Nio ET5 – Konkurrenten til Tesla Model 3
Leder du efter et alternativ til Tesla Model 3, kan du kigge på Nio ET5. Læs mere om elbilen her.
Hvis du har hørt navnet Nio før, er det sikkert fordi deres elbiler har en lidt speciel service når det kommer til batterierne. Du kan nemlig køre en Nio elbil til en batteriskiftestation og på kort tid få skiftet hele batteriet ud, som alternativ til at bruge lang tid til opladning. Nio er et kinesisk elbilmærke, og de har lanceret flere elbiler, herunder ET5, ET7 og EL7.
Nio ET5 er en sedan, og derfor et alternativ til Tesla Model 3. En af de ting man bemærker når man ser bilen, er dets store glastag, hvor du kan nyde et godt ovenlys mens du kører i bilen. Indeni er der også en 12,8 tommer infotainmentskærm og en assistent de kalder for NOMI. Du har i bilen hele 8 køretilstande du kan indstille den efter, herunder Sport+, Komfort, Eco, Sport, Sne, Sand og Vådt føre.
Motoren har en effekt på 360 kW svarende til 480 hk og et drejningsmoment på 700 Nm. Den har en 150 kW induktionsmotor foran og en 210 kW magnetmotor bagpå. Den kan accelerere fra 0 til 100 km/t på kun 4,0 sekunder, og så lover de at den kan bremse ned fra 100 km/t på 33,8 meter. Du kan tilkøbe et anhængertræk der kan trække 1.400 kg til ca. 13.400 kroner.
Når du køber bilen kan du vælge mellem det lille batteri på 75 kWh og det store batteri på 100 kWh, som giver hhv. en WLTP rækkevidde på 456 km og 590 km. Det lille batteri kan du DC oplade med op til 140 kW, mens det lille batteri kan oplades med 125 kW.
Det særlige ved Nio er det her med at man kan skifte batteriet ud på en af deres Nio ladestandere – de såkaldte Nio Power Swap stationer. Det tager ca. 5 minutter at få skiftet batteriet ud, som så er opladet med 90% når man kører videre. Indtil videre er der dog kun én Power swap station i Slagelse, så for mange vil man skulle køre langt for at skifte batteriet ud.
Startprisen for ET5 er 408.000 kroner. Det er inklusiv et BaaS abonnement, hvor du gratis så kan skifte batteri to gange månedligt. Abonnementet koster 1.299 kroner pr. måned for det lille batteri og 2.199 kroner pr. måned for det store batteri. Som alternativ kan man købe batteriet, som så koster 93.000 kroner for det lille batteri og 168.000 kroner for det store batteri. Det betyder at startkøbsprisen inklusiv køb af batteriet kommer op på hhv. 501.000 kroner og 621.000 kroner afhængig af om du køber det lille eller store batteri med.
Model | Pris uden batteri | Pris med batteri | Batteriabonnement |
---|---|---|---|
Lille batteri (75 kWh) | 408.000 kr. | 501.000 kr. | 1.299 kr./md. |
Stort batteri (100 kWh) | 453.000 kr. | 621.000 kr. | 2.199 kr./md. |
Det med at skifte hele batteriet ud er en interessant ide. Men i og med der indtil videre kun er en power swap station, kommer man nok alligevel ikke til at bruge det, og så vil man formentlig alligevel lade derhjemme eller på en almindelig ladestation. Herudover er det lidt dyrt at skulle købe batteriet ved siden af bilen, og prisen for selve bilen er noget højere end hvad for eksempel en Tesla Model 3 koster.
Udover ET5 har Nio også den store sedan ET7 og deres SUV EL7 der har en startpris på hhv. 684.000 og 724.000 kroner inden man har betalt for batteriet.