Excel vs. Google Sheets – Hvor er de forskellige og hvad er bedst?
Dette gæsteindlæg er skrevet af Thomas Mørch Iversen, der blandt andet står bag hjemmesiden Nemprogrammering.dk. Her forklarer han om forskellene mellem Excel og Google Sheets.
Google lancerede for nogle år tilbage en konkurrent til Microsoft Excel, nemlig Google Sheets. Først nu er Google Sheets begyndt at bryde igennem, og flere og flere er begyndt at adoptere det og tage det i brug. Et hurtigt kig på Google trends kan bekræfte, at Google Sheets det seneste år har stormet frem.
Men kan Google Sheets overhovedet hamle op med Excel? Det finder vi ud af i denne artikel!
Færre funktioner
Når man begynder at anvende Google Sheets, så bliver det hurtigt klart, at man har med en light version af Excel at gøre. Kigger man på de faktuelle tal så har Excel 461 funktioner, mens Google Sheets har 365. Excel har altså godt 100 flere funktioner end Sheets.
Derudover har Excel en del flere muligheder i forhold til grafer, pivottabeller og illustrationer. Sheets kan også alle disse tre ting, men i en et begrænset omfang.
Skal du lave store udregninger, kan du også støde på begrænsninger i Google sheets, da det jo som bekendt kører i browseren og derfor er begrænset til din browsers processeringskraft.
Excel er for nørder, Sheets er for alle
Det er måske lidt hård sagt, men ikke desto mindre er der stadig sandhed i det. Excel er på mange måder et rigtig godt program, men det har efterhånden langt flere funktioner end hvad den gennemsnitlige bruger har brug for.
Derfor er Excel for nøder og Sheets for alle, fordi Sheets har alle de nødvendige funktioner til gennemsnitligt brug, f.eks. husholdningsbudgetter og ønskelister, mens Excel har alle de funktioner og mulighed kun økonomer og andre der arbejder med store datamængder har brug for.
Sheets er genialt til at samarbejde
Selvom Excel selv har lanceret en online version af programmet, så kan det på ingen måde hamle op med Sheet, når det kommer til mulighederne for at samarbejde.
Sheets er født til at samarbejde, og i kan sidde lige så mange brugere i vil og arbejde på samme regneark på samme tid. Det er klart og tydeligt i Sheets, hvem der retter hvad og hvor, og man kan tilmed skrive små kommentarer til hinanden samt chatte.
Disse samarbejdsmuligheder findes ikke i Excel, og det kan være ret så besværligt at sende filer frem og tilbage mellem hinanden, når man skal have feedback og input på noget arbejde. Med Sheets er dette super nemt.
Alt hvad man skal gøre er at sende et link til den person man ønsker skal bidrage til regnearket, og så kan i sammen sidde og rette og tilføje på samme tid.
For at runde denne artikel af, så kan det konkluderes, at Excel stadig er foran når det kommer til funktioner muligheder til avanceret brug. Skal du dog kun bruge regneark til husbehov, så er Sheets mere end rigeligt, og du kan tilmed arbejde meget nemmere sammen med andre end i Excel.
Google sheets er også super nemt at bruge på sin telefon via deres app, så hvis du lige har et par ting du vil tilføje på din ønskeliste inden du sender et link til den til dine forældre, kan du hurtigt gøre det via mobilen på farten.
Man kan ikke sige at det ene er bedre end det andet, da det afhænger af ens behov, nogle ville f.eks. finde Google Sheets dejligt overskueligt og nemt, mens andre ville føle at de manglede muligheder – det er en smagssag!
Kunne du godt tænke dig at blive bedre til Excel, så findes der masser af materiale på nettet, som kan gøre dig til en rigtig Excel haj. F.eks. kan du tage dette Excel kursus på dansk. Der findes også materiale til Google Sheets, men ikke i samme omfang som Excel, da Sheets som bekendt ikke har nær så mange år på bagen som Excel.