Unge vil hellere på Snapchat og Instagram end på Facebook
For første gang nogensinde falder de unges brug af Facebook, mens den stiger for Snapchat. Flytter de unge over på Snapchat og Instagram i løbet af 2019?
Slots- og Kulturstyrelsen har for nylig udgivet en rapport over danskernes forbrug på sociale medier i 2018. Denne viser overraskende nok, at kurven med andelen af unge på Facebook er knækket i 2018.
I 2017 var det 97% 16-24 årige der var på Facebook, mens dette er faldet til 96% i 2018. Trenden er den samme for 25-34 årige hvor andelen faldt fra 91% til 89%.
Til gengæld stiger andelen af unge både på Instagram og Snapchat. Her er andelen på Instagram steget fra 71% til 75%, mens den for Snapchat er steget fra 86% til 87%.
Væksten af brugere på Facebook er altså stoppet, mens den stadig stiger på de andre medier. Spørgsmålet er om denne trend vil fortsætte i 2019, og om Facebookandelen vil falde yderligere.
Undersøgelsen viser dog klart at Facebook fortsat er det vigtigste medie, og det er da også her de fleste danskere bruger deres tid. Hele 72% af danskerne bruger Facebook flere gange dagligt.