Personlig ejet Mindre Virksomhed (PMV)
En Personlig ejet Mindre Virksomhed (PMV) er en ny form for virksomhed, der blev indført i 2014. Den er en virksomhedsform, der kan være et godt alternativ til at være en uregistreret virksomhed.
I denne artikel kan du læse om hvad en Personlig ejet Mindre Virksomhed er, om den er noget for dig og hvad du skal tænke på når du starter en PMV.
En personlig ejet mindre virksomhed, er som en enkeltmandsvirksomhed ejet af dig selv – og kun dig selv. Et krav til at registrere en PMV er nemlig at den kun består af én person og ingen ansatte har.
Som udgangspunkt kan du registrere en PMV hvis du ikke har nogen forpligtelser overfor det offentlige. Kravene til at måtte registrere en PMV er:
- at du er den eneste ejer i virksomheden
- at du ikke har ansatte
- at du ikke omsætter for mere end 50.000 kr. i løbet af 12 måneder
- at du ikke har import eller eksport til lande uden for EU
- at du ikke skal betale lønsumafgift
Registrering af virksomheden
Hvad er fordelene ved at registrere en PMV?
Den største fordel ved at registrere en PMV fremfor at være uregistreret er at man får et CVR nummer. Dette CVR nummer gør både at du virker mere seriøs overfor dine kunder, når du kan præsentere et CVR nummer – men du får også mulighed for at handle med leverandører der kun vil sælge til virksomheder med CVR nummer.
Herudover får du også et virksomheds-nemID, en digital postkasse og du skal have en Nemkonto til din virksomhed. Det offentlige kommunikerer som udgangspunkt kun til din digitale postkasse – og der udbetales kun penge til din nemkonto. Din nemkonto kan sagtens være en privatkonto du har – det behøver ikke være en erhvervskonto som udgangspunkt (se dog mere om dette længere nede under info om nemkonto).
Hvad koster det at registrere en PMV?
Det er helt gratis at registrere en PMV, så der er ingen undskyldning for at komme igang.
Du skal dog være opmærksom på at man kan blive bedt om at betale et affaldsgebyr til ens kommune. Det er kommunen der bestemmer beløbsgrænsen for hvornår man skal betale dette gebyr som virksomhed. Da en PMV kræver at man omsætter for mindre end 50.000 kr. er det dog de færreste kommuner hvor dette er tilfældet. Men for en sikkerheds skyld bør du kontakte din kommune – de kan give dig et præcist svar.
Hvor registrerer jeg min virksomhed?
Registreringen af en PMV foregår på Virk.dk som alle andre registreringer af virksomheder.
Registreringen varer i 3 år, hvorefter den automatisk afregistreres. Du advares inden af et brev i din digitale postkasse. Hvis du stadig driver din virksomhed, kan du forlænge den i yderligere 3 år. Du kan også vælge at afregistrere din virksomhed før tid.
Hvad hvis jeg kommer til at omsætte for mere end 50.000 kr.?
Hvis du forventer at du i løbet af 12 sammenhængende måneder kommer til at omsætte for mere end 50.000 kr. skal du omdanne din virksomhed til en enkeltmandsvirksomhed.
Det er vigtig her at aflive to myter der ofte eksisterer omkring dette. Det handler altså ikke om at du kommer til at tjene mere end 50.000 kr. (i overskud) – men om at du omsætter for mere end 50.000 kr. Og det er i 12 sammenhængende måneder – ikke i løbet af et regnskabsår. Det er ikke sådan så at beløbsgrænsen nulstiller 1. januar hvert år.
Hvis dit PMV omdannes til en enkeltmandsvirksomhed beholder du dit CVR nummer. På samme måde som du kan omdanne en PMV til en enkeltmandsvirksomhed, kan du omdanne en enkeltmandsvirksomhed til en PMV, hvis du omsætter for mindre end 50.000 kr.
Kan en hobbyvirksomhed være en PMV?
Hvis du driver en hobbyvirksomhed kan du ikke registrere en PMV eller anden personlig virksomhed. Definitionen af hvorvidt en virksomhed er en hobbyvirksomhed eller personlig virksomhed er ikke nem, og baserer sig på et individuelt skøn fra Skat.
Forskellen mellem en hobbyvirksomhed og en personlig virksomhed, er at en hobbyvirksomhed ikke kan fratrække sine udgifter ved beskatning. En hobbyvirksomhed drives pga. hobby og ikke med det formål at tjene penge. Der skal ved en personlig virksomhed være en ambition om at tjene penge.
Skat og moms
Hvordan håndterer man moms i en PMV?
Du er ikke momsregistreret når du har en PMV. Så snart du omsætter for mere end 50.000 kr. i løbet af 12 måneder, skal du nemlig omdanne virksomheden til en enkeltmandsvirksomhed og lade dig momsregistrere.
Det betyder at når du køber varer skal du betale moms (som man som udgangspunkt altid skal), men du kan ikke trække momsen fra i skat. Du skal så heller ikke lægge moms til når du sælger varer. Så du skal hverken betale moms til skat – men du kan heller ikke trække det fra.
Husk at gøre folk du handler med opmærksom på at du har et CVR nr. uden momsregistrering. Det betyder at du skal ved køb af varer betale momsen – og på samme måde pålægger du så heller ikke moms ved salget af varen.
Når du ikke skal sælge varer med moms, kan det være en god ide at stadig lade moms fremgå af fakturaen – bare som 0 kr. Dette viser tydelig at du ikke er en momsregistreret virksomhed.
Er der nogen fordele eller ulemper ved IKKE at være momsregistreret?
Der er selvfølgelig altid fordele og ulemper ved ikke at være momsregistreret. Hvis du sælger til en momsregistreret virksomhed, så pålægger du jo ikke moms og denne moms vil de så heller ikke kunne trække fra.
Lad os tage et eksempel. Du køber en vare der koster 100 kr. excl. moms. Da du ikke er momsregistreret køber du den inkl. moms til 125 kr. Du vil så sælge den med 25 kr. fortjeneste – dvs. du sælger den til 150 kr. uden at pålægge moms, så moms udgør i salgsprisen 0 kr. Den momsregistrerede virksomhed vil så ikke kunne fratrække noget i moms.
Hvis nu denne momsregistrerede virksomhed havde købt den af en tilsvarende momsregistreret virksomhed og ikke af dig, så havde de købt den til 156,25 kr. – men nu kan de jo fratrække 26,25 kr. i moms og den reelle pris ville være 125 kr.
Dette eksempel viser at det kan være en ulempe ikke at være en momsregistreret virksomhed, hvis du handler med momsregistrerede virksomheder fordi prisen bliver kunstigt højere.
Omvendt hvis du sælger til private, som jo heller ikke er momsregistreret, så køber de den til 150 kr. af dig, men 156,25 kr. af din momsregistrerede konkurrent. Så her er det en fordel ikke at være momsregistreret.
Husk at du kan lade dig momsregistrere frivilligt også selvom du ikke omsætter for mere end 50.000 kr. – men så er det ikke en PMV du skal have men i stedet en enkeltmandsvirksomhed. Du skal lade dig frivilligt momsregistrere, hvis du forventer mest at sælge til momsregistrerede virksomheder.
Hvordan betales skatten i en PMV?
Ligesom i alle virksomheder – både de registrerede og uregistrerede, skal du betale skat. Man skal betale skat af sit overskud, dvs. du tager dine indtægter du har haft i virksomheden og trækker udgifter fra til din virksomhed.
Du må naturligvis kun trække udgifter fra, som hører til din virksomhed og hvis du køber en vare, som deles privat og med virksomheden, må du kun trække en brøkdel af beløbet fra. Brøkdelen afhænger af hvor meget fordelingen er imellem privat og virksomhed. Den fordeling skal du selv finde, men du skal kunne argumentere overfor skat hvordan du har beregnet det.
Du skal gemme alle bilag for køb og salg i 5 år fra udløbet af regnskabsåret. Du skal også gemme dine regnskab i 5 år. Du skal ikke indsende noget til Skat, men skal kunne fremvise dem hvis de beder om det.
Kan man anvende virksomhedsskatteordningen (VSO) til en PMV?
Som udgangspunkt kan du ikke få lov til at blive beskattet efter virksomhedsskatteordningen. Denne ordning gør det muligt at lade nogle af pengene stå i virksomheden, og blive mildere beskattet. Når man så har lyst til at hæve pengene, bliver resten beskattet. Det er en god opsparingsmulighed for enkeltmandsvirksomheder, som f.eks. kan anvendes hvis man ikke vil tjene mere end sit SU fribeløb under uddannelse.
Grunden til at denne ordning om udgangspunkt ikke er relevant for PMV, er at VSO kræver at man kører en seriøs virksomhed hvilket også omfatter en lidt højere omsætning.
Kan jeg trække udgifter til fragt fra i skat?
Ja, da fragt er en udgift på linie med alt andet kan den fratrækkes fra dine indtægter når du beregner dit overskud.
Regnskab
Skal jeg lave regnskab i en PMV?
Ja, det skal du. Du skal føre regnskab over dine indtægter og udgifter og lave et årsregnskab som viser overskuddet. Overskuddet skal indberettes til skat.
Du skal ikke indsende eller offentliggøre dit regnskab, men det skal eksistere. Og du skal gemme bogføringer og kvitteringer i 5 år fra udløbet af regnskabsåret.
Det kan være god at finde et regnskabsprogram, som kan hjælpe dig med at få styr på dit regnskab. Jeg kan godt anbefale Dinero, som er helt gratis.
Praktiske spørgsmål
Skal min nemkonto være en erhvervskonto?
Der er intet krav fra det offentlige om at din nemkonto til din virksomhed skal være en erhvervskonto. Derfor kan du som udgangspunkt sagtens anvende en privatkonto som nemkonto.
Vær dog opmærksom på at nogle banker ikke vil have at man laver virksomhedstransaktioner på private konti. Dette skyldes at erhvervskonti jo har andre betingelser og priser – og så bliver det sværere for banken at holde øje med om du hvidvasker penge.
Herudover har du heller ikke krav om at en bank vil oprette dig en erhvervskonto. Der er eksempler på hvor banker har nægtet at oprette en erhvervskonto, f.eks. fordi personen var registreret i RKI.
En erhvervskonto koster ofte et oprettelsesgebyr på mellem 300 og 700 kr. Så derfor kan det være en god ide at anvende en privatkonto som nemkonto.
Må jeg importere i EU med en PMV?
Ja, det må man gerne, dvs. du kan godt importere eller eksportere til Tyskland med en PMV. Husk dog at gøre sælgeren opmærksom på at du har et CVR nummer uden momsregistrering, så han ikke ved en fejl kommer til at sende som om du var momsregistreret. Du skal naturligvis så betale moms i de lande, men skal så heller ikke pålægge moms på din salgsvare.
Må jeg importere uden for EU med en PMV?
Nej, det kræver du har en enkeltmandsvirksomhed med en importregistrering.
Har du nogen spørgsmål er du velkommen til at skrive en kommentar, eller oprette et indlæg i forummet.
Endelig en side, hvor alle informationerne står på ét sted! Fantastisk 🙂 Tak for det, Andreas 🙂
Selv tak 🙂 Det var sødt sagt.
Hej.
Jeg fik af vide fra virk.dk at de første 50.000 i PMV selvfølgelig er momsfrit, så længe jeg ikke tjener over de 50k på 12 sammenhængende måneder.
Men han snakkede også om at man ikke skulle betale skat af de første 50k, og det kan jeg slet ikke få til at give mening, for så er det jo i princippet “sorte” penge, ikke?
Så kan du fortælle mig om jeg beskattes af de første 50k eller ikke?
Mvh Dan.
Du skal betale skat af de første 50.000 kr. En PMV er ikke en metode til at gøre sit fradrag større. Det foregår ved at du betaler skat af overskuddet du har i dit PMV, dvs. virksomhedens indtægter fratrukket dets udgifter.
Hej,
Jeg overvejer at opstarte servicevirksomhed uden nogen form for køb eller salg, udover min egen arbejdskraft. Servicen vil primært foregå hos kunden og jeg er interessereti at vide, om jeg kan udbetale skattefrie kilometerpenge til mig selv, for de kørte kilometer til kundebesøg inden jeg skal svare skat af årets overskud?
Hvis ja, hvilken takst?
Mvh. Alex
Hej Alex!
Jeg er ikke 100% inde i reglerne for dette, så det er vigtig du lige dobbelttjekker med Skat.
Men så vidt jeg ved, så kan du jo få kørselsgodtgørelse efter de almindelige takster fra Skat ligesom alle andre. Disse kan du så trække fra som en udgift fra dine indtægter – det er altså ikke nogen du beskattes af.
Du skal dog føre en nøje kilometerbog som dokumenterer dato, km-stand fra starten af kørslen og km-stand i slutningen af kørslen. Du skal også skrive hvorfra og hvortil du kører og i hvilken anledning.
Du bogfører det så som befordringsgodtgørelse (en momsfri udgift) i dit regnskab.
Mvh. Andreas
Betaler man så a-skat eller b-skat af sit overskud hvis det er en “pmv” i fritiden? Det kan jeg ikke se nogen steder?
Den er jeg os i tvivl om.
jeg skal igang med at oprette pmv firma
jeg har fuldtids arbejde ved siden af, hvir jeg betaler a skat og mit fradrag bruges.
Er det b skat jeg betaler skat af ved overskud efter fratrukket udgifter?
Det må det være ??
Skat i et PMV betales af overskuddet, dvs. indtægter fratrukket udgifter. Dette foregår ved at man angiver det i selvangivelsen i forbindelse med årsopgørelsen. Det letteste er nok at forskudsopgøre det – fordi så kommer du til at betale Skatten løbende ved at dit fradrag sænkes på dit almindelige job.
Mvh. Andreas
Hej Andreas,
tak for glimrende information. Du skriver, at man ikke kan importere varer fra ikke-EU lande med en PMV-registrering – jeg synes, at jeg finder forskellige svar på det spørgsmål, og vil bare lige være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt.
Alternativt kan man vel lade sig registrere med en enkeltmandsvirksomhed, men (ganske lovligt) undlade at betale moms, før man når en omsætning på over 50.000 over 12 måneder? På forhånd tak for svar, Simon
Hej Simon!
Det er korrekt, at i det tilfælde skal du vælge en enkeltmandsvirksomhed. Og du kan sagtens starte en enkeltmandsvirksomhed med importregistrering, men uden momsregistrering, hvis din omsætning er under 50.000 kr. i løbet af 12 måneder.
Husk, dog at så gælder samme regler som hvis man ikke er momsregistreret og det betyder du ikke kan fratrække din importmoms. Du skal så selvfølgelig heller ikke lægge moms på ved salg.
Mvh. Andreas
Hej Andreas
Jeg har registreret et pmv pr. 05/06-2015. Og mit spørgsmål er enkelt. Jeg har siden december sidste år anskaffet mig ting til firmaet, heriblandt en lift og nogle forskellige maskiner. Kan disse ting trækkes fra som udgifter til virksomheden ? Hvis man tager udgangspunkt i at de er købt ca d.24/12-2014.
Har købt for godt 35000 ialt og den dyreste ting har kostet 12500 inkl moms.
Det skal siges jeg har alle kvitteringer. Jeg forventer en sløv start og får ikke omsat for så meget at de penge bliver tjent hjem igen.
Mvh. Jacob
Hej Jacob!
Ja, generelt accepterer Skat at du trækker udgifter fra til firmaet op til 1/2 år før virksomhedsstart. De er ikke nogen fastlagt grænse, men en tommelfingerregel. Da du ikke er momsregistreret, kan du jo selvfølgelig ikke trække momsen fra.
Se evt. mere på linket nedenunder:
https://www.it-blogger.dk/fradrag-moms-paa-varer-koebt-foer-virksomhedsstart/
Mvh. Andreas
Hej Andreas.
Skal til at starte selvstændigt op, da jeg ikke rigtig ved om indtjeningen bliver +- 50.000 så ved jeg ikke helt hvad jeg skal vælge? PMV eller enkelt.
Jeg skal til at læse til maskinmester, så jeg har fået mulighed for at få arbejde hos mit gamle firma (Stort firma moms reg) som en slags studie job(smed). Så det er kun indtjening fra et sted, hvilket vel gør det nemmere at lave regnskab osv?
men hvad syntes du jeg skal vælge? og kan jeg hvis jeg efter fx. 3 måneder finder ud af at jeg nok tjener for meget ændre det til et enkeltmandsvirksomhed?
mvh Simon
Hej Simon!
Hvis man er i tvivl kan man altid starte et PMV – og så snart det bliver klart at man nok kommer over de 50.000 kr. kan man så omdanne det (ganske frit) til en enkeltmandsvirksomhed. Et PMV vil ikke være momsregistreret, hvilket gør at du undgår at skulle indberette moms til Skat. Til gengæld kan du jo så heller ikke trække noget fra. Regnskab skal du føre både i et PMV og en enkeltmandsvirksomhed – så her er der ingen forskel.
Så nævner du at du kun vil have én kunde hvor du får et “studiejob” hos. Her skal du passe på, fordi det er nemlig ikke lovligt for det firma du tager arbejde hos, at de bare betale en faktura hos dig og dermed undgå a-skat, feriepenge m.m. Det er en vurdering fra Skat, men Skat vil ofte vurdere din virksomhed som et ansættelseslignende forhold når du kun har én kunde. Og har du trukket udgifter eller moms fra, kommer du derfor til at bøde for dette. Ellers ville alle jo lave en virksomhed og bare udskrive en faktura, for at kunne trække udgifter fra.
Mvh. Andreas
Hej Andreas.
Vil det sige at jeg bliver nød til at oprette et enkeltmands? Hvis jeg kun har en kunde ?
Mvh Simon
Hej Simon!
Nej, hvis man kun har én kunde, vil Skat kunne påstå at du reelt faktisk ikke er en virksomhed, men i stedet ansat hos denne kunde. Herfra ville Skat så kunne påstå at denne kunde forsøgte at undgå loven omkring angivelse af A-skat, feriepenge m.m. – altså ville denne kunde begå noget ulovligt.
Derfor skal man som regel, for at ens virksomhed kommer til at blive godkendt på længere sigt, have mere end én kunde – så man har et virksomhedslignende forhold til sine kunder.
Derfor er det i princippet ligegyldigt hvilken personlig virksomhedstype der er tale om – for uanset om du vælger PMV eller enkeltmandsvirksomhed vil Skat stadig kunne påstå at du reelt er ansat for kunden.
Hvis det var mig ville jeg derfor bede Skat om et bindende svar. Her kan du spørge Skat om nøjagtig den virksomhed du ønsker at stifte med kun én kunde kan blive godkendt til PMV eller enkeltmandsvirksomhed. Det koster ganske vist 400 kroner – men så er du i hvert fald sikker på at Skat ikke bagefter kommer og lukker din virksomhed eller f.eks. kræver at du betaler fradrag for udgifter tilbage igen.
Du kan evt. læse mere om bindende svar her:
https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=210335
Mvh. Andreas
Hej Andreas,
er det muligt at starte en PMV, hvis man har adresse og betaler skat i udlandet?
Venlig hilsen
Mette
Hej Mette!
Så du tænker på at starte en dansk PMV for at sælge på det danske marked? Her er reglerne, såvidt jeg ved, for PMV ikke anderledes end for andre personlige virksomheder. Som udgangspunkt kan man ikke bare starte en personlig virksomhed, hvis man bor fast i udlandet.
Det kan dog lade sig gøre, hvis man kender en person der bor fast i DK og hvor din virksomhed kan have adresse. Det kan f.eks. være familie eller en ven. Jeg tror også det kræver at din virksomhed har en eller anden form for forpligtelser til Danmark f.eks. Skat eller momsregistrering. Det sidste er jo udelukket netop pga. det er en PMV.
Det er dog lettere at etablere selskaber i Danmark, f.eks. et IVS hvor startkapital kun skal være 1 krone. Har du overvejet det?
Mvh. Andreas
Hej.
Jeg overvejer at starte PMV da jeg ofte laver noget ‘konsulent’ arbejde for forskellige personer og virksomheder. Men jeg er i tvivl om hvor godt det er.
Som udgangspunkt vil jeg ikke rigtigt ha nogle udgifter, jeg vil blot udføre et stykke arbejde og så fakturer for det.
Vil det så sige at jeg skal betale skat at alt hvad der kommer ind?
Hej Anders!
Ja, du skal betale skat af dit overskud, dvs. indtægter fratrukket udgifter. Så hvis du ingen udgifter har, betyder det selvfølgelig at du skal betale skat af det hele.
Men er det egentlig ikke også meget fair?
Mvh. Andreas
Kan ens egen løn udgøre de udgifter?
Altså hvis jeg starter et enkeltmands konsulentfirma el. lin, og tager ud til kunderne og har samtaler men det altså er min egen viden/kundskaber jeg “sælger” og ikke noget konkret produkt, og jeg dermed kun har til formål at skabe en personlig indtægt med virksomheden…. Skal virksomheden så betale Skat af indtjeningen, nå nu indtjeningen vil gå 100% til min lønudbetaling? Eller er det kun mig selv der betaler Skat v. udbetalingen af denne løn?
Det du sælger der er jo ikke et produkt, men en ydelse. Denne ydelse vil give nogle indtægter, og når du har trukket udgifterne fra har du overskuddet du skal betale skat af. I princippet er det ligegyldig om du betragter dette overskud som din løn eller virksomhedens overskud, fordi den er identisk i en personlig virksomhed (ved en almindelig skattemodel).
Hej. Hvor ofte ville jeg skulle indberette skat. Er det nok at indberette sit overskud til skat når året er omme eller skal det gøres løbende i forbindelse med et pvm
Hej Kim!
Det mest almindelige er at man angiver sine forventede indtægter og udgifter i form af forskudsopgørelsen (som lønmodtagere også gør det). Hvis man ændrer sin forventning, opdaterer man løbende (som lønmodtagere). Og i slutningen af året, angiver man så resultatet (som lønmodtagere).
Angivelsen af resultatet gør man selvfølgelig kun én gang i slutningen af året. Forskudsangivelsen er sådan set mest for din egen skyld for ikke at skulle betale for meget skat på én gang.
Mvh. Andreas
Hej Andreas.
Tak for en fantastisk side! 😊
To enkle spørgsmål.
Jeg har lige startet pmv, men er i tvivl om jeg skal indberette noget til skat udover i min forskudsopgørelse?
Og fakturering, er det kun til kunden og mig eller skal andre involveres i det?
De bedste hilsner fra Line Wendelboe.
Hej Line!
Til skat skal du indberette forventede indtægter og udgifter på forskudsopgørelsen og når året er omme dine faktiske indtægter og udgifter på selvangivelsen.
Du skal som udgangspunkt ikke indlevere regnskab eller bilag til Skat, men skal kunne sende det til Skat hvis de spørger efter det. Men det skal ikke fast sendes ind nogen steder. Derfor er fakturering kun noget dig og kunden skal indvolveres i, som udgangspunkt. Husk at gemme både salgsfakturaer og købsfakturaer. Husk også at du ikke må lægge moms på salgsfakturaen.
Mvh. Andreas
Hej Andreas.
Jeg overvejer at starte et PMV, da min omsætning i første omgang ikke vil overstige 50.000.
1. Til det skal jeg bruge en bil, og vil købe en. Hvad er mere hensigtsmæssig. Købe bilen inden jeg starter firmaet eller købe bilen når jeg har registreret firmaet? Bilen skal også bruges privat.
2. Desuden vil jeg lade nogle ting som jeg allerede har i dag indgå i firmaet, hvordan skal disse beregnes?
3. Hvis jeg nu skulle være så uheldig,, at det ikke kommer til at køre som jeg har forventet det, hvad sker der med de aktiver jeg har indskudt i firmaet privat, går de bare over i min besiddelse?
Mvh. Ole
Hej Ole!
1. Først skal du jo undersøge om du overhovedet kan købe en bil til et firma der omsætter for under 50.000 kroner. Det kan jo her så være svært at overbevise Skat omkring hvorvidt denne bil, som du både vil anvende privat og til erhverv, virkelig vil blive anvendt nok i firmaet til at kunne trækkes fra. Herudover vil det jo tage mange år at omsætte for nok, til at den er helt trukket fra. Her vil jeg anbefale dig at spørge Skat.
2. For det første skal disse ting jo være nødvendigt for firmaet og udelukkende anvendes til erhverv. Ellers kan de nemlig ikke trækkes (fuldt) fra. Hvis dette er tilfældet, beregnes de ved at firmaet køber varerne af dig. Du skal derfor fastlægge en pris der svarer til markedsprisen (og kunne dokumentere den!). Så sælger du den simpelthen bare til firmaet (uden moms, da du privat ikke må tage moms).
3. Nej, i forbindelse med lukningen af virksomheden skal du sælge aktiverne fra – enten til dig selv eller en anden. Du skal sælge dem til markedspris (som du skal dokumentere!) og huske at lægge moms oveni hvis du sælger til dig selv.
Bemærk i øvrigt at det ikke er en fidus at købe nogle af sine private ting og trække dem fra i firmaet, for at tage dem tilbage igen når virksomheden lukker. Du vil nemlig skulle betale det samme som du fik af virksomheden + moms oveni (hvis man ser bort fra varens værdis udvikling).
Hej Andreas
Beklager på forhånd – det bliver en lang besked. Jeg tror måske du har svaret på dette spørgsmål mange gange, men jeg har brug for at få svar på min konkrete sag. Jeg oprettede 1. marts 2015 et firma, da jeg laver lidt tøj, som nu sælges i en butik og da skulle jeg have et CVR nummer for at kunne sælge mit tøj dernede. Jeg oprettede en PMV, og hver måned får jeg fakturaer fra butikken på hvad de har solgt minus 50% kommission, således at hvis jeg f.eks. sælger for 5000 kr, går der 2500 kr ind på min konto. Jeg gemmer alle mine fakturaer fra butikken.
Jeg købte en ny symaskine da jeg oprettede firmaet – må jeg trække den fra i skat? Desuden køber jeg stof i diverse stofbutikker (hvor jeg jo desværre ikke kan trække momsen fra, så jeg betaler den fulde pris som alle andre privatkunder), men jeg har altid forstået det sådan, at med en PMV kan man ikke trække fra i skat? Jeg snakkede med en mand fra skat, som sagde til mig, at det er overskuddet fra butikken jeg skal betale skat af, men han nævnte ingenting om at jeg kunne trække mine stof-udgifter fra???
Hvis jeg nu har et overskud i butikken efter 12 mdr. på 30.000 kr og jeg har haft udgifter på stof på 10.000 + symaskine til 3.500 kr, vil det så sige, at jeg må trække de 13.500 kr fra de 30.000 og blot betale skat af 16.500 kr?
Og hvornår skal jeg indberette til forskudsopgørelse og selvangivelse?
På forhånd tak!
Mvh. Rikke
Hej Rikke!
Jeg har lige prøvet at besvare dine spørgsmål 🙂
1) Ja, hvis symaskinen udelukkende anvendes til firmaet (hvilket er sandsynligt når du laver tøj), kan den trækkes fra. Du kan dog kun trække den fra i Skat – ikke moms, da du ikke er momsregistreret. Hvis du har købt den inden for ca. 1/2 år før du oprettede dit PMV, kan du også trække den fra – med angivelse i regnskabet på oprettelsesdagen for firmaet.
2) Det er forkert at du med et PMV ikke kan trække udgifter fra i Skat. I et PMV betaler du skat af dit overskud – dvs. indtægter minus udgifter. Udgifterne skal 100% være tilhørende firmaet, men kan trækkes fra på lige fod som en enkeltmandsvirksomhed. Du kan, som du siger, ikke trække moms fra da du ikke er momsregistreret. Da stoffet skal bruges til virksomheden for at du kan lave dit tøj, kan du naturligvis trække det fra.
3) Med overskud på 30.000 kr. mener du vel indtægter? Og ja, så er det korrekt at du blot skal betale skat af de 16.500 kr.
4) Forskudsopgørelse kan du allerede angive på nu, ved at logge ind på din personlige skat og angive de forventede indtægter og forventede udgifter. Selvangivelse kommer engang næste år, i forbindelse med årsopgørelsen. Her kommer du på lige fod også til at angive dine indtægter og udgifter og skal så betale Skat af overskuddet.
Mvh. Andreas
3)
Hej igen
Tak for svar. Hvordan betales skatten? Fordelt på fradrag eller kommer der et girokort eller hvordan?
Det skal lige siges at jeg får SU ved siden af mit firma. Men mit overskud er så lidt, at det ikke kommer til at overskride det beløb jeg må tjene.
For har jeg et “normalt” arbejde, betales skatten jo bare via mit B-kort.
Hej Rikke!
Ofte hvis man kun har et firma, så betaler man via girokort i nogle rater om året afhængig af hvad man har angivet på sin forskudsopgørelse. Men hvis man har lønjob/SU ved siden af, så betales det bare via den skat man betaler der. Man angiver jo hvad man forventer i overskud via sin forskudsopgørelse og dette ændrer sit fradrag, som så betales via din SU.
Så hold du bare din SU på dit hovedkort og angiv forventet overskud på din forskudsopgørelse, så betaler du skatten via din SU. Og da overskuddet ikke overskrider dit SU fribeløb, så er det ligesom at have et studiejob.
Mvh. Andreas
Hej Andreas.
Jeg har, ved siden af mit arbejde, startet en PMV.
Jeg laver sølvsmykker og diverse ting i uld.
Opstarten med smykkefremstilling er dyr, både i materialer og værktøj/maskiner, så jeg regner faktisk med at få underskud de første par år.
Det underskud, kan jeg trække det fra i skat?
Jeg har jo en “rigtig” indkomst ved siden af, og det der bremser mig i øjeblikket, er at jeg skal spare penge op til alle de her opstarts-ting. Det ville, alt andet lige, gå hurtigere hvis jeg vidst at underskuddet er fradragsberettiget.
Mvh Lena
Hej Lena!
Man betaler skat for sit PMV ved at betale skat (dvs. AM-bidrag+alm. Skat) af overskuddet i sin virksomhed, dvs. indtægter minus udgifter. Man angiver simpelthen både sine indtægter og udgifter i sin selvangivelse og så indgår overskuddet (som i dit tilfælde er et underskud) i din personlige indkomst.
Det betyder at hvis du har et underskud, så trækkes det fra din personlige indkomst du har ved dit lønjob. Og så kommer du til at betale mindre skat her.
Så med andre ord, er underskuddet altså fradragsberettiget.
Mvh. Andreas
Alle disse regler, er det de samme der gælder. Hvis man ikke, registerer sit firma , og fortsat kører det som, hobby virksomhed?
Hej et enkelt men afgørende spørgsmål. er ved at starte en minder pmv i køb og salg samt klargøring af biler og mc. men beholder mit gode fultidsjob
spørgsmålet er hvad med min nuværende løn efter skat bliver den ved med at være den samme ??
har ikke råd til at gå ned i løn
Ja, det gør den. Hvis du har en virksomhed ved siden af dit fuldtidsjob, vil dette blot øge dine indtægter. Dette ville svare nøjagtig til hvis du havde 2 jobs. Dog kan det være du betaler din skat ved at få et lavere skattefradrag på dit fuldtidsjob – men samlet set er de to ting uafhængige.
okay tak men kan jeg ikke bare betale B skat af det jeg tjener i virksomheden da dette er en pmv virksomhed og ikke når 50000 om året ?
vil gerne beholde fradrag samt trækprocent på mit faste job som nu
Det må du nok spørge Skat om, hvorvidt det kan lade sig gøre. Som udgangspunkt når du har job, sker det ved at du på forskudsopgørelsen angiver hvad du forventer af indtægter og udgifter i virksomheden. Så tæller overskuddet med i din personlige indkomst og sænker derfor dit fradrag – det fradrag du bruger til at betale skat på dit lønjob med.
Jeg forstår bare ikke rigtig hvad meningen er med det. Hvis du i virksomheden tjener 1000 kroner og skal betale 500 kroner i skat, er det da lige meget om du gør dette ved et mindre fradrag på dit lønjob eller via B-skatterater. I kroner og ører bliver det da præcist det samme.
Trækprocenten pilles der ikke ved – den afhænger jo af skatteprocenterne i din kommune.
Super fed side Andreas!
Jeg er lidt usikker på hvad man egentlig må trække fra som udgifter i en PMV. Hvordan forholder det sig med følgende udgifter til; erhvervsbakkonto, mad man giver/spise med sine kunder og benzin/kørsel/broafgift?
På forhånd tak for hjælpen.
Hej Anders!
Tusind tak 🙂 Det er jo altid dejligt hvis nogen kan bruge det man laver.
Faktisk gælder der samme regler for fradrag i et PMV, som en enkeltmandsvirksomhed. Udgifter til erhvervsbankkonto kan naturligvis trækkes fra, da det er direkte udgifter til virksomheden. Mht. både bespisning og kørsel gælder der helt særlige fradragsregler, som også følger reglerne for enkeltmandsvirksomhed.
Hej Andreas
Jeg er dansk statsborger men bor/arbejder pt I udlandet (udenfor EU) og er frameldt folkeregistret. Jeg er blevet kontaktet for at give et tilbud paa en lukket tender fra en bistandsorganisation til konsulent arbejde I et tredje land (ogsaa udenfor EU). Det er et krav at man skal vaere virksomhedsregistreret. Det kan jeg ikke goere I det land jeg bor.
I den forbindelse taenkte jeg at lave en PMV I Dk.
Mine 2 spgs til dig er:
Skal jeg vaere tilmeldt det danske folkeregister for at lave en PMV (jeg har set det krav paa en enkelt website)?
Omsaetningen vil vaere mere end 150.000 DKK indenfor et halvt aar – men da det foregaar I udlandet og betalt af land udenfor EU er dette beloeb jo ikke momspligtigt!! Naar du/I skriver en beloebsgraense paa 50.000 DKK er det vel mere korrekt at skrive “en momspligtig omsaetning mindre end 50.000 DKK” hvilket jeg stadig skulle kunne opfylde?
Hej Niels!
Nej, umiddelbart kan man ikke fra udlandet starte et PMV. På Virk.dk står der “Udenlandske personer kan ikke få et CVR-nummer som PMV”. Så ved jeg godt du er dansk statsborger, men jeg tror at der i denne tekst menes at man skal være bosat i Danmark. Hvis du vil være sikker, kan du prøve at spørge Skat eller Erhvervsstyrelsen.
Hvordan kan det være du ikke kan starte en virksomhed i det land du bor?
Ellers har du ret i at det er mere korrekt at sige at det er en momspligtig omsætning på over 50.000 kr. Vær dog opmærksom på at du heller ikke kan have en PMV, hvis du har import eller eksport til/fra EU.
Hej jeg oprettet PMV til firma samt bruger dinero
Er godt klar over det med at det man købe får man ikke moms fradrag for men når man bogfører i Dinero
Så bliver den total udgift beregning vidst uden moms skal jeg selv lave nogle konti der er uden moms ved bogføring
Ja, du skal bogføre på konti uden moms – ikke på dem med moms. Hvis du kigger i kontoplanen, kan du kolonnen momstyper, se om der er moms på en konto eller ej. Hvis du mangler en konto uden moms, er du nødt til at oprette den. Under oprettelsen af kontoen, vælger du så bare “Ingen moms”.
OK, så er der lidt mere jeg er i tvivl om eller jeg har forstået det
Jeg har købt en printer til 625 incl moms. Men da jeg er PMV skal jeg bogfører hele beløbet på en moms fri konto jeg oprettet f.eks små anskaffelser konto 1234 Små anskaffelser (PMV) f.eks.
Så bogfører hele beløbet på 625,- eller er det kun 500,- jeg kan bogfører
Jeg forstår at jeg kan boghfører de 625 for det har jeg betalt som en udgift
Ja, så er hele beløbet inkl. moms jo en udgift for dig – og det er derfor de 625 kroner du skal bogføre.
Hej Andreas,
Først, super god side med alt relevant info, tusind tak for det!
Jeg har oprettet en PMV, som illustrator af bøger. Mine kunder er udenlandske (indenfor EU), og vil gerne have en kvittering/faktura fra mig. Er der en speciel faktura form jeg kan erhverve mig, eller kan jeg bare lave en selv? Den skal jo gerne officiel ud, de skal vise den til deres skattevæsener.. og hvad med et stempel (det er de så glade for i nogle lande), skal jeg registrere/bestille det nogle steder?
Mvh,
Sigurd
Hej Andreas
Jeg håber du kan hjælpe med et spørgsmål. Jeg oprettede en PMV i juli, da jeg ikke forventede at komme over de 50.000. Jeg har så lavet noget fra juli-nov, som jeg skal sende fakturaer på. Nu har jeg så besluttet at ændre virksomhedsform til enkeltmandsvirksomhed, da jeg nu tror, at jeg kommer over 50.000.
Nu sidder jeg og er igang med at ændre virksomhedsform, og jeg har mulighed for at ændre tilbage i tiden. Mit spørgsmål går på, om jeg skal gøre det, for at jeg kan lægge moms på fakturaerne som gælder fra juli-nov.? eller kan det give problemer at ændre tilbage i tiden? og hvis jeg ændrer fra dags dato, kan jeg så ikke lægge moms på fakturaerne som gælder fra juli-nov?
På forhånd tak for svar.
Mvh Marlene
Hej Marlene!
Hvis det er muligt at ændre virksomhedsform med tilbagevirkende kraft, så datoen hvor du er momsregistreret fra, gælder fra juli – så kan du også trække købsmoms fra din køb herfra. Samtidig er du også nødt til at lægge salgsmoms på i denne periode på alle dine fakturaer. Det er nemlig den dato der kommer til at stå på dit virksomhedsbevis, mht. hvornår du er momspligtig fra, der gælder.
Der kan være flere ting du skal være opmærksom på, hvis du vælger at gøre dette. For det første må du jo så i den periode ikke have sendt en faktura ud, hvor der ikke er angivet salgsmoms på. Samtidig må alle de købsfakturaer du har haft, jo også kun være med købsmoms angivet på, hvis du skal kunne trække det fra.
Herudover er det også vigtig at tænke på kunderelationen. Hvis du nu har lovet din (private) kunde en vare til 400 kr. – og nu skal hæve den til 500 kr. for at få moms på, så kan det godt være private der bliver pænt sure – og det ville jo også være et brud på jeres aftale. Her må du så sænke din fortjeneste, så salgsprisen svarer til det i har aftalt.
Så er det også spørgsmålet om det er bedst i starten af være momsregistreret eller om det ikke er. Hvis du har købt en masse (hvor der er angivet købsmoms), så kan det være en fordel at være momsregistreret. Hvis du sælger primært til private, kan det være en ulempe at være momsregistreret, fordi du nu skal sænke din fortjeneste.
Jeg håber dette afklarede dine spørgsmål lidt – ellers er du velkommen til at spørge igen 🙂
Mvh. Andreas
Hej Andreas
Tak for dit svar. Alt er B2B og jeg har stort set ikke købt noget til firmaet endnu, så købsmoms er ikke noget problem. Men i bund og grund, har jeg nok bare lige behov for at få slået fast, om jeg skal svare moms af arbejde jeg har udført mens jeg havde PMV (og er under de 50.000,-) og frem til at jeg har ændret virksomhedsform og blevet momsregistreret?
Jeg har fundet forskellige meninger om det på nettet. Her står der, at man ikke skal betale moms af det man har solgt mens man havde PMV, og denne side må da være troværdig:-) https://ekspert.startvaekst.dk/spoergsmaal-og-svar/88653/7
Hvad siger du?
Mvh Marlene
Hej Marlene!
Det er sådan set rigtig nok, det der står der – nemlig at du ikke er momspligtig mens du har et PMV (det kan man nemlig ikke være). Humlen her er jo bare, at hvis du kan konvertere til en enkeltmandsvirksomhed med tilbagevirkende kraft, så også momspligten er med tilbagevirkende kraft, så er det jo ikke et PMV efter den dato. Det er kun den periode hvor det er et rent PMV, dvs. før momspligtens begyndelse, at du ikke skal indberette salgsmoms eller købsmoms.
Mvh. Andreas
Hej igen
Jeg tror jeg er med nu. Så hvis jeg ændrer til enkeltmandsvirksomhed og bliver momsregistreret idag, så er det kun arbejde foretaget fra og med idag, jeg skal betale moms af. Er det rigtigt?
(sådan vil jeg foretrække det)
Mvh Marlene
Jeps 🙂 Det er nok den letteste løsning.
Mvh. Andreas
Hej Andreas, jeg bor fast i udlandet som jeg har gjort de sidste 3 år.
Jeg skal i gang med at lave noget freelance arbejde for et dansk firma, hvor jeg overvejer at oprette et dansk CVRnr. hvor jeg kan sende mine fakturaer fra.
Er jeg så stadig skattepligtig i Danmark ved både et IVS og Enkeltmands firma?
Hej Mads!
Jeg kan anbefale dig at kigge nærmere på denne vejledning fra Skat:
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=91948
Mvh. Andreas
Hej Andreas.. vil lige starte med at sige. denne side har været til stor hjælp og det takker jeg for, så forsæt det gode arbejde 🙂
men har et par spørgsmål som jeg ikke har fået besvaret, som jeg håber du kan hjælpe mig med.
jeg har startet et lille skilte firma op, og har i den forbindelse indkøbt nogle ting på min private konto, (mapper – visitkort – tøj – m.m) hos firmaer/butikker
(computer – maskine) ved en privat
er det rigtig forstået: at hvis jeg arbejder freelance hos en kunde (red. en anden skiltemand) og fakturer ham for mit arbejde, og så får pengene ind på min nyoprettede firmakonto, så siger vi jeg har eksempel. 5000kr til års afslutning. skal jeg så indberette det overskud altså de 5000kr til skat der eller skal man indberette løbende.
hvis jeg så ikke vil have at skattefar skal have hans del når året er omme. og gerne vil have nogle af mine private udgifter betalt af firmaet kan man så bare flytte rundt mellem kontoerne bare man har div. fakturer på de ting man har købt.så man på en måde overdrager ens private fakture til firmaet og udbetaler pengene til en private konto..
håber du kan hjælpe 🙂 go aften
hilsen jesper hansen
Hej Jesper!
Når det er en personlig virksomhed, kan du også fratrække udgifter til firmaet, selvom de er betalt med din private konto. Bare du har faktura i orden og det er en udgift der hører til firmaet og ikke til privat. Husk også fakturareglerne, mht. hvad en faktura skal indeholde!
Især med computer skal du være opmærksom på at du skal kunne dokumentere at den udelukkende bruges til virksomhed og ikke privat. Hvis den også bruges privat, kan du kun trække den del af udgiften fra til virksomheden.
Du kan sagtens vente med at indberette dit overskud i slutningen af året. Faktisk er det sådan at du løbende KAN indberette via forskudsopgørelsen i løbet af året, for at du betaler skatten mere løbende. Men det der gælder, er det du indberetter via årsopgørelsen året efter. Husk at du skal gemme alle salgs og købsfakturaer og du skal føre regnskab med hvad du har af indtægter og udgifter, i fald Skat efterspørger dem.
Skat er ligeglad med om du tager noget af overskuddet i løbet af året og bruger privat. Det er jo dine penge. Men du skal holde styr på alle dine indtægter og alle dine udgifter, i firmaet. Og så skal du i slutningen af året lægge alle indtægter sammen og alle udgifter sammen og trække dem fra hinanden. Så har du dit overskud, som du skal indberette til Skat og betale skat af.
Du skal ikke lave en faktura for hævning af penge privat! Fakturaer skal du modtage fra de firmaer du køber ting fra – og du skal lave en faktura til de firmaer du sælger ting til.
Håber det gjorde det lidt mere klart. Ellers er du velkommen til at skrive igen – enten her eller i forummet (der gør det lidt mere overskueligt med de mange spørgsmål her på siden :-)).
Mvh. Andreas
Hej Andreas,
tak for de mange gode råd og oplysninger!
Har lige to spørgsmål:
Jeg er tolk og har i den forbindelse oprettet en PMV (01-01-2015), hvor jeg tolker for det offentlige.
Jeg er ikke momspligtig/-registreret, idet jeg ikke regner med at tjene over 50.000 kr. på 12 sammenhængende måneder. Jeg har fået en erhvervskonto samt erhvervs NemID.
Når jeg har tolket, sender jeg en faktura til myndigheden, hvor jeg efterfølgende bliver betalt.
1) Kan du komme med et konkret eksempel på, hvad “12 sammenhængende måneder” betyder?
Jeg har desuden ingen udgifter, da jeg som det eneste laver er at tolke (via brev-oversættelse, via telefon eller via fremmøde tolkning).
Vi er nu nået til december måned og det ser umiddelbart ud til, at jeg ikke kommer til at tolke før 2016.
Som jeg kan forstå, skal jeg lave en forskudsopgørelse ind på SKATs hjemmeside inden året er omme, om hvor meget jeg regner med at tjene i år.
2) Skal jeg logge på med min egen private NemID eller virksomhedens NemID på SKATs hjemmeside?
Mvh.
Viktor
P.s. måske bør du nævne, at nogle banker opkræver kvartal gebyr for at have en erhvervskonto 🙂
Hej Viktor!
1) Det betyder at du løbende skal tjekke omsætning 12 måneder tilbage. Er du i marts 2016, så må du ikke i perioden april 2015-marts 2016 have omsat for mere end 50.000 kr. Det er altså ikke nok at regne med regnskabsåret, dvs. fra januar til december.
Hvis f.eks. i januar-november 2015 kun har omsat for 1000 kr., i december 2015 har omsat for 45.000 kroner, så har du jo ikke omsat for 50.000 kr. i 2015. Men hvis du så også i januar 2016 omsætter for 45.000 kr. så skulle du altså være momsregistreret fordi i perioden fra februar 2015-januar 2016 har du omsat for mere end 45.000 kroner. Der sker ikke nogen nulstilning ved nyt regnskabsår.
2) Er det en enkeltmandsvirksomhed kan du begge dele. Vælger du at logge ind med firmaets NemID skal det dog være det offentlige NemID – Bank NemID virker ikke.
Hej Andreas
Tak for en god blog. Glæder mig til at læse hele din højaktuelle og interessante tråd igennem.
Jeg er i den spæde opstart af noget virksomhed hvor jeg kan tilbyde alt, lige fra vinduespudsning til livemusik med min duo, over et fyrfadsstage-produkt. Jeg vender tilbage når jeg har brug for ekspertice 🙂
Med venlig hilsen
Morten Leerbech
Hej Morten! Glad for du kan bruge den 🙂 Du vender bare tilbage.
Når jeg har startet et pmv som har underskud her i starten pga indkøb af maskiner osv og har et fuldtidsjob ved sidden af… Kan underskuet modregnes den skat jeg har betalt… Snakker omregnskabet 15
Du betaler skat af overskuddet i din virksomhed. Hvis det i starten bliver et underskud, bliver det jo så til et fradrag i din personlige skat.
Nu snakker du så om regnskabet for 2015. Men er det underskud i virksomheden også fra 2015?
Ja det er fra 15 af… Og tak min revisor sagde nemlig det ikke gjorde og at jeg kun ku overføre underskudet til i år
Hej
Jeg har en webshop på shopify, sælger tøj via dropshipping, dvs, jeg betaler bare for varen så sender min fulfuller det til kunden,.
Jeg har nuverenden en hobbyvirksomhed. da jeg endnu ikke tjerne meget.
Men salg er begyndt at stige. og jeg vil spørge om du ved noget omkring det, med dropshipping regler, skal jeg opkræve moms ved salg uden for og i EU?
Og hvordan får jeg moms tilbage fra køb efter jeg er blevet cvr registret. salgene liger på ca 20$ i gennemsnit og 6-7$ shipping.
Min dropshipper er fra usa og sender til hele verden for mig. Kan ikke finde regler om dropshipping nogle steder.
Tak.
Du har helt ret, det kan være vanskelig at finde information om dropshipping, så det kan være du også skal tjekke med Skat.
Når du siger hobbyvirksomhed, går jeg udfra du mener PMV? Hvis din dropshipping leverandør er i USA, så skal du importregistreres og så må du ikke have en PMV. Så skal du have en enkeltmandsvirksomhed.
Uanset om du sælger inden eller uden for EU, skal du være importregistreret og skal beregne 25% importmoms for de ting du sælger. Den moms du skal betale her, kan du selvfølgelig trække fra.
Hvis du så sælger inden for EU, så skal du lægge dansk moms oveni salget hvis det er til private, men ikke pålægge moms hvis det er til virksomheder.
Sælger du uden for EU, skal du eksportregistreres men skal ikke lægge dansk moms oveni.
Vær også opmærksom på toldregler!
Se i øvrigt også denne artikel:
https://www.it-blogger.dk/dropshipping-og-momsskat-hvordan-goer-man/
Glemte lige facebook ads, da jeg køber meget af det, hvordan påvirker det moms og skat.
Det er jo køb af ydelser og her skal du beregne købsmoms og betale denne.
Din side skulle jeg have fundet fo længe siden. Du svare så godt på alle spørgsmål. Jeg kommer klart til at kigge jævnligt. Tak
Tak Chris 🙂 Du skal være hjertelig velkommen.
hej Andreas jeg har startet et mpv, men har ikke tænkt mig at bruge det før til næste år, grunden til at jeg startede nu, er at jeg er under uddannelse og ville være sikker på at få navnet på virksomhedden reg. før nogen anden. jeg er på SU. Mit spørgsmål er, er SU en indtægt i firmaet?
Nej, din SU har intet med indtægt at gøre i din virksomhed. Faktisk er det omvendt, fordi det overskud du har i din virksomhed svarer til at du havde et studiejob og indgår derfor i dine personlige indtægter.
I øvrigt har du ikke eneret til din virksomheds navn, når det er PMV 🙂 Men det er jo (stort set) gratis at have et PMV, så derfor synes jeg det er en god ide at have det, hvis du vil gøre klar til næste år.
Hej Andreas
Lige en tilføjelse: PMV er for virksomheder, som omsætter for under 50.000 momspligtige ydelser/varer på rullende 12 måneder. Er man fx journalist, så har man et PMV, selv om man omsætter for 500.000, så længe der er tale om momsfritagede ydelser.
Venlig hilsen
Kirstine Baloti, konsulent i Dansk Journalistforbund
Hej Kirstine!
Du har helt ret. Det er kun en 50.000 momspligtig omsætning der kræver at man skal momsregistrere sig.
Mvh. Andreas
Hej Andreas
Tak for super gode informationer 😉
Jeg vil gerne på et kúrsus hvor man skal have et CVR.nr for at komme på kursus. Jeg tænker derfor på at opstarte et PMV firma med CVR.nr.
Jeg forventer ikke at have nogle kunder i de første par år, da jeg blot ønsker at bruge kurset til mig selv.
Jeg vil derfor ikke have nogen indkomst eller udgifter i virksomheden.
Er det så korrekt forstået at jeg ikke skal foretage mig noget da mit overskud er 0 kr og der ingen aktivitet er i virksomheden?
Eller skal jeg aktivt ind og skrive 0 i min forskudsopgørelse og selvangivelse?
Og er der andet jeg skal gøre overfor myndigheder?
På forhånd mange tak
Hej Maria!
Koster kurset ikke noget (udgifter til virksomheden)? Men ellers er det korrekt, at hvis du det første år ikke har hverken underskud eller overskud skal du aktivt ind og skrive 0 i din selvangivelse. I forskudsopgørelsen burde der stå 0 i forvejen.
Mvh. Andreas
Du vil næppe kunne argumentere for en fradrag for kursus, hvis der ikke er en nær sammenhæng med indkomsten. Her forventes der ingen kunder i de første par år.
Hej Henrik!
Er enig – jeg tror fidusen her var mere at have et CVR nummer for at få adgang til kurset. Umiddelbart er der tale om et gratis kursus, da der står ingen udgifter i virksomheden. Det betyder også intet fradrag.
Mvh. Andreas
Hej. Først stor ros til alle dine kommentarer som har hjulpet mig utrolig meget😊 Jeg skal starte negle salon op og har i den forbindelse en del udgifter til inventar og materialebrug. Så jeg regner ikke med at have overskud det første år. Du skriver man både skal indberette udgifter og indtægter i selvangivelsen. Hvornår skal det gøres? Ved årsskiftet? Eller efter 12 måneder fra opstart af virksomhed. Hvis jeg feks starter virksomhed 1. april hvornår skal jeg indberette? Jeg ønsker ikke at forskudsregistrere da jeg ingen ide har om indtægter. Det er pmv virksomhed. Mvh Rikke
Det gør man året efter i forbindelse med årsopgørelsen. Her får man en udvidet selvangivelse, som man skal udfylde. Så i disse måneder angiver man altså sit overskud for 2015.
Så hvis du starter en virksomhed 1. april skal du altså indberette i løbet af 1. halvår af 2017. Jeg kan godt forstå du ikke vil forskudsregistrere, hvis du ikke kender indtægter. Det kan du altså gøre når du kender dem.
Hej Andreas
Jeg har en PMV og overveje at købe en bil hos en forhandler der kun vil sælge til cvr nr., men bilen skal udelukkende anvendes privat. Hvordan skal det gøres for at det både er lovligt og så smart som muligt? kan jeg købe bilen i firmaet og lade den stå registreret der og så bare bruge den privat eller skal jeg købe den med firmaet og så sælge den videre til mig selv bagefter?
Hvad vil du anbefale?
Mvh. Lean
Normalt når man køber noget “privat” gennem sit CVR nummer, gør man det at man sælger det videre til sig selv. Hvis man er momsregistreret skal man så lægge moms oveni – ligeså vel som man kunne trække købsmomsen fra.
I din situation, hvor du har et PMV, er du jo ikke momsregistreret. Dvs. du vil ikke kunne trække købsmomsen fra – og hvis bilen koster mere end 50.000 DKK har du jo allerede omsat for den grænse, som gør at du ikke længere kan have et PMV. Så skal man have en enkeltmandsvirksomhed med momsregistrering i stedet.
Når det er sagt, er det også vigtig at være opmærksom på omfanget af dette private videresalg. Generelt må man jo gerne gøre det i sin virksomhed at man indkøber noget og sælger det videre til sig selv. Men det skulle jo helst ikke være sådan at aktiviteterne i denne fidus bliver større end aktiviteterne i selve virksomhedens hovedaktiviteter (som du jo er registreret under en bestemt branchekode for). Det kan en bil jo hurtig ændre på, hvis det er et PMV du har. Derfor ville jeg nok også for en sikkerheds skyld kontakte Skat og høre om der er et problem i at gøre sådan som du har tænkt dig.
Hej Andreas
Tak for de mange fine svar, som jeg har kigget lidt i.
Jeg har et par mere. Min kone er fra Indonesien og har arbejdet som massør der. Hun går pt. i sprogskole, og så vil vi gerne starte massage og beauty behandling op her i DK, hvor vi bor sammen. Så mine spm er:
1. Må hun kun og skal hun lave massage kun på vores hjemmeadresse, hvor en PMV bliver registreret. Eller må hun godt lave det freelance hos fx. to frisører, hvor hun også har nogle brochurer ude.
2. Er det rigtig forstået at hun kun skal skrive estimerede indtægter og udgifter på sin forskudsopgørelse af de maks. 50.000 kr en gang om året (og så kan hun justere løbende). Hun skal også have et regnskab klar, som du skriver.
3. Må hun betale fx. 50% af sin indtægt for nogle behandlinger til frisøren, og registrere dette som en udgift. Andre behandlinger giver hun ikke noget til frisøren for.
4. Hun har ikke de 660 timers dansk uddannelse for at blive fritaget for moms, og det kan almindelig ikke sygdomsbehandlende men wellness behandlinger vel heller ikke fritages for. Men kan hun alligevel fritages for moms ved et PMV.
På forhånd tak for dine svar.
Med venlig hilsen
Ole Madsen
Hej Ole!
Lige et par svar på dine spørgsmål, udfra hvad jeg kender til:
1) Jeg kender ikke om der findes nogle specifikke krav til massører. Men generelt må en virksomhed jo gerne arbejde andre steder end på virksomhedens adresse. Jeg kender flere massører der kører ud til kunderne og arbejder.
2) Det er en god ide at gøre det, men mest for jer selv, så i ikke får et skattesmæk. Ellers skal hun jo føre regnskab og gemme bilag for indtægter og udgifter.
3) Frisøren kan jo udskrive en faktura med en opkrævning for at hun har brugt lokalerne. Det vil så være en udgift for din kone.
4) Dansk uddannelse og fritagelse for moms, det kender jeg desværre ikke til. Kan du måske forklare nærmere hvad du mener? I et PMV er der ingenting der hedder moms, hverken købsmoms eller salgsmoms. Man skal altså hverken lægge moms på regningerne og man kan heller ikke trække moms fra. Man kan kun bruge et PMV indtil man har nået en omsætning på 50.000 kr. (med mindre der er tale om generelt momsfritagede ydelser).
Hej Andreas
Jeg har lige startet en hobbyvirksomhed, hvor jeg bager kager til folk. Jeg har et fast arbejde ca. 32 t/ugen, hvor jeg laver kontorarbejde, og jeg laver kager på min ene fridag og somme tider lidt i weekenden. Jeg tror at jeg kommer til at omsætte for lige knapt 50.000,- om året.
Hvis jeg skulle omklassificere til en PMV, hvilket ville være genialt ift. CVR.nr. og muligheden for at handle i nogle andre butikker, er jeg blot usikker på, om jeg ville skulle have fødevarekontrollen på besøg mhp. smileyordning mv.? Da jeg laver kagerne hjemme i mit private køkken og har hund, tror jeg, at det ikke ville gå an, selvom hunden er smidt ud, det hele er støvsuget og sprittet af – ved du noget om regler for sådan en problemstilling?
Mvh Charlotte
Hej Charlotte!
Husk at hvis omsætningen kommer over 50.000 kr. i løbet af 12 måneder, kan du ikke nøjes med et PMV, men skal momsregistreres og have en enkeltmandsvirksomhed.
Jeg ved desværre ikke så meget om kravene til produktion af fødevarer. Men jeg tror da at hvis du har en virksomhed der så skal have en branchekode inden for fødevarer, så vil fødevarestyrelsen formentlig stille krav. Men det er kun et gæt.
Mvh. Andreas
Hej Andreas og tak for en super, overskuelig blog, alt samlet et sted!
Jeg laver unikke, håndlavede kort som jeg håber at sælge til nogle få butikker og privatpersoner. Da butikkerne ikke vil købe fra mig med mindre jeg har et CVR nummer er der nu oprettet et PMV, jeg har fået en domæne, lavet forskudopgørelse m.m. Alt er på plads, undtagen et Nemkonto til virksomheden. Kontoen skal udelukkende bruges til at modtage/svar breve fra myndighederne.
Den bank hvor jeg har min privat Nemkonto vil ikke knytte firmaet til kontoen med den begrundelse at de ingen erhvervskunder har. Fair enough.
Min anden bank vil ikke gøre det med mindre jeg opretter en erhvervskonto; det ønsker jeg ikke fordi omsætningen forventes at være under 5000,- om året, til at starte med.
Jeg har kontaktet NemKonto Support og de vil, ved modtagelser af diverse papirer, gøre det muligt at bruge min private Nemkoto til firmaet. Support skriver at de “ikke kan stå inde for konsekvenserne i forhold til jeres ( min )engagement med banken”. Forståelig men jeg spekulerer over hvilke form for konsekvens der muligvis kan være.. har du et bud? Jeg vil nødigt gå Nemkonto Supports vej hvis det kan føre til en masse bøvl med banken.
mvh, Anne
Hej Anne!
Det er desværre en problematik jeg har hørt før 🙁 En af konsekvenserne der kan være er at banken så lukker din privatkonto. Fordi hvis NEMkonto support tilknytter en privatkonto til dit CVR udenom din bank, og din bank kan registrere posteringer der vedrører erhverv og ikke privat, så vil de kunne lukke kontoen, fordi du bruger den til erhverv. Noget lignende har jeg hørt ske ved Danske Bank før.
Du har, som jeg ser det, derfor to muligheder:
– Enten aftale med din nuværende bank at de accepterer at en privatkonto bliver brugt som NEMkonto, fordi du har en omsætning under 5000 kroner. Det kan jeg forstå du allerede har forsøgt, men spørgsmålet er så om du kan prøve igen med nye argumenter.
– Eller finde en helt tredje bank hvor en erhvervskonto er billigere. Det er meget forskelligt hvad folk skal give for erhvervskonti. Nogle giver ingenting i gebyrer, mens andre kommer til at give flere tusinde kroner pr. år. Prøv evt. at kigge på nedenstående artikel, hvor en del er kommet med deres erfaringer for hvad en erhvervskonto koster. Måske den kan inspirere dig til hvor du skal prøve?
https://www.it-blogger.dk/find-den-billigste-erhvervskonto-til-din-virksomhed/
Hej Anders og tak for det meget hurtige svar :o)
Det var lige det jeg frygtede.. at banken kan lukke kontoen. Jeg prøver den igen med nye argumenter og håber på at det lykkedes. Ellers, så er der ikke andet for at finde en billig erhvervskonto. Glimrende artikel!
Kan du have en rigtig god weekend,
mvh,Anne
Hej Andreas :0)
Jeg har lige startet et pmv hvor jeg laver maskemarkør og øreringe.
Nu har jeg så nogle spørgsmål til regnskabet og bogføring.
Jeg har lavet en dinero konto, men blevet i tvivl om forskellige ting. Mine kunder er private og betaler oftes over mobile pay. Når de køber af mig Feks. 1sæt markør til 30,- kr, skal de samtidig betale for portoen (a-porto eller B-porto efter hvad de vælger) oven i. Hvordan bogfører jeg dette? Kan portoen trækkes fra som udgift?
Så har jeg også et spørgsmål om køb af materialer (perler, wire og lignende). Da jeg jo ikke er moms registret kan momsen jo ikke trækkes fra, men hvis en vare koster 125,- incl. Moms, hvilken udgift skal jeg skrive i mit regnskab?
Håber ikke det er for knudret skrevet.
Mvh. Randi
Hej Randi!
Portoen er jo en du køber og så betaler din kunde for fragten. Derfor er portoen også en udgift og den kan du trække fra som udgift. Mht. køb af materialer, så er de 125 kroner inkl. moms jo DIN udgift og derfor kan hele dette beløb trækkes fra som udgift.
Hej Andreas,
Jeg har haft et PMV i et års tid nu, men jeg har simpelthen ikke haft tid til at “gøre noget ved det”. Nu er PMV’et omdøbt, og jeg skal i gang med arbejdet i forhold til at skabe indhold til hjemmeside, beskrivelse af konsulentydelser etc. Det er ret omfattende, fordi jeg også skal sælge iBooks og andet. Jeg har intet registreret hos SKAT af forventede indtægter eller udgifter i forhold til PMV’et, da jeg først regner med at være helt klar omkring 1. januar 2017. Kan SKAT komme efter mig på grund af dette – PMV’et er jo oprettet, der er bare ingen omsætning endnu. Der er derfor heller intet regnskab, idet der jo intet er at indføre i dette.
Tak! 🙂
Vh. Tom
Hej Tom!
Det er også meget normalt at mange stifter en virksomhed og først kommer rigtig igang efter et stykke tid. Det vigtige er at du stadig melder nul i både indtægter og udgifter på din årsopgørelse. På den måde fortæller du skat at du ingen omsætning har. Mht. regnskab har du jo bare pligt til at bogføre indtægter og udgifter samt gemme bilag, og det opfylder du jo også når du ingen omsætning har. Så der er intet at frygte.
Hej Andreas
Et hurtigt spørgsmål, skal man udfylde udvidet selvangivelse når man har et mpv, eller kan man nøjes med at anføre sit over/underskud på egen selv angivelse?
Mvh Marlene
I princippet er det den udvidede selvangivelse, men den er mere integreret i Skat end den var i gamle dage. Man klikker faktisk nærmest bare på en knap om at du har virksomhed, og så får du tilbudt at angive disse ting.
Du skal på din årsopgørelse kunne se bl.a. rubrik 111 og 112. Se evt. mere om det her:
https://www.it-blogger.dk/udvidet-selvangivelse-hvornaar-skal-jeg-bruge-den/
Hej Andreas.
Jeg skal til at sende en faktura til en kunde jeg har lavet noget freelance arbejde for (nogle bannere til en hjemmeside). Virksomheden er momsregistreret.
Mine spørgsmål til dig lyder:
Skal jeg spørge min kontaktperson i virksomheden om de tager imod fakturaer, hvor moms er 0kr. (hvilket en faktura fra mig ville være)?
Hvis ja, vil de så ikke kunne trække moms fra min faktura (deres udgift) og dermed en dårlig forretning for dem, på længere sigt?
Har læst hele din tråd, og har svaret på alle andre mange spørgsmål jeg havde i starten. SÅ TAK 🙂
Mvh. Sofie
Til det første spørgsmål er svaret ja, dvs. du skal i hvert fald gøre opmærksom på at du har et CVR, men ikke er momsregistreret. I princippet burde der ikke være noget problem med det.
Til det andet spørgsmål ang. om de kan trække moms fra. Det kan de ikke, fordi du har/må jo ikke angive salgsmoms på din faktura, fordi du ikke er momsregistreret. Derfor har de ikke betalt noget moms, og skal derfor heller ikke trække det fra. Det betyder ingenting for dem, for moms har aldrig været en udgift for virksomheder. Det er helt neutralt for dem. Det er derfor kun private det er en udgift for.
Hej Andreas
Tak for din indsats her på siden, det er vi mange som nyder godt af!
Min kammerat og jeg har stiftet et I/S selskab, hvor vi laver foto- og video redigering med droneflyvning.. Vi er lige løbet ind i et par spørgsmål
1) Vi startede med at købe dronen for vores egne penge (13.000,-), da firmaet ikke havde kapital til det – hertil har vi også købt forsikring, jakker, visitkort, flyers, ekstra dronedele m.m. alt sammen fra vores private konto. Kan vi trække dem fra i moms, selvom det ikke er firmaets køb? (og firmaet har pt ikke penge til at købe dem af os – eller skal vi vente til det er muligt?)
Og hvis vi kan det, så kan jeg ikke se hvordan jeg på nuværende tidspunkt skal bogføre det inde på billy.dk
2) Derudover så har jeg lige et spørgsmål til kørselspenge – på de fakturaer vi har sendt ud nu, har jeg faktureret km-penge efter statens takst pr kørt kilometer. Hvordan får jeg de penge over på min private konto så alle er glade? Jeg har faktureret dem under “manuel transaktion” på billy.dk – men om det er korrekt ved jeg ikke.
Og sidste.. 🙂
3) Hvis vi har købt vores firmajakker privat, og har været så smarte at smide kvitteringerne væk…. Kan det så godkendes med en kopi af transaktionen fra netbank? Eller er det løb kørt…
Tusind tak for de svar du giver, godt arbejde!
Venlig hilsen
Magnus
Hej Magnus!
Jeg har lige prøvet at svare på dine spørgsmål:
1) Ja, som udgangspunkt kan i godt, da det jo er en personlig virksomhed. Derfor betyder det faktisk ikke noget, om det tages fra den private konto eller fra virksomhedskontoen, fordi i er samme juridiske person (som deles mellem flere). I skal herudover stadig overholde de almindelige regler for fradrag, såsom at det skal erhvervsmæssig, du skal have bilag etc. Da dronen har en enkeltværdi på over 12.800 kr. mener jeg det skal afskrives over tid. I Billy skal du jo bare have en konto svarende til bank, der angiver din private konto.
2) Igen er Skat ligeglad med hævninger ved personlig virksomhed. Du betaler skat af overskuddet. Så du bogfører det bare som en hævning.
3) Det løb er desværre kørt, du skal have korrekte kvitteringer. Kan du evt. skaffe dem fra dem du har købt dem af?
Hej Andreas
Kan du fortælle mig hvordan jeg fakturerer til det offentlige, når jeg er en MPV, der ikke er moms registreret ?
Jeg mener, at via Virk fakturering tilføjes moms automatisk ?
.
Jeg kender desværre ikke noget til Virk fakturering, men hvis du har et PMV, så må der naturligvis ikke fremgå moms af den faktura du sender.
Hej.
Har kigget rigtig mange steder ang. Erhvervsforsikring..
Hvad skal jeg have af forsikring?
Jeg har startet pmv.
Det drejer sig om hypnoterapi i eget hjem .. Ved siden af mit nuværende job.
På forhånd tak 🙂
Hej Andreas,
jeg skal til at lave noget fjern-arbejde (computer software udvikling) for en virksomhed i USA og har derfor oprettet et PMV. Der vil formentlig ikke være nogen udgifter forbundet med det, så omsætningen er vel lig med de penge jeg modtager? Da der ikke er varer involveret, kommer import/export reglerne vel heller ikke ind i billedet?
På forhånd tak
Willy
Hej Andreas .
Tak for en fantastisk side og dine gode svar.
Har lige spørgsmå. overvejer at starte som selvstændig (clairvoyant healer) ved siden af mit fuldtidsjob og vil til, at starte med oprette en PMV . Jeg har tænkt mig at jeg skal ud og leje lokale . Kan leje af lokale samt depositum af dette, trækkes fra som udgift ? På forhånd tak Malene .
Hej Andreas
Jeg overvejer at starte et PMV men vil gerne have et CVR nr. for at kunne få lov at handle med nogle bestemte firmaer. Selvfølgelig med moms på. Spørgsmålet er om jeg skal indberette noget til moms (0) når jeg ikke er momspligtig. Omsætningen er under 50.000
hej Andrea. sikke en dejlig side du har med supergode informationer. jeg startede en pmv i marts og vil så lige spørge om følgende. jeg stingsætter nogle billeder til brug på hjemmebroderimaskiner, og det er så disse filer jeg sælger via min hjemmeside. nu er det sådan at når man har lagt sting og farver på broderifilen er det nødvendigt at teste om de ligger ordentligt. Jeg har selv en maskine købt for flere år side, og tænker nu på at købe en anden, hvor jeg kan spare en del tid på testsyningerne. kan jeg købe sådan en maskine af en privat for at spare penge ( en ny koster ca 100.000) og denne her koster så kun 60.000, dvs jeg får jo kun den kvittering sælger har på maskinen. jeg kan se at det vil give mig et minus regnskab i år, men regner med at det så kan balancerer næste år. jeg går også ud fra at udgifter til webhosting, osv kan trækkes fra.
Hej Helle! Det lyder rigtig godt 🙂 Det er ikke noget problem at du får minus i regnskabet i år, det er også meget normalt i et opstartsår. Udgifter til webhosting kan naturligvis også trækkes fra.
Kære Andreas
Tak for en genial side med mange gode svar. Jeg har lige et par spørgsmål mht. PVM.
1. Kan jeg bare indberette mit virksomhedsoverskud via min selvangivelse på SKAT?
2. Befordring – hvordan skriver jeg det i regnskabet? Jeg kan ikke lige gennemskue, hvad jeg kan skrive på udgift? Jeg tænker rent teknisk ift. beløbet? Kan jeg skrive den fulde afgift på for benzin, eller er der en kilometer pris a la den man normalt bruger til sit daglige arbejde?