Hvad koster det at starte virksomhed?

Mange kommende iværksættere er i tvivl om hvad det koster at starte en ny virksomhed. Her er en lille oversigt. 

Det er faktisk ret let at stifte virksomhed i Danmark. Det kan klares meget billigt og på kort tid – i hvert fald hvis vi snakker personlig virksomhed.

For personlige virksomheder, dvs. Personlig ejet Mindre virksomhed (PMV) og Enkeltmandsvirksomhed, er selve stiftelsen helt gratis. Det koster altså 0 kroner at komme igang med en virksomhed. Er der tale om et selskab, dvs. Aps eller IVS, så koster det minimum 670 kroner i stiftelsesgebyr og skal du have hjælp til at stifte selskab, koster det udover stiftelsesgebyret minimum 599 kroner og nemt 2000 kr. ekstra.

Afhængig af hvilken virksomhedstype du har (efter branchekode og nogle steder afhængig af omsætning), skal du også betale en affaldsafgift på omkring 300 kr. pr. år. Se mere om det her.

Hvad koster erhvervskonto?

Men der kan være nogle driftsudgifter for virksomheden, som du skal være opmærksom på. Du SKAL have en konto til din virksomhed. Er der tale om en personlig virksomhed MÅ det godt være en privatkonto, men din bank har RETTEN til at sige nej, så du ikke kan bruge en privatkonto til erhverv. Så skal du have en erhvervskonto, men her har banken også RETTEN til at sige nej. Du har med andre ord ikke KRAV på en erhvervskonto i en bank – men du SKAL have en konto for at kunne starte virksomheden.

En erhvervskonto koster typisk fra 0 kr. til 5000 kr. pr. år – jeg tror for det fleste omkring 300 kr. pr. kvartal. Se mere om priser på erhvervskonto her og i øvrigt denne sag fra Pengeinstitutankenævnet, der slår fast at banken har ret til både at nægte privatkonto til erhverv og at få en erhvervskonto.

Få afklaret med din bank mht. erhvervskonto inden du starter virksomheden!

Hvad koster regnskabsprogram?

Herudover skal du også bogføre regnskab i din virksomhed. Her er det nemmest at anvende et regnskabsprogram og her kan jeg anbefale Billys regnskabsprogram, hvis det er en mindre virksomhed. Det er rigtig nemt og helt gratis for de basale ting. Skal du have ekstra fede features, koster abonnementet ikke særlig meget. Du kan faktisk prøve premiumversionen gratis i 30 dage og se om der er nogle ting du har brug for.

Du skal her holde styr på alle dine indtægter og udgifter. Du skal gemme alle fakturaer for salg og bilag for indkøb. Dem skal du gemme i 5 år. Du skal ikke indsende dit regnskab nogle steder, men kunne vise det frem hvis Skat kræver det.

Hvad koster bogføringshjælp

Hvis du ikke selv har eller ønsker at have styr på bogføring, skal du ofte have hjælp til bogføringen. Afhængig af hvor meget du har brug for hjælp til koster det typisk op til 5000 kr. pr. år. Har du selv styr på det, er det selvfølgelig gratis. Hos Agera kan du f.eks. let indhente tilbud på bogføringshjælp, så du får det billigste tilbud.

Hvad koster arbejdsskadeforsikring?

Hvis du har et selskab, dvs. Aps eller IVS, så er arbejdsskadeforsikring obligatorisk. Det er det ikke ved personlig virksomhed som udgangspunkt. En arbejdsskadeforsikring koster typisk 1800 kr. pr. år pr. person – også selvom du ikke får løn i virksomheden.

Jeg håber dette introducerede dig lidt til hvad det koster i stiftelse og drift at have en virksomhed. Det er vigtig at overveje inden man stifter virksomheden. Har du nogle spørgsmål er du velkommen til at skrive en kommentar.

0 0 votes
Article Rating

Andreas Andersen

Forfatter og grundlægger af IT-blogger.dk, der har blogget om IT-emner siden 2012. Findes på Mastodon på @aphandersen@ansico.dk

You may also like...

Abonner
Giv besked ved
guest

0 Comments
mest stemt på
nyeste ældste
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x