WLTP og el-bilers rækkevidde – Hvad betyder det?
Når du kigger på el-biler ser du ofte angivet en rækkevidde for en fuld opladning, der hedder WLTP rækkevidden. Læs hvad den dækker over her.
WLTP står for “Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure” og er en international standard for hvordan man beregner brændstofforbrug – eller for el-bilers vedkommende rækkevidden af et opladet batteri. Den erstatter en ældre målestandard der hedder NEDC.
Det er sådan at batterirækkeviden afhænger af mange forskellige ting. Det afhænger af hvor varmt der er udenfor, idet et batteri holder længere når det er varmt end når det er koldt. Det afhænger af hvor hurtigt du kører, idet det tager mere batteri når du kører 130 km/t på motorvejen end hvis du kører 110 km/t. Det afhænger også af vægt, kørestil og vejforhold.
WLTP rækkevidden angiver hvor langt en bil kan køre på et fuldt opladet batteri til det er helt tomt på en sommerdag hvor man kører 48 km/t.
Udover selve rækkevidden på et batteri, har ladetiden også betydning for hvor “irriterende” det er at køre i en el-bil. Her er det vigtigt at vide at det går langt hurtigere at oplade et batteri fra 0-80% end fra 80-100%. Man kan derfor spare tid ved at oplade 2 gange fra 0-80% end 1 gang fra 0-100%.
Hvor meget er den faktiske rækkevidde på batteriet?
Den opgivede WLTP rækkevidde svarer altså ikke nøjagtig til den faktiske rækkevidde på et batteri i en el-bil. Ved benzinbiler ved du at producenternes opgivede brændstofforbrug aldrig holder i virkeligheden, men ved el-biler er det altså ikke nøjagtig sådan at det er til din ulempe.
Norges Automobil Forbund lavede tilbage i 2020 en test af den faktiske rækkevidde ift. WLTP rækkevidden på 29 forskellige el-biler. I forhold til den test viste det sig at bilernes faktiske rækkevidde var i gennemsnit ca. 10% længere end den opgivede WLTP rækkevidde. Nedenunder kan du se en tabel med de nyeste tests fra NAF, hvor der også er inkluderet resultater både fra en sommer- og vintertest.
Bilmodel | Test | Faktisk rækkevidde | WLTP rækkevidde | Afvigelse i % |
Audi e-tron 55 | Sommer 2020 | 399 km | 370 km | 7,83 |
Audi e-tron 55 Sportback | Sommer 2020 | 436 km | 376 km | 15,95 |
Audi e-tron Quattro 50 | Vinter 2020 | 259 km | 332 km | −13,38 |
Audi e-tron Quattro 55 | Vinter 2020 | 341 km | 415 km | −11,42 |
Audi e-Tron GT quattro | Sommer 2021 | 528,1 km | 468 km | 12,84 |
BMW i3 | Sommer 2020 | 319 km | 310 km | 2,90 |
BMW i3 | Vinter 2020 | 245 km | 310 km | −20,71 |
BMW iX3 | Vinter 2021 | 432 km | 450 km | −4,00 |
BMW iX3 | Sommer 2021 | 556,2 km | 450 km | 23,60 |
Citroën ë-C4 | Vinter 2021 | 261 km | 337 km | −22,55 |
Citroën ë-C4 | Sommer 2021 | 345,0 km | 350 km | −1,43 |
DS 3 Crossback e-Tense | Vinter 2021 | 250 km | 320 km | −21,87 |
DS 3 Crossback e-Tense | Sommer 2020 | 351 km | 320 km | 9,68 |
Fiat 500 | Sommer 2021 | 307,8 km | 298 km | 3,29 |
Fiat 500 | Vinter 2021 | 230 km | 300 km | −23,33 |
Ford Mustang Mach-E AWD | Vinter 2021 | 430 km | 540 km | −20,37 |
Ford Mustang Mach-E AWD | Sommer 2021 | 551,9 km | 540 km | 2,20 |
Ford Mustang Mach-E RWD | Vinter 2021 | 502 km | 610 km | −17,70 |
Ford Mustang Mach-E RWD | Sommer 2021 | 617,9 km | 610 km | 1,30 |
Honda e | Vinter 2021 | 162 km | 210 km | −22,85 |
Honda e | Sommer 2021 | 236,2 km | 210 km | 12,48 |
Hyundai Ioniq | Sommer 2020 | 342 km | 311 km | 9,96 |
Hyundai Ioniq | Vinter 2020 | 269 km | 311 km | −10,19 |
Hyundai Kona | Sommer 2020 | 568 km | 480 km | 18,33 |
Hyundai Kona | Sommer 2021 | 537,0 km | 484 km | 10,95 |
Hyundai Kona | Vinter 2020 | 404 km | 449 km | −9,91 |
Ioniq 5 | Sommer 2021 | 502,0 km | 460 km | 9,13 |
Jaguar I-Pace | Sommer 2020 | 454 km | 436 km | 4,12 |
Jaguar I-Pace | Vinter 2020 | 333 km | 470 km | −23,44 |
Kia e-Niro | Sommer 2020 | 524 km | 455 km | 15,16 |
Kia e-Niro | Vinter 2020 | 360 km | 455 km | −20,81 |
Kia e-Soul | Sommer 2020 | 520 km | 452 km | 15,04 |
Kia e-Soul | Vinter 2020 | 352 km | 452 km | −22,12 |
Lexus UX 300e | Vinter 2021 | 257 km | 309 km | −16,82 |
Mazda MX-30 | Vinter 2021 | 165 km | 200 km | −17,50 |
Mazda MX-30 | Sommer 2021 | 219,6 km | 200 km | 9,80 |
Mercedes EQA | Sommer 2021 | 451,8 km | 417 km | 8,35 |
Mercedes EQC | Sommer 2020 | 434 km | 404 km | 7,42 |
Mercedes EQC | Vinter 2020 | 307 km | 417 km | −24,01 |
MG ZS EV | Sommer 2020 | 310 km | 263 km | 17,87 |
Mini Cooper SE | Sommer 2020 | 272 km | 234 km | 16,23 |
Mini Cooper SE | Vinter 2021 | 173 km | 230 km | −24,78 |
Nissan e-NV200 | Sommer 2020 | 278 km | 200 km | 39,00 |
Nissan Leaf 40 kWt | Sommer 2020 | 305 km | 270 km | 12,96 |
Nissan Leaf 40 kWt | Vinter 2020 | 208 km | 270 km | −22,63 |
Nissan Leaf 62 kWt | Sommer 2020 | 396 km | 385 km | 2,85 |
Nissan Leaf 62 kWt | Vinter 2020 | 298 km | 385 km | −22,42 |
Opel Ampera-e | Sommer 2020 | 512 km | 423 km | 21,04 |
Opel Ampera-e | Vinter 2020 | 296 km | 423 km | −29,81 |
Opel Corsa e | Sommer 2020 | 358 km | 337 km | 6,23 |
Opel Corsa e | Vinter 2021 | 251 km | 337 km | −25,51 |
Opel Mokka-e | Sommer 2021 | 332,4 km | 324 km | 2,59 |
Peugeot e-2008 | Sommer 2020 | 332 km | 310 km | 7,09 |
Peugeot e-208 | Sommer 2020 | 346 km | 340 km | 1,76 |
Peugeot e-208 | Vinter 2021 | 240 km | 340 km | −29,41 |
Polestar 2 | Sommer 2021 | 467,0 km | 470 km | −0,64 |
Polestar 2 | Vinter 2021 | 344 km | 468 km | −26,49 |
Porsche Taycan | Sommer 2020 | 475 km | 450 km | 5,55 |
Porsche Taycan | Vinter 2021 | 385 km | 464 km | −17,02 |
Renault Zoe | Sommer 2020 | 453 km | 380 km | 19,21 |
Renault Zoe | Vinter 2020 | 313 km | 395 km | −16,76 |
Seat Mii Electric | Sommer 2020 | 278 km | 258 km | 7,75 |
Seat Mii Electric | Vinter 2020 | 226 km | 260 km | −12,17 |
Skoda Citigo-e iV | Sommer 2020 | 280 km | 258 km | 8,52 |
Skoda Citigo-e iV | Vinter 2020 | 220 km | 260 km | −14,73 |
Skoda Enyaq | Sommer 2021 | 522,0 km | 520 km | 0,38 |
Tesla Model 3 LR | Sommer 2020 | 612 km | 560 km | 9,28 |
Tesla Model 3 LR | Vinter 2020 | 404 km | 560 km | −27,79 |
Tesla Model 3 LR | Vinter 2021 | 514 km | 580 km | −11,37 |
Tesla Model 3 LR | Sommer 2021 | 654,9 km | 614 km | 6,66 |
Tesla Model 3 SR | Sommer 2021 | 454,4 km | 448 km | 1,43 |
Tesla Model S | Sommer 2020 | 645 km | 610 km | 5,73 |
Tesla Model S | Vinter 2020 | 469 km | 610 km | −26,26 |
Tesla Model X | Sommer 2020 | 546 km | 507 km | 7,69 |
Tesla Model X | Vinter 2020 | 419 km | 507 km | −17,24 |
Volkswagen ID.3 1st Plus | Sommer 2021 | 421,0 km | 420 km | 0,24 |
Volkswagen ID.3 1st Plus | Vinter 2021 | 340 km | 418 km | −18,66 |
Volkswagen ID.3 Pro S | Sommer 2021 | 564,0 km | 539 km | 4,64 |
Volkswagen ID.4 1st Max | Sommer 2021 | 532,0 km | 487 km | 9,24 |
Volkswagen e-Golf | Sommer 2020 | 259 km | 222 km | 16,66 |
Volkswagen e-Golf | Vinter 2020 | 198 km | 222 km | −10,77 |
Volkswagen e-Up! | Sommer 2020 | 289 km | 251 km | 15,10 |
Volkswagen e-Up! | Vinter 2020 | 226 km | 251 km | −9,96 |
Volvo XC40 Recharge P8 | Sommer 2021 | 445,4 km | 415 km | 7,33 |
Volvo XC40 Recharge P8 | Vinter 2021 | 332 km | 409 km | −18,82 |
Xpeng G3 | Sommer 2020 | 506 km | 450 km | 12,44 |
Xpeng G3 | Sommer 2021 | 438,9 km | 451 km | −2,68 |
Xpeng G3 | Vinter 2021 | 341 km | 451 km | −24,39 |
Det er dog vigtigt at understrege at den faktiske rækkevidde kan svinge utrolig meget – faktisk fra tur til tur. Jens Velling har forsøgt at køre i en VW ID.4 i en tur fra Aarhus til Struer og tilbage igen på et fuldt batteri. Den har en WLTP rækkevidde på omkring 500 km. Turen var på 290 km og det viste sig at være behov for at lade batteriet op undervejs.
Forhåbentlig kommer vi væk fra tankerne om rækkevidde på el-bilerne, når deres rækkevidde kommer op i højden omkring 700-800 km.