Twitter bryder måske EU’s Digital Markets Act
Den 1. november 2022 trådte nye regler i kraft, som Twitter måske allerede bryder, ved at forhindre brugerne i at linke til konkurrenterne.
Twitter er kommet i modvind, efter de pludselig ændrede reglerne på platformen, så man ikke længere man indsætte et link til en af de konkurrerende sociale medier. Forklaringen fra Twitter og Elon Musk er, at det skal ikke længere være gratis at reklamere for konkurrenterne, det vil udelukkende være tilladt hvis man køber reklameplads på Twitter. I sidste ende kan det betyde at en Twitterbruger får suspenderet sin konto hvis fx. han indsætter et link til sin profil på Mastodon eller Facebook.
Men den 1. november 2022 trådte nogle nye regler for såkaldte digitale gatekeepere i kraft i EU. Reglerne hedder Digital Markets Act, og er en række regler man som blandt andet dominerende socialt medie skal opfylde, for at få lov til at være åben for tilmelding for EU borgere. Der er en implementeringsperiode på et halvt år indtil maj 2023, hvor digitale tjenester skal implementere de nye regler.
Et af reglerne i den nye forordning er, at sociale medier må ikke forhindre deres brugere i at linke til konkurrenterne uden for deres egen platform. Med andre ord må Twitter ikke forhindre at man linker til fx. Facebook eller Mastodon. Det er en ret man har som bruger af et socialt medie.
Såfremt Twitters nye regler falder under den nye bestemmelse, vil sagen formentlig kunne prøves næste år. Og så risikerer Twitter store bøder hvis de ikke retter ind, faktisk op til 10% af hele deres årlige omsætning.