supercharger åbnede i den hollandske by Harderwijk, som ligger tæt på det europæiske Tesla hovedkvarter i Europa. Den hollandske journalist Thomas Ricker har prøvet den og skrevet om den i The Verge.
Ladestanderne på en V4 Supercharger er lidt højere end de plejer at være og ladekablerne er ca. 3 meter lange. Ladehastigheden er op til 650 kW, hvilket der vist ikke findes andre udbydere der kan. Lige nu har de dog lavet en begrænsning på 250 kW, hvilket svarer til V3 Superchargere.