Zeekr 001 – Kinesisk SUV med høj rækkevidde
Den kinesiske elbilproducent Zeekr er på vej til Europa med to biler. Den ene er Zeekr X, mens den anden er Zeekr 001 som er en SUV.
I løbet af 2023 vil det kinesiske Geely bilmærke Zeekr komme til Europa, og her vil der komme to forskellige elbiler. Den første elbil er Zeekr X, som jeg allerede har skrevet om her. I denne artikel skal vi se nærmere på deres anden elbil, der hedder Zeekr 001. Det er en SUV, som ikke er en helt ny elbil. Den var nemlig Zeekr’s første elbil og der har været solgt en del i Kina allerede siden 2021.
Der er endnu ikke åbnet officielt for salget af Zeekr biler, men de har åbnet deres hjemmeside. Her kan man også læse både Zeekr 001 og Zeekr X, og hvis man læser om Zeekr 001 så skriver de at de regner med en WLTP rækkevidde på over 600 km. Den er endnu ikke endelig bestemt, fordi det kræver at den testes som en WLTP test. En rækkevidde på over 600 km vil kunne tiltale en del familier, når de skal ud og finde en elbil til familien.
Den vil bl.a. komme i en firhjulstrukket model, og den vil kunne accelerere fra 0 til 100 km/t på kun 3,8 sekunder. Topfarten bliver 200 km/t, og motoren vil have en effekt på 400 kW. Zeekr 001 er bygget på Geely’s SEA platform, som Geely generelt bruger til deres elbiler, fx. også til Polestar og Volvo. Ved den kinesiske version af Zeekr 001 kan man vælge mellem et 86 kWh og 100 kWh batteri, men i 2023 er den blevet opgraderet med et batteri på 140 kWh. Det er dog usikkert hvilke varianter der vil komme til Europa.
Da Zeekr 001 blev lanceret i 2021, markedsførte Zeekr det som verdens første “electric shooting brake”. Da jeg hørte det ord tænkte jeg, hvad mon det betød og at det nok var noget helt vildt. Men i virkeligheden er ordet “shooting brake” et meget dårligt defineret ord, som man brugte om hestevogne, der blev brugt til at transportere jægere og deres våben og jagtudstyr til jagtmarkerne. I dag bruges udtrykket “shooting brake” primært til at beskrive en biltype, der kombinerer det sportslige look og ydeevne med rummeligheden og alsidigheden fra en stationcar. Baseret på det mener Zeekr at de har skabt den første elektriske version af en “shooting brake”. Jeg tænker mest at det bare er et tomt markedsføringsudtryk, som ikke dækker over noget objektivt man kan forholde sig til.
Vi kender endnu ikke priserne på 001 modellen, men Zeekr har hidtil leveret temmelig kraftige elbiler til en forholdsvis billig pris, så forhåbentlig bliver det også tilfældet her.