Zeekr X – Ny billig kinesisk elbil på vej
Med en startpris under 200.000 kroner vil den kommende kinesiske elbil være et godt bud på en elbil til folk med et lavere budget.
Kineserne er virkelig kommet i førersædet når det gælder produktion af elbiler. Vi kender allerede mærkerne BYD, Xpeng, NIO, JAC og Hongqi, men snart kommer der endnu et kinesisk elbilmærke til Danmark. Det drejer sig om Zeekr vil lancere deres Model X i Europa inden for kort tid. Bilmærket Zeekr er skabt af Geely gruppen der også står bag Volvo og Polestar.
Zeekr X er en crossover på 4,45 meter hvilket gør det til en minibil, dog i den lidt store ende. Den er bygget på Geely’s SEA platform (Sustainable Experience Architecture), som fås en i single-motor og dual-motor version. Med dual-motoren får man en motor med en effekt på 315 kW svarende til 422 hk og et drejningsmoment på 543 Nm, som kan accelerere Model X fra 0 til 100 km/t på kun 3,7 sekunder. Single-motor versionen med en 200 kW motor klarer det på 5,8 sekunder. Zeekr X er altså en okay kraftfuld bil.
Batteriet i Zeekr X har en batterikapacitet på 66 kWh. Der er tale om et Lithium-nikkel-mangan-cobolt-batteri (NMC batteri), som mange andre elbiler også bruger. Ifølge Zeekr har den baghjulstrukne single-motor-version en rækkevidde på 560 km, mens den firhjulstrukne dual-motor-version har en rækkevidde på 512 km. Rækkevidderne skulle være de kinesiske CLTC rækkevidder, som ofte estimeres lavere end tilsvarende WLTP rækkevidder.
Så til noget af det rent praktiske. Bilen har ingen håndtag, der er kun elektriske døråbnere på bilen. Den skulle også kun indeholde enten 2 eller 4 sæder, hvilket nok ikke passer til alle familier. Bagagerummet er på 362 liter eller 1.182 liter med bagsæderne lagt ned. Bagagerum-størrelsen svarer meget til andre minibiler på markedet. Indeni er der en kæmpe 14,6″ infotainmentskærm, mulighed for trådløs opladning af din mobiltelefon og andre fede ting.
En af de bedste ting er nok prisen. Startprisen er omkring 27.600 dollars svarende til 187.000 danske kroner for den baghjulstrukne version, mens den er 30.500 dollars svarende til 207.000 danske kroner for den firhjulstrukne version. I det prisleje vil der ikke komme dansk registreringsafgift på bilen, ikke engang i 2035 når de nuværende rabatter for registreringsafgift er udfaset. For mange der skal til at have deres første elbil kunne denne Xpeng X altså være et godt bud, hvis budgettet til køb af bilen ikke er så stor. Man får i hvert fald en udemærket elbil med en stor rækkevidde til ikke særlig mange penge.