Twitter hedder nu X – Klog eller dum beslutning?
På få dage har Elon Musk skiftet logo og navn for Twitter. Twitter-brandet skrottes og det sociale medie hedder nu X.
Twitters blå logo og navn vil snart være fortid. Elon Musk har besluttet at rebrande det sociale medie, idet det gamle brand vil blive smidt ud og erstattet af et nyt. Det kommer ikke længere til at hedde Twitter – fremover skal du gå ind på adressen X.com og det sociale medie vil nu hedde X. Logoet er også skiftet fra den klassiske blå fugl til et lidt kedeligt X. Går du ind på webversionen kan du allerede nu se det nye logo, og snart bliver det også opdateret på din app.
Første gang jeg hørte om rebrandingen var faktisk i går hvor Elon Musk annoncerede ændringen som en slags konkurrence hvor brugerne skulle finde på det nye logo. Og allerede dagen efter er det implementeret.
Set udefra virker det som en pludselig beslutning, måske en pludselig indskydelse fra Elon Musk. Det tvivler jeg stærkt på det er. Det er formentlig noget der er overvejet i organisationen gennem et stykke tid. Elon Musk elsker bare at overraske og forarge folk, og det er det samme her. Nu hører vi igen en masse fortælle at Twitter er ikke hvad det var før og at de har lyst til at smutte, og andre der siger at Elon Musk er genial. Nøjagtig som Elon Musk gerne vil have det.
Men er det egentlig en god beslutning?
Det vil tiden vise. Twitter er et meget stærkt brand, og ved at smide det ud og erstatte det med Elon Musk’ eget brand markerer det også starten på noget nyt. Dette vil formentlig gøre det nemmere at få brugerne til at acceptere de ændringer der kommer. Ændringer hvor brugerne i højere grad skal acceptere brugerbetaling og at Twitter ikke bare er et velgørenhedsprojekt for folk der gerne vil samtale, men faktisk også et produkt der skal tjene penge.
Nogle mener at det er begyndelsen for Elon Musks ønske om én app der samler mange forskellige behov. En “everything app”. Noget der kombinerer Twitter med noget der minder om Paypal, Amazon og mange andre tjenester vi omgiver os med i hverdagen.
Fordelen ved at rebrande Twitter er altså at det vil være nemmere at få brugerne til at acceptere de ændringer der vil komme til Twitter. Men en ulempe vil være, at det også klart gør det relevant for folk at overveje om Twitter er det sted hvor samtalen skal foregå, eller om den i lige så godt kunne foregå ved Threads eller Mastodon. Twitter vil potentielt kunne miste brugere på den konto.
Det er heller ikke nødvendigvis noget Elon Musk er ked af. Fordi hvorfor skulle han være ked af at miste brugere, der ikke vil acceptere brug af de dele af Twitter der gør Twitter rentabelt? Det svarer til da de danske banker indførte et kundegebyr for også at tjene penge på de bankkunder der hverken havde formue eller lån i banken, og som banken ikke tjener penge på. Det gav også et ramaskrig, men bankerne var ligeglade, fordi de tjente alligevel ikke penge på dem. Twitter er kommet dertil at de vil beholde de kunder de tjener penge på, og er ligeglad med at de mister de kunder de ikke tjener penge på.
Så vi må vist vænne os til at Twitter ikke længere er det gamle Twitter, men nu bliver det nye X, der er et helt andet produkt. Det nye produkt kan formentlig også noget, og tiden vil vise hvad det er. Men det gør det relevant at bruge flere sociale medier til samtalen. Her vil to gode bud være Threads og Mastodon.
Hvad tænker du om Twitters rebranding til X?